artikel

Stelling: ‘De term ‘natuurlijk’ op verpakkingen van voedingsmiddelen is een loze kreet’

Algemeen

Onderzoeksbureau Mintel noteerde in 2008 het vaakst ‘natuurlijk’ op verpakkingen van nieuwe voedingsmiddelen. Natuurlijk verkoopt. Maar hoe natuurlijk is natuurlijk? Mintel schaarde ook ‘zonder additieven en conserveermiddelen’ en ‘organisch’ onder dezelfde noemer. Leidt het veelvuldig gebruik niet tot devaluatie van de term?

Stelling

‘De term ‘natuurlijk’ op verpakkingen van voedingsmiddelen is een loze kreet’

a) Ja. De term is vooral bedoeld als reclame.
b) Nee. Bewuste consumenten kunnen zo beter kiezen.
c) Als het volgens de juiste richtlijnen wordt gebruikt mogen fabrikanten ‘natuurlijk’ op de verpakking plaatsen. De VWA controleert of de consument wordt misleid.
d) Anders, namelijk …

[Foto’s: 2007_26_HA06_juic.jpg, 2007_26_HA07_knor.jpg, 2007_26_HA08_lays.jpg, 2007_26_HA09_unox.jpg, staan in map D-stelling in VMT4/2009]
Het Voedingscentrum kiest voor a. Woordvoerder Roy van der Ploeg: “De consument denkt al snel: iets wat natuurlijk is, is dus gezond. Maar dat is niet altijd het geval, want in de natuur komen ook gifstoffen voor. Het Voedingscentrum pleit voor een heldere scheidslijn op de verpakking: de zakelijke informatie zoals de ingrediëntendeclaratie moet worden gescheiden van alle reclame-uitingen, waar ook een vage term als ‘natuurlijk’ thuishoort.”
De FNLI denkt daar ander over en kiest voor d). Manager levensmiddelenwetgeving en voedselveiligheid, Geert de Rooij: “De etikettering van levensmiddelen is sterk gereguleerd in de Europese Unie. Het misleiden van de consument is bij wet verboden en daar wordt door de VWA op toegezien. Ook vanuit de Reclamecodecommissie wordt dit gecontroleerd. Misleiding is niet toegestaan; er mag dus geen (bijzondere) eigenschap aan een product worden toegekend indien alle vergelijkbare producten deze eigenschap bezitten.”
Volgens de Rooij is het gebruik van de term ‘natuurlijk’ alleen op Europees niveau gereguleerd bij verwijzing naar de herkomst van aroma’s. “Een natuurlijk aardbeiaroma, bevat dan ook echt de aromatiserende bestanddelen afkomstig uit aardbei. Andere specifieke voorschriften voor het gebruik van de term natuurlijk zijn niet voorschreven op Europees niveau. Het is wel zo dat bijvoorbeeld in Engeland een (vrijwillige) code bestaat die door bedrijven, ook in Nederland, gebruikt wordt als leidraad wanneer de term ‘natuurlijk’ gebruikt wordt, zoals het verwijzen naar het natuurlijk karakter van een kleurstof. Denk hierbij aan het rood kleuren van een product door de toevoeging van bietensap.”
Ook Albert Heijn kiest voor d). Woordvoerder Els van Dijk: “De term ‘natuurlijk’ op de verpakking kan klanten helpen bij het maken van hun keuze. Echter het uitgangspunt moet altijd zijn dat indien de term ‘natuurlijk’ voor een product wordt gebruikt, dit betekent dat het product is samengesteld uit natuurlijke ingrediënten. De klant mag niet misleid worden.”

Reageer op dit artikel