nieuws

Eigen producten AH krijgen beter etiket

Wetgeving & Toezicht

Eigen producten AH krijgen beter etiket

Albert Heijn werkt aan een beter etiket voor de eigen merkproducten. Binnenkort zullen de eerste nieuwe etiketten bij AH in de schappen zichtbaar worden. Ika van de Pas, Director Quality Development bij Albert Heijn geeft een interessant inkijkje bij de totstandkoming van de etiketten bij de marktleider.

Van de Pas sprak op het Food Future Event van VMT op 5 april in Den Bosch. Eerder deed de marktleider in supermarktland consumentenonderzoek naar hoe de etiketten van eigen merkproducten worden gelezen. De belangrijkste conclusies van dat onderzoek zijn dat het etiket enkel wordt bekeken bij een specifieke interesse van de klant. Bijvoorbeeld op het gebied van allergenen. Op basis van deze consumenteninzichten en wensen, werkt Albert Heijn aan een nieuw etiket.

 

Misleiding voorkomen met eigen richtlijn

AH sleutelt al langer aan de communicatie op de verpakkingen van de eigen merkproducten, weet Van de Pas: “We willen transparant zijn en duidelijk informeren over de producten. Daar komt nogal wat bij kijken. Er is een enorme lijst met wetgevingsartikelen waaraan producten moet voldoen.

Maar als het aankomt op misleiding, dan is het uitgangspunt hiervoor enkel Artikel 7 Eerlijke informatiepraktijken uit de Verordening (EU) nr. 1169/2011. Van de Pas: “Daarin staat eigenlijk alleen: gij zult niet misleiden.. Dat artikel geeft nog maar heel weinig concrete sturing en leiding bij het ontwerp van voedselverpakkingen. Dat is de reden dat Albert Heijn inmiddels een eigen uitgebreide set aan richtlijnen heeft.”

 

Gebruik van termen

Die eigen richtlijnen van Albert Heijn bevatten bijvoorbeeld voorschriften rondom het gebruik van termen als ‘natuurlijk’, ‘vers’, ‘gezond/bewust’ en ‘light’, maar ook regels rondom het afbeelden van voorkomende ingrediënten, het allergenenbeleid en communicatie rondom gezonde producten. “Als het aankomt op het gebruik van termen op verpakkingen, dan zijn er inmiddels al een flink aantal uitgebannen”, meldt Van de Pas. Superfood is bijvoorbeeld van alle verpakkingen verbannen sinds de enorme discussie hierover.

 

Afbeeldingen

Als het gaat om misleiding, is er ook immer veel discussie over afbeeldingen van ingrediënten op producten. Van de Pas: “Want het wordt als misleidend gezien als je een hele verpakking vol zet met aardbeien, terwijl er maar een paar procent aardbeien in het product zit. Bij AH geldt nu de stelregel: we drukken ingrediënten op de verpakking alleen af naar verhouding van wat erin zit. We denken dat dat de meest eerlijke weerspiegeling is.” Als voorbeeld laat Van de Pas een verpakking zien van ‘Oat Cookies Pecan’ (zie foto bovenaan bij dit bericht). Op de voorkant van de verpakking staat een fiets met wielen van koekjes en in het fietsmandje voorop zitten enkele pecannoten. De rest van de voorkant van de verpakking is naast het logo en de naam van het product grotendeels wit.

Indien er ondersteunende sappen (vaak appel, druif of banaan) worden gebruikt in een product en deze ondersteunende sappen zijn per fruitsoort voor meer dan 25% van het fruitaandeel aanwezig in het product, dan moeten deze fruitsoorten genoemd worden in woord en/of beeld.

Food Law Event 21 juni

Wat kunnen mogen producenten van voedingsmiddelen en retailers vertellen over hun producten? Dit onderwerp staat ook centraal op het aanstaande Food Law Event op 21 juni in Vianen. Met toonaangevende sprekers vanuit de voedingsmiddelenindustrie, advocatuur, wetenschap en overheid. Bekijk het hele programma hier. Aanmelden kan hier.

Reageer op dit artikel