nieuws

Hak: ‘Consument kiest steeds vaker voor peulvruchten’

Algemeen

Hak: ‘Consument kiest steeds vaker voor peulvruchten’

Hak geeft aan dat de omzet in de peulvruchtenindustrie sinds 2014 met 25 procent is gestegen. In 2017 gaf dit een totale omzet van meer dan 65 miljoen euro. Zelf zag Hak het marktaandeel stijgen met 38 procent.

Doordat de consument steeds vaker plantaardig eet, staan er ook steeds vaker peulvruchten op het menu. Zowel de vraag naar traditionele peulvruchten zoals bruine bonen, witte bonen (in tomatensaus) en kapucijners als de meer ‘moderne’ peulvruchten als kidneybonen, kikkererwten en linzen groeien sterk. Vooral in deze laatste categorie ziet Hak nog voldoende groeipotentieel.

Stazak trekt consument over de streep 

Hak ziet sinds de introductie van haar nieuwe stazak-verpakking voor bonen dat ze een nieuwe doelgroep aanspreekt. 35 procent van de huidige kopers van de stazak kocht eerder geen bonen. Zelf zegt Hak met deze verpakking de “jonge, moderne eter aan te trekken, die op zoek is naar gezondere opties en vaker een dag in de week vlees laat staan.”

Geen week voorbij zonder bonen erbij 

In navolging op de campagne ‘Bonen erbij’, is gisteren ‘Geen week voorbij zonder bonen erbij’ gestart. Doel van de campagne is ook de consument aan te zetten tot het bereiden van tenminste één maaltijd per week met bonen. Topkok Herman den Blijker en enkele foodbloggers laten gedurende het jaar zien hoe de consument lekker en gemakkelijk kan koken met bonen.

Perceptie 

Deze campagnes zijn nog steeds nodig. Consumenten hebben nog steeds hun vooroordelen over groente in een pot, zo vertelde Timo Hoogenboom onlangs op het Food Future Event. “Chef-kok en dan bonen in een pot aanprijzen, haha wat een sukkel”, is bijvoorbeeld een opmerking op de reclamecampagne met Herman den Blijker op sociale media. Hoogeboom proeft de scepsis bij consumenten dit heeft vooral te maken met onwetendheid.

Maar de werkelijkheid is anders weet Hoogeboom. Hak verwerkt de groente van het land binnen vijf uur , voegt nauwelijks zout toe en geen suiker. “Zolang perceptie waar is, helpt kennisvergroting om perceptie te veranderen.”

Lees een uitgebreid verslag van de presentatie van Timo Hoogenboom.

Reageer op dit artikel