nieuws

Suikerreductie gaat niet hard genoeg volgens Diabetes Fonds

Ingrediënt & Product

Suikerreductie gaat niet hard genoeg volgens Diabetes Fonds

Het gaat niet snel genoeg met het terugdringen van suiker in voedingsmiddelen. Dat zegt Hanneke Dessing, directeur van Diabetes Fonds. Haar organisatie is vandaag begonnen met een zogenoemde Suiker Terugroepactie voor consumenten.

Uit een onderzoek, dat in opdracht van Diabetes Fonds onder ruim 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder is gehouden, komt naar voren dat 86 procent van de ondervraagden vindt dat fabrikanten minder suiker aan producten moet toevoegen.

Niet effectief

‘Het is de hoogste tijd dat de industrie gehoor geeft aan deze wens. Op de achtergrond bewegen een aantal bedrijven gestaag de goede kant op, door minder suikers aan producten toe te voegen. Maar nog lang niet snel en effectief genoeg om de suikerinname terug te dringen’, aldus Dessing.

Zorgen over ambities Akkoord

Ze geeft verder aan dat haar organisatie zich zorgen maakt over de ambities en het tempo van deelplannen van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Hierin staan afspraken over het verminderen van calorieën (suiker en vet) in voedingsmiddelen vóór 2020.

Moeilijk te beoordelen

Het Diabetes Fonds leidt uit de steekproef af dat consumenten de hoeveelheid suiker in verschillende producten maar moeilijk kunnen inschatten. ‘Het gros van de ondervraagden (81%) schat bijvoorbeeld de hoeveelheid suiker in een potje woksaus te laag in’, meldt het fonds in zijn persbericht. ’Men denkt dat in een flesje Sesam Soja woksaus van 175 ml 9 suikerklontjes zit, terwijl dit er maar liefst 15 suikerklontjes zijn. Een ander voorbeeld is een flesje mosterd dille dressing van 250 ml. Volgens de Nederlander bevat dit product 11 klontjes, terwijl dit er 19 zijn.’

Alarmerende uitkomsten

Dessing noemt de resultaten van het onderzoek alarmerend. ‘Het is niet gek dat consumenten denken dat ze drie keer minder suiker binnen krijgen, want er zit onnodig veel suikers in producten waarvan men het niet zou verwachten. Zoals in ontbijtgranen, zuiveldranken, sauzen, dressings en tussendoortjes.’

Minder of geen suiker

Volgens het onderzoek vinden nagenoeg alle ondervraagde consumenten (98%) het belangrijk dat verschillende dagelijkse producten minder of geen suiker bevatten, de volgende producten worden daarbij vooral genoemd: groenten uit blik/pot;  ontbijtgranen; tussendoortjes met granen; soep uit blik/zak;  ketchup en mayonaise.

Start Suiker Terugroepactie

Het Diabetes Fonds faciliteert vanaf vandaag consumenten met de Suiker Terugroepactie. Ze kunnen hun stem hoorbaar maken door producten online terug te roepen. De Suiker Terugroepactie laat voorbeelden zien van productcategorieën en producten waar volgens het fonds onnodig veel suikers in zitten. De consument kan het product dat niet aan zijn verwachtingen voldoet via Facebook terugroepen en daarmee een gericht signaal aan de voedselindustrie afgeven.

 

  

 

Reageer op dit artikel