nieuws

Column: technologie of vertrouwen?

Economie & Bedrijven

Column: technologie of vertrouwen?

De Brabanthallen in Den Bosch waren begin april het decor voor de jaarlijkse ontmoeting van spelers uit de voedingsmiddelenindustrie. Future of Food was het thema van het VMT-congres met veel aandacht voor transparantie, ketenintegratie en data. Die dag groeide bij mij het besef dat niet zozeer nieuwe technologie het verschil gaat maken in de voedingsindustrie. De cruciale factor lijkt eerder ‘vertrouwen’.

Dit gevoel komt mede voort uit gesprekken die ik de afgelopen tijd heb gevoerd. Mensen vertellen dat ze veel data verzamelen, dankzij inzet van prachtige technologie. Maar als je vraagt wat er met de vele data gebeurt, krijg je toch vaak het antwoord dat toepassing nog beperkt is, omdat eigenaren van data moeite hebben om te delen.

Consument aan het roer

Wat vanzelfsprekend lijkt, maar in de historie van de agrarische sector nog steeds een grote verandering betekent, is het omdraaien van de keten. Was vroeger de producent de bepalende factor in de voedselketen, vandaag de dag is dat de consument. De CEO van The Greenery, een grote speler in groente en fruit, bevestigt dat in het Financieele Dagblad van 12 april 2018: “We moeten de vraag van de klant centraler stellen en minder aanbod gedreven worden”.

Juist de consument stelt veel vragen die vooral voort lijken te komen uit wantrouwen. Zo worden steeds meer vragen gesteld over de veiligheid van ons eten. Dat nota bene in een tijd waarin volgens wetenschappers ons voedsel nog nooit zo veilig is geweest.

Het idee bestaat dat het beschikbaar stellen van data het vertrouwen van de consument zal vergroten. Ik ben hier nog niet zeker van. En ik vermoed dat vooral producenten van voedsel zo ook hun twijfels hebben. Die zien dat steeds meer mensen zich gaan bemoeien met het houden of voeren van dieren of met de technologie waarmee planten worden veredeld.

Ketenintegratie

Hoe trots we ook zijn op de Nederlandse agrofoodsector, juist onze sector moet veel hobbels overwinnen om data in de keten te delen. We kennen van oudsher veel schakels die los van elkaar georganiseerd zijn. Om data in de hele keten te delen, zullen veel partijen met elkaar moeten gaan samenwerken.

Bovendien is het naar mijn idee belangrijk duidelijkheid te gaan verschaffen over eigendom van de data. Ik citeer graag Mathijs Bouman die op 11 april in het Financieele Dagblad pleit voor eigendomsrechten van data, naar aanleiding van de discussie over de manier waarop Facebook omgaat met prive-data: “een markt kan pas goed functioneren als de eigendomsrechten gedefinieerd zijn en afdwingbaar kunnen worden”.

Conclusie

Tegelijk met de introductie van nieuwe data-technologie is het zeker in de agrofoodsector van belang aandacht te blijven besteden aan vertrouwen. Dat is nodig om waarde uit data te halen, die nu eenmaal pas ontstaat als ze gedeeld gaan worden.

Technologie is geen doel op zich, maar een hulpmiddel om oplossingen te bieden voor vragen van vandaag en morgen. We kunnen hele mooie dingen realiseren, maar als we geen goede basis leggen onder nieuwe ontwikkelingen, kan een oplossing een aanleiding zijn voor nieuw probleem. De affaire rond Facebook is een duidelijke illustratie.

Auteur: Arnoud Leerling is zelfstandig ondernemer en werkt momenteel als business-development adviseur ad interim voor Info Support in Veenendaal. Leerling schreef deze column op persoonlijke titel voor VMT.

Reageer op dit artikel