nieuws

Vergrootglas op winkelwagen helpt bij lezen van etiket

Economie & Bedrijven

Specsavers en Jumbo Hengelo slaan de handen ineen en bieden een oplossing voor mensen die moeite hebben met het lezen van voedseletiketten: een vergrootglas op de winkelkar.

Ruim de helft van de mensen die moeite hebben met het lezen van kleine lettertjes, ervaren problemen met het lezen van voedseletiketten. Dat blijkt uit een onderzoek van brilleverancier Specsavers, waarin ruim 12.000 Nederlanders werden geënquêteerd over verschillende oog- en zicht gerelateerde onderwerpen.

We nemen ongemak weg

Niek Leussink, de ondernemer van Jumbo Hengelo, is enthousiast over dit initiatief: Ik ben erg blij dat we ons winkelend publiek deze service kunnen bieden. We zien dat mensen stoeien met hun leesbril, of aan collegas vragen wat er op een specifiek etiket staat. Met deze vergrootglazen op de winkelkar nemen we voor deze groep een ongemak weg.

Leesbaarheid verhogen

Volgens Hans Koning, opticien bij Specsavers Hengelo, gaat naarmate men ouder wordt het gezichtsvermogen achteruit en krijgt men moeite om voorwerpen van dichtbij scherp te zien. Dit kan problemen en ergernissen opleveren bij het lezen van etiketten of bijsluiters. De leesbaarheid kan al eenvoudig verhoogd worden door een groter lettertype en een sterker kleurencontrast.

Reageer op dit artikel