nieuws

ABN Amro: doorberekening maatschappelijke kosten maakt voedingsmiddelen duurder

Algemeen

ABN Amro: doorberekening maatschappelijke kosten maakt voedingsmiddelen duurder

De prijs van levensmiddelen zal de komende vijf jaar stijgen, voorspelt ABN AMRO. De bank verwacht dat de prijzen omhoog gaan omdat er rekening gehouden gaat worden met de zogeheten True Cost Accounting (TCA).

Consumenten betalen nu meestal geen maatschappelijke kosten over producten. Dit zijn verborgen kosten zoals CO2-uitstoot of het verlies van biodiversiteit, ook wel True Cost Accounting (TCA) genoemd. Deze kosten staan steeds meer in de belangstelling en de verwachting is dan ook dat producten duurder gaan worden.

Bijvoorbeeld: Voor een hectare niet-biologische bloemkool zou aan uitstoot van broeikasgassen en de aantasting van de waterkwaliteit 681 euro aan kosten worden gemaakt. Bij biologische bloemkool op eenzelfde oppervlak bedragen die kosten omgerekend 360 euro. Die minder schadelijk verbouwde groente is op dit moment in de winkel nog vaak 1 euro duurder.

ABN AMRO meent dat het belang van TCA in de komende vijf jaar sterk toeneemt. “TCA is nog in ontwikkeling, maar wij beschouwen het als een belangrijke methode om alle positieve en negatieve maatschappelijke effecten van een voedselproduct een geldwaarde te geven en vervolgens tegen elkaar af te wegen”, vertelt Rob Morren, Sector Banker Food van ABN.

Morren: “Vervuilende producten krijgen dan per saldo een hoger prijskaartje en worden hierdoor minder aantrekkelijk. Dit kan direct worden doorberekend in de prijs in de supermarkt, maar kan ook dienen als ‘schaduwprijs’. Op basis van deze schaduwprijs kunnen boeren, verwerkers en supermarkten in gesprek gaan om concrete verduurzamingsacties te formuleren.”

Bereidbaarheid verschilt per product

Onderzoeksbureau PanelWizard deed in opdracht van ABN AMRO onderzoek  naar de bereidheid van consumenten om meer te betalen voor duurzame boodschappen. Het onderzoek werd gehouden onder 2065 consumenten.

Nederlanders denken dat ze in de komende vijf jaar meer moeten betalen voor duurzame boodschappen. Ongeveer 37% van hen is hier voorstander van, een kwart is niet bereid om meer te betalen om de milieu-impact te verminderen. 36% heeft nog geen mening laten horen.

De bereidbaarheid voor het meer betalen voor producten verschilt per product. Ruim de helft geeft aan meer te willen betalen voor aardappelen, groente en fruit. Bij zuivelproducten is die bereidheid een stuk minder: 41,6 procent wil meer te betalen en bij frisdranken en vruchtensappen komt het percentage uit op 38,5%.

Het uitgebreide rapport van ABN AMRO is hier te lezen.

Reageer op dit artikel