nieuws

Hak-baas Hoogeboom: ‘Zolang perceptie waarheid is, helpt kennisvergroting’

Duurzaamheid & MVO

Hak-baas Hoogeboom: ‘Zolang perceptie waarheid is, helpt kennisvergroting’

Hak wil waar het kan, af van de meeste toevoegingen in zijn producten. Bovendien hoopt het bedrijf dat de term ‘groenteconserven’ binnenkort tot het verleden behoort. Vooral de jongere doelgroep voelt zich niet aangesproken tot de term, vertelt Timo Hoogeboom ceo van Hak op het Food Future Event.

‘U ziet wat u koopt’ en ‘Hak-groenten mogen gezien worden.’ Hoogeboom begint zijn presentatie op het Food Future Event in Den Bosch met twee slogans uit de jaren zestig. Deze zijn in 2018 nog steeds zeer relevant: Hak vecht nog altijd tegen de slechte beeldvorming van groenteconserven. Om hier iets aan te doen, is openheid de enige oplossing, aldus de Hak-baas.

Perceptie groenteconserven

“De uitdaging is om lekker en gezond hand in hand te laten gaan. We zijn nog niet klaar, maar we werken er wel aan.” Daarvoor moet Hak eerst het verschil tussen “perceptie” en “feit” op orde hebben. Bijvoorbeeld door te laten zien dat de groenteteelt duurzaam is. “Je wilt de consument wel op een eerlijke manier verleiden.”

Scepsis consument

Want consumenten hebben nog steeds hun vooroordelen over groente in een pot. “Chef-kok en dan bonen in een pot aanprijzen, haha wat een sukkel”, is bijvoorbeeld een opmerking op de reclamecampagne met Herman den Blijker op sociale media. Hoogeboom proeft de scepsis bij consumenten dit heeft vooral te maken met onwetendheid. Een voorbeeld van onwetendheid is dat maar 90% van de jongeren weet wat wecken (inmaken groente) is en 92% van hen denkt dat er conserveringsmiddelen in groenteconserven zitten terwijl dit niet zo is, zo blijkt uit onderzoek dat Hak eind 2017 deed onder 1009 jongeren tussen de 18 en de 30. Sommige denken ook dat er veel pesticiden, zout en suiker in de groenten van Hak zitten.

Pottenkijkers

Maar de werkelijkheid is anders weet Hoogeboom. Hak verwerkt de groente van het land binnen vijf uur , voegt nauwelijks zout toe en geen suiker. “Zolang perceptie waar is, helpt kennisvergroting om perceptie te veranderen.” Dat deed Hak afgelopen zomer met het pottenkijkerstraject. Het concern nodigde vijftig kritische consumenten uit en nam hen mee naar het land, gaf ze een cursus wecken en liet ze de verwerking zien. Online kunnen nieuwsgierige consumenten nog altijd feiten over de groente van Hak checken onder het kopje ‘Pottenkijkers’

Gemodificeerd zetmeel

Hak continueert het project Pottenkijkers en blijft werken aan uitleggen dat het nauwelijks pesticiden gebruikt, werkt aan bodemkwaliteit en het verminderen van toevoegingen. Een volgende stap zal zijn het gemodificeerd zetmeel zal verwijderen. “Wij zijn dichtbij om dit op te lossen. Het zal nog zo’n jaar tot anderhalf jaar duren. Ons doel is uiteindelijk om van zoveel mogelijk toevoegingen af te komen.”

Authentieke beleving

Het imago van groente in een weckpot veranderen, betekent de beleving verbeteren: authentieker maken, aldus Hoogeboom. “Meer commodity en meer beleving”, benadrukt hij. Onlangs een nieuwe appelmoes- lijn met een authentiek en ambachtelijk uiterlijk uit grootmoederstijd: Grove Moes Appel, Grove Moes Appel-kaneel en Grove Moes Appel-peer. “Deze lijn geeft dat echte weckgevoel. Ook wil ik dat de categorie naam verandert van groenteconserven naar vers verwerkte groenten.”

Verhaal vertellen

Hoewel Hak zijn best blijft doen om het verhaal achter zijn producten te vertellen, blijft dit toch lastig. Buiten het seizoen om komen sperziebonen uit Noord-Afrika wat bepaald niet duurzaam is. “Diepvries en weckgroente worden in het seizoen binnen vijf uur verwerkt waardoor de voedingsstoffen behouden blijven. Maar dit verhaal is als fabrikant lastig te vertellen. Consumenten geloven je niet. Je staat al snel met 2-0 achter.”

Foto's

Reageer op dit artikel