artikel

Anuga FoodTec verwacht opnieuw stijgende lijn

Algemeen

Dé internationale foodbeurs, Anuga FoodTec, zal tussen 10 en 13 maart Keulen weer veroveren. De driejaarlijkse beurs vindt voor de vijfde achtereenvolgende keer plaats en lijkt ook dit keer op veel belangstelling te kunnen rekenen.

Carina Grijspaardt-Vink en Cathri van de Haar

Dé internationale foodbeurs, Anuga FoodTec, zal tussen 10 en 13 maart Keulen weer veroveren. De driejaarlijkse beurs vindt voor de vijfde achtereenvolgende keer plaats en lijkt ook dit keer op veel belangstelling te kunnen rekenen.

Al sinds 1997 staat de Anuga FoodTec bekend als het grootste en belangrijkste evenement voor de voedingsmiddelen- en drankenproductie ter wereld.
Drie jaar geleden liet de beurs een enigszins terughoudende indruk achter. Het aantal innovaties lag lager dan in 2003, toen er veel vernieuwende concepten werden gepresenteerd. De nadruk lag in 2006 toch vooral op verbetering van het bestaande en op meer flexibiliteit. Of de voorzichtige trend zich voortgezet heeft, weten we over twee weken.

Kwaliteit
Verbazing zou een zekere terughoudendheid niet wekken, nu stijgende grondstofprijzen, een kredietcrisis en voorspellingen over een ernstige economische malaise veel bedrijven in hun greep hebben. Maar er is ook veel te zeggen voor het adagio ‘geen paniek en juist nu investeren’. Voor een deel zal dat wel moeten, zeker nu er steeds meer, door wetgever zowel als consument, eisen worden gesteld aan de kwaliteit van producten. Versheid én houdbaarheid, hygiëne en kwaliteitsbewaking, milieuaspecten en duurzaamheid: allemaal eigenschappen die ervoor zorgen dat de fabricage van levensmiddelen steeds complexer wordt en vernuftiger technieken vereist.
Maar misschien sluit het één, financiële oplettendheid, het ander, investeren in vernieuwing, niet uit. Zoals het geval is bij energie- en dus kostenbesparende technologieën.

Stijgende lijn
Zo de crisis al haar intrede heeft gedaan, aan de verkochte vierkante meters en de te verwachten bezoekersaantallen valt dat niet te merken. Voor het derde jaar op rij lijkt zich op alle fronten een stijgende lijn te manifesteren. In 2003 telde de organisatie meer dan 1.100 standhouders uit 44 landen en circa 35.000 vakbezoekers uit 134 landen.
In 2006 waren dat 1172 ondernemers uit 45 landen en 39.000 vakbezoekers uit 146 landen.
Dit jaar worden 1.200 exposanten uit opnieuw ruim veertig landen verwacht. Tekenend is dat dit jaar voor het eerst ook hal 8 in gebruik zal zijn: een uitbreiding van het aantal vierkante meters dus.
Groei in bezoekersaantallen is er vooral geweest uit Aziatische landen en de Benelux.
In 2006 kwamen 3.071 Nederlandse vakbezoekers naar de Anuga FoodTec. In 2003 waren dat er 2.367: een stijging van 22 procent. Uit België kwamen in 2006 998 bezoekers, ietsje meer dan drie jaar ervoor (979).

Cross-over-concept
Ook dit jaar is het zogenaamde cross-over-concept het uitgangspunt, zelfs het handelsmerk, van de beursorganisatie. Grensoverschrijdend dus en wel in drie betekenissen: sowieso is de beurs natuurlijk letterlijk grensoverschrijdend. Deelnemers en bezoekers uit de hele wereld maken het evenement tot een internationaal trefpunt. Verder is de beurs procesgeoriënteerd en wil integrale concepten bieden, van productie tot en met transport. De derde cross-over wil zeggen dat de organisatie welbewust een brancheoverstijgend aanbod heeft en zich dus richt op de totale levensmiddelenverwerkende industrie. Een technologie die succesvol is, blijkt dat immers ook vaak in een andere branche te zijn. Zonder oogkleppen zie je nu eenmaal meer.

Randprogramma
De inhoudelijke zwaartepunten: procestechniek, verpakkingstechniek, voedselveiligheid/ milieutechniek, automatisering en ingrediënten/hulpstoffen worden dagelijks omlijst door een uitgebreide randprogrammering.
Zo zijn er drie bijzondere events: De Robotik-Pack-Line (een gerobotiseerde verpakkingslijn voor hamburgers), de Packaging Special (een bijzondere presentatie van de verpakkingsketen en de invloed van de verschillende stadia op de CO2-uitstoot) en de Packaging Wall of Excellence (een opvallende presentatie van kunststof verpakkingen).
Ook is er een uitgebreid congresprogramma (zie kader).

Reageer op dit artikel