nieuws

Burgsfoods zet krekelburger op het menu: ‘Productieproces hebben we zelf moeten opzetten’

Duurzaamheid & MVO

Start-up BurgsFoods ontwikkelde een burger op basis van krekels. Insecten zijn immers niet alleen voedzaam, ze zijn ook nog eens duurzaam, stellen oprichters Sander Peltenburg en George Brandenburg. Maar hoe verloopt de productontwikkeling en hoe zet je zo’n krekelburger in de markt? VMT sprak met Peltenburg.

Sander Peltenburg kwam tijdens een evenement in aanraking met het verhaal over insecten als mogelijke nieuwe duurzame eiwitbron. Dat was ook de eerste keer dat hij een sprinkhaan at. Hij raakte niet bijster enthousiast. Hoe kon je insecten toch op een prettige (smakelijke) manier opnemen in het dagelijks voedingspatroon? Ze zijn immers voedzamer en duurzamer (minder land nodig, geen antibiotica) dan vlees.

Bij George Brandenburg die een krachtsportachtergrond heeft, speelden dezelfde ideeën. De twee mannen besloten onderzoek te doen of consumenten iets voelen voor het eten van insecten. Hieruit volgde de oprichting in 2017 van het eigen bedrijf Burgsfoods.

Hoe kwamen jullie op het idee om Burgsfoods op te zetten?

“Initieel zijn we op zoek gegaan naar producten die we zelf wilden eten maar die konden we eigenlijk nergens vinden. We zijn toen een half jaar bezig geweest in onze eigen keuken met wat experimenten en daaruit is uiteindelijk de Krekelburger ontstaan. Het eerste moment dat we vinden dat we echt ons bedrijf zijn begonnen was op een festival (Welcome to the village). We kregen de kans om daar als uitbater te staan en na ontzettend veel positieve reacties en onze voorraad te hebben uitverkocht wisten we dat er een markt was. Toen zijn we echt begonnen. Als snel schakelden we over naar het toeleveren aan eventcateraars.”

Op welke doelgroep mikken jullie?

“We mikken op dit moment voornamelijk op bedrijven in de foodservice die op zoek zijn naar nieuwe duurzame vleesproducten (restaurants, eventcateraars en bedrijfscatering). We beleveren op dit moment die bedrijven nog zelf. Maar we zijn druk bezig om onze productie op te schalen. Zodra dit staat willen we ervoor zorgen dat we bij de groothandel komen te liggen. Op termijn is het doel om bij de retail te komen en zo ook de consument direct te kunnen bedienen. Vanuit de consument zien we dat er veel behoefte is aan duurzame alternatieven voor traditioneel vlees. Meer dan de helft van de Nederlanders kan tegenwoordig worden geschaard in de groep van flexitariërs en onze burger sluit perfect aan bij deze doelgroep. Daarnaast ontdekten we dat het grootste gedeelte van de vegetariërs dit zijn geworden uit duurzaamheidsoverwegingen. Ook van die consumenten krijgen we erg positieve reacties. We geven wel duidelijk aan dat krekels dieren zijn. Het zijn dus vleesproducten. Maar we geven iedereen de ruimte om een eigen keuze te maken.”

Wat zijn de grootste uitdagingen bij de productontwikkeling?

“Bij insecten zijn er veel uitdagingen omtrent wet en regelgeving en ook in de aanvoer van grondstoffen. We zijn veel toeleveranciers tegengekomen die niet de kwaliteit konden leveren die nodig is. Het heeft veel tijd gekost om de juiste bedrijven hiervoor te vinden. Uiteindelijk zijn we overgestapt naar een eigen proces om de krekels te verwerken die we bij een aantal bedrijven kopen die wel in staat zijn de juiste kwaliteit te leveren. Dit proces hebben we wel zo moeten ontwikkelen dat het voldoet aan de richtlijnen die bijvoorbeeld de NVWA stelt maar toch de unieke en lekker smaak van de krekels waarborgt. Daarnaast is het voor ons ontzettend belangrijk om constant de consumentenvoorkeuren te blijven peilen. Onze visie, producten en bedrijf vallen of staan bij hoe onze doelgroep onze krekelproducten ontvangen. Hier besteden wij dus heel erg veel aandacht aan wat (nog steeds) erg veel tijd kost. Wij denken wel dat de inzichten die we daaruit halen in ons voordeel zijn.”

“Krekels hebben nog niet de status novel food dat moet bewerkstelligd worden via een aanvraag, officieel is het illegaal om te verkopen voor menselijke consumptie in Europa. Het wordt in een aantal landen onder strenge voorwaarden toegestaan waaronder Nederland, wij voldoen aan de regels die zijn opgesteld. Wij hebben al sinds november 2017 30 – 50% van onze tijd geïnvesteerd in wet en regelgeving, als start-up is dat stevig maar noodzakelijk.”

Was het lastig om een fabriek te vinden om de krekels te verwerken?

“Dit was eigenlijk de grootste uitdaging die we hebben gehad en was voor ons een moment waar we hebben overwogen om te stoppen. Toen één van de grootste producenten van insecten in Nederland in november 2017 failliet ging, hebben we dit helemaal zelf moeten opzetten. Doordat insecten nieuw zijn, zijn veel grote producenten terughoudend en was het lastig om een partij te vinden die toen met ons aan de slag wilde. We hebben zelf ontzettend veel onderzoek gedaan naar het opzetten van een productieproces voor het verwerken van vlees en welke eisen daarbij kwamen kijken en hoe je je processen zo moet inrichten dat je een voedselveilig eindproduct kan maken. Verder onderzochten we wat de staat van wet en regelgeving, onderzoek en inzichten waren op het gebied van insectenverwerking. Door met die kennis aan de slag te gaan hebben we een productiefaciliteit kunnen opbouwen die door de NVWA is goedgekeurd voor het verwerken van de krekels in de producten die we maken. Dit nam meer dan 3 maanden in beslag.”

Wat zijn jullie verdere plannen?

“Er zijn legio plannen en het proces dat we hebben ontwikkeld om de krekels lekker te laten smaken leent zich ook goed voor andere typen vleesproducten. We hebben voor nu echter het doel gesteld om op een goede manier onze krekelburger in de markt te zetten en pas daarna weer intensief aan de slag te gaan met volgende projecten.”

Is er interesse van andere spelers in de foodsector in jullie bedrijf

“Nu we meer afzet generen en meer in de aandacht komen, neemt de interesse van andere spelers toe. De interesse komt bijvoorbeeld vanuit foodservicebedrijven, retailorganisaties en producenten. We besteden op dit moment veel aandacht aan het opbouwen van relaties met de juiste keten en productiepartners. Dit doen we om onze op krekel gebaseerde producten op een in onze visie passende manier in de markt te zetten. We staan nog steeds open voor samenwerkingen op verschillende vlakken. Voor ons is het ook belangrijk dat insecten als de nieuwe proteïnebron breder bekend worden. We hebben daarom met een aantal andere jonge insectenondernemers het initiatief genomen dit gezamenlijk te promoten. Hiertoe hebben we een stichting opgericht genaamd de Insector en werken we samen aan het doel om op een positieve manier insecten onderdeel te laten uitmaken van ons westerse dieet. We staan daarom open voor andere organisaties en geïnteresseerden die zich bij de stichting willen aansluiten.”

Reageer op dit artikel