nieuws

Unilever, Tesco en Nestlé spelen het best in op toenemende vraag plantaardige eiwitten

Ingrediënt & Product

Unilever, Tesco en Nestlé spelen het best in op toenemende vraag plantaardige eiwitten

Unilever, Tesco en Nestlé gaan het beste om met de toenemende vraag naar plantaardige eiwitten.

Dit blijkt uit een onderzoek van FAIRR naar alternatieve eiwitten. FAIRR is een organisatie die bewustzijn wil creëren over de gevolgen van intensieve veehouderij.

De impact van de voedingsmiddelenindustrie op de klimaatverandering is iets wat de laatste tijd steeds meer boven de hoofden van voedingsmiddelenbedrijven hangt. Vooral in de wereld van eiwitten is dit een belangrijk issue, aldus het onderzoek van FAIRR.

Benchmark

FAIRR heeft een benchmark gemaakt van de 25 grootste voedingsmiddelenbedrijven. Hierbij laten proactieve bedrijven zien dat ze de milieu-impact risico’s in hun toeleveringsketens voor dierlijke eiwitten aanpakken. Daarnaast tonen de proactieve bedrijven zien dat ze hun eigen portfolio van plantaardige eiwitten uitbreiden. De top 25 ziet er als volgt uit:

  1. Unilever
  2. Tesco
  3. Nestlé
  4. Marks & Spencer
  5. Conagra Brands Inc
  6. General Mills
  7. Sainsbury’s
  8. Groupe Casino
  9. Ahold Delhaize
  10. Kerry Group plc
  11. Carrefour
  12. Kroger
  13. Companies Limited
  14. Ocado
  15. ICA Gruppen AB
  16. Mondelez
  17. Kraft Heinz
  18. Woolworth Group Limited
  19. Morrisons
  20. Walmart
  21. Coles Supermarket
  22. The Hershey Company
  23. Amazon (Whole Foods)
  24. Saputo Inc
  25. Costco

General Mills

FAIRR vroeg de ondervraagde bedrijven wat hun beweegredenen zijn om het plantaardige eiwitportfolio uit te breiden. 56% van de ondervraagde bedrijven gaf aan enkel plantaardige eiwitten te produceren omdat de consumentenvraag stijgt.

Unilever, Nestlé en General Mills gaven als enige bedrijven aan dat ze meer plantaardige eiwitten produceren omdat ze inzien dat de productie van dierlijke eiwitten negatieve gevolgen heeft voor het milieu.

Dierlijke eiwitten

Negen van de zestien retailers (56%) zeggen de duurzaamheidsuitdagingen te herkennen die bij dierlijke eiwitten horen. Tesco, Sainsbury’s, Carrefour en ICA Gruppen herkennen allen het bedrijfsrisico van een productportfolio dat enkel bestaat uit dierlijke producten. Zij geven aan het nut in te zien van assortimentsuitbreiding met plantaardige eiwitten.

Risicoanalyses

Het uitvoeren van risicoanalyses met betrekking tot milieu-impact is belangrijk voor bedrijven, vindt FAIRR. Tien van de vijfentwintig bedrijven zijn van plan om of al bezig met het uitvoeren van risicoanalyses om te zien wat hun impact is op het milieu.

Biologische producten

Carrefour, Groupe Casino, Amazon Whole Foods en Kroger zetten zich allemaal in om het aanbod aan biologische producten betaalbaarder en toegankelijker te maken. Carrefour heeft zichzelf hierbij het doel gesteld om het vegetarische aanbod te verdubbelen. Marks & Spencer wil in 2020 gemaksmaaltijden op basis van plantaardige eiwitten in haar assortiment opnemen..

Costco

Costco, een grote supermarktketen in de Verenigde Staten, komt het slechtste uit de test. Dit komt omdat Costco in de Verenigde Staten een van de grootste verkopers van vlees is. Het bedrijf verkoopt alleen al meer dan negentig miljoen kippen per jaar.

Ook verbouwt Costco eigen mais en soja in gebieden die hier niet het meest geschikt voor zijn. Ondanks deze risico’s, is de onderneming niet actief bezig om haar milieu-impact te verkleinen.

Assortimentsuitbreiding

Uit het onderzoek blijkt dat alle zestien retailers die aan het onderzoek deelnamen in de afgelopen twaalf maanden het plantaardige assortiment hebben uitgebreid. Zowel met private label als merkproducten.

Voor retailers bieden plantaardige eiwitten onder private label de grootste kansen, aldus FAIRR. De verkoop van plantaardige producten onder het huismerk steeg in het Verenigd Koninkrijk afgelopen jaar met 5.5%. In de Verenigde Staten was dit 4.3%. De verkoop van plantaardige merkproducten steeg daarentegen slechts 1.2%.

Productontwikkeling

Veel supermarktketens hebben speciale afdelingen gecreëerd voor productontwikkeling van plantaardige producten. Vier voedingsmiddelenbedrijven hebben nu speciale merken ontwikkeld enkel voor plantaardige eiwitten. Dit zijn Conegra, Nestlé, Kraft Heinz en Unilever.

Voedingsmiddelenbedrijven ontwikkelen zelf plantaardige producten, of ze nemen start-ups over die innovatieve plantaardige producten hebben ontwikkeld. 78% van de ondervraagde bedrijven zegt innovatie, nieuwe technologieën en productontwikkeling voor plantaardige producten te stimuleren.

Plantaardig of vegan

FAIRR vroeg consumenten waar de toekomst ligt: plantaardig of vegan? 83% van de ondervraagden zegt dat plantaardig de toekomst is. 79% zegt dat een plantaardig dieet flexibeler is qua toegestane ingrediënten dan een vegan dieet. 76% van de ondervraagden geeft aan dat plantaardig eten meer mogelijkheden biedt in te gebruiken ingrediënten.

Toenemende vraag plantaardige eiwitten

FAIRR toont aan dat in de Verenigde Staten de consumptie van plantaardige eiwitten het afgelopen jaar met 23% is gestegen. In Europa is de vraag naar plantaardige eiwitten de afgelopen drie jaar met 10% gestegen. In Azië stijgt de consumptie van plantaardige eiwitten al sinds 2014 jaarlijks met 15%.

FAIRR voorspelt op basis van het onderzoek een wereldwijde stijging in de vraag naar plantaardige eiwitten met 6.8%-9.4% in 2020.

Innovatieve technologieën

In 2018 was er veel innovatie in de gebruikte technologieën in de voedingsmiddelenindustrie. Veel start-ups en later ook multinationals breiden het assortiment uit met plantaardige eiwitten.

De innovaties die gedaan worden binnen de voedingsmiddelenindustrie kunnen worden opgesplitst in drie gebieden.

  • Plantaardige eiwitten: dit gebied bevat het ontwikkelen van plantaardige vervangers van dierlijke eiwitten die in textuur, smaak en geur in de buurt komen van dierlijke eiwitten. Deze worden geproduceerd door het gebruik van nieuwe productiemethoden zoals persen
  • Fermentatie: specifieke dierlijke producten zoals caseïne uit melk kunnen geproduceerd worden zonder het dier nodig te hebben. Dit kan door gist te fermenteren waarbij de gist wordt gestuurd om eiwitten te produceren. De eiwitten die hierdoor ontstaan zijn gelijk aan de dierlijke eiwitten zonder dat dieren hiervoor nodig zijn
  • Celcultuur technologie: deze technologie wordt gebruikt om bijvoorbeeld kweekvlees te maken. Hierbij wordt een cel van een dier genomen om daaruit hele stukken vlees te produceren zonder dat het dier gedood wordt

 

Reageer op dit artikel