nieuws

Mkb’ers werken samen aan plantaardige eiwitapplicaties

Duurzaamheid & MVO

Mkb’ers werken samen aan plantaardige eiwitapplicaties

The Protein Cluster (TPC) start het Innovatie Prestatie Contract (IPC)-project genaamd ‘Transitie naar Plantaardige Eiwitten’. Dertien Nederlandse mkb’ers zullen de komende twee jaar werken aan de ontwikkeling van innovatieve plantaardige eiwitapplicaties.

TPC is een internationaal centrum voor ondernemers in de plantaardige eiwitketen dat in oktober 2017 is opgericht door Food Valley NL, Oost NL en de provincies Gelderland en Overijssel.

Deelprojecten

Het IPC is een subsidie voor samenwerkend mkb in dezelfde regio, keten of branche die een meerjarig innovatietraject gezamenlijk uitvoeren. Het project bestaat uit vijf deelprojecten waarin de ondernemingen zullen werken aan plantaardig ijs, veganistische worsten, yoghurt, spreads en sauzen op basis van Nederlands geteelde hennep, algen, zeewier en soja.

Internationale potentie

Roger van Hoesel, directeur van medeoprichter Food Valley NL: “Met ons internationale netwerk helpen we de bedrijven niet alleen in het ontwikkelproces. Ook positionering en vermarkting zijn speerpunten. We letten hierbij nadrukkelijk op de internationale potentie van de te ontwikkelen producten.”  

Mkb’ers

Onder de mkb’ers zijn ondernemers uit de hele keten te vinden. Grondstoffenleveranciers (Duplaco, DutchSoy), verwerkers (Ojah, Meatless), B2C-producenten (BotanicBites, 2B Different) en inhoudelijke experts zoals bijvoorbeeld MFH-Pulses.

Ook de ondernemingen It’s Greenish, European Seaweed Company, The Dutch Weedburger, Industrie Service Mol, Hemp Basic Food en Addwise maken deel uit van het plantaardige eiwitproject.

Eén van de ondernemers, ceo Bert Baanders van de European Seaweed Company, ontwikkelt lang-houdbare zeewiertapenades.

“Meer dan ooit liggen er nu kansen voor groene voeding met macro-algen. In het IPC-project krijg ik de kans te werken met zeewierondernemers als The Dutch Weed Burger en food-designer Katja Gruijters. Dit vergroot de kans dat de tapenades niet alleen nutrioneel optimaal zijn, maar dat ze qua uiterlijk, smaak en gevoel ook aanslaan bij een breed publiek.”

Reageer op dit artikel