artikel

Snoep gezond, eet… snoep

Algemeen

Functioneel snoepgoed wil nog niet écht doorbreken. Met uitzondering van kauwgom, enkele chocolademerken en wat biologische producten, zijn gezondheidsproposities schaars. Snoepen is vooral genieten. Wel gaf ISM 2007 er blijk van gezondheid meer dan ooit serieus te nemen.

Met kreten als ‘vetvrij’, ‘minder suiker’, ‘natuurlijk’ en ‘goed voor het hart’ probeerden zoetwarenproducten zich tijdens de ISM 2007 een gezond imago aan te meten. Ten opzichte van 2005 is het aantal gezondheidspositioneringen sterk toegenomen. Maar absoluut stelt het aantal weinig voor. Vraag blijft in hoeverre snoepgoed écht gezond kan zijn. Maar weinig bedrijven zullen met hun ‘claims’ goedkeuring krijgen van het Voedingscentrum. Snoep is vooral verwennerij, fun en lekker en meestal heel calorierijk.

Halalsnoepjes
Twee jaar geleden deed Katjes het met vetvrije yoghurtgums, nu waren het zachte tumtums op basis van écht fruit die voor een gezondheidstintje moesten zorgen. De gelee-früchte hebben inderdaad een sterke vruchtensmaak, maar of er veel fruit in zit? De mierzoete snoepjes in de smaken zwarte bes, citroen, appel, sinaasappel, ananas en kersen bevatten volgens de producent alleen vruchteigen kleuren en smaken en zijn gelatinevrij. Trolli schaarde een deel van zijn assortiment onder de noemer ‘functional snack’. De Fit for Fun-yoghurtmix bevat 30% minder suiker en is vetvrij. Aan andere snoepjes waren calcium en prebiotische balaststoffen toegevoegd. Opvallend was het halalcertificaat op vier winegumvarianten Dit geeft wel aan dat zoetwarenproducenten zich steeds nadrukkelijker richten op moslims.
‘Ohne zucker’ was een veelgeziene kreet op de ISM-stands. Maar volgens sales manager Pim ter Heerdt van Perfetti van Melle blijven suikervrije producten buiten het kauwgomsegment lastig aan de consument te slijten. Twee jaar geleden is voor de merken Mentos, Fruittella en Mentos een aantal hardlopers in een ‘light’-versie geïntroduceerd. Ondanks inspanningen om het smaakprofiel en de textuur van de dragees en kauwbonbons goed aan te laten sluiten op de reguliere producten, blijft snoep met suikervervangers een niche. “Mensen zijn moeilijk van suikerhoudend snoep af te krijgen, omdat ze denken dat suikervrij niet lekker is. Maar we weten uit onderzoek met bijvoorbeeld Klene muntdrop dat de meesten het verschil niet merken.”

Tongreiniger
In kauwgom is suikervrij wel een daverend succes. Van de kauwgommarkt is 98% suikervrij, benadrukt Ter Heerdt. De gebitsverzorgende werking van kauwgom met zoetstoffen is door jarenlange marketingcampagnes goed tot de consument doorgedrongen. Een trend in Europa is kauwgom in plastic potjes. Ook in Nederland is dit concept aangeslagen sinds Mentos vorig jaar de varianten Green Mint en Sweet Mint in busjes introduceerde. Met ingang van week 7 komen daar drie nieuwe smaken bij: Pure Fresh (Fresh Mint en Winter Green) en Bubble Gum. “In de Pure Fresh zit groene thee. Dat zorgt voor een antibacteriële werking. Echt functioneel dus.” Over frisse adem gesproken. Wrigley’s komt met Extra Professional Mints, mondverzorgende pastilles in de smaken Orange en Classic. Ze hebben een geribbeld oppervlak voor een tongreinigende werking en bevatten microgranulaten voor schonere tanden. Voor kinderen is er tandverzorgende kauwgom met calcium en voor jongeren zijn er Airwaves, groene eucalyptus/mentholdragees in een coole doseerpot. Bij Wrigley’s fusion concept zijn aroma’s als vloeibare bolletjes ingekapseld. Nieuw zijn de varianten meloen en bessen.

Antioxidanten
Cacao gold al bij de Azteken als medicijn, alleen konden ze er nog geen chocolade van maken. Chocoladeproducenten grijpen nu terug op die oude wijsheid, aangevuld met het wetenschappelijk onderzoek. Zo levert Barry Callebaut het ingrediënt Articoa, cacao met relatief veel gezonde componenten uit de cacaoboon bevat. Verkoopdirecteur Eric-Jan Straathof wijst op de 200 stofjes in de cacaoboon met een potentiële gezondheidswerking. Bestanddelen in Articoa zouden de antioxidantactviteit stimuleren en goed zijn voor hersenfuncties en het hart. De kreet ‘Health from the cocoa bean’ en het Articoa-logo moet de consument bewegen bewustere keuzes te maken. Er is geen sprake van verrijking bij dit concept dat eind 2005 op de FiE werd geïntroduceerd, maar van behoud. “Bij de bonenselectie bonen en vooral de fermentatie verlies je veel. De aroma’s komen in tien dagen vrij tijdens het drogen en roosteren. We zorgen er voor dat er tachtig procent overblijft. Normaal heb je zeventig procent verlies.” Met ORAC-waardes tot wel 4.000 per portie, een maat voor de antioxidantwerking, zou consumptie preventief kunnen werken, stelt Straathof. “In België is Peters ermee begonnen en zet het logo op zijn chocoladeballetjes.”

Herkomstchocolade
Met originecacao, een trend in chocolade, mikt Callebaut juist op de levensgenieter. Melanesië, Tanzania en Madagascar zijn enkele herkomstgebieden. “Een Madagascar-chocolade heeft intensiteit en een fruity taste. De gastronomische consument is op zoek naar een specifiek smaakprofiel en retail ontdekt dat steeds goedkopere chocolade verkopen een heilloze weg is.” Ook Herschey’s timmert aan de weg met kwaliteitchocolade. De toplijn met Extra Dark repen, chocolaatjes en mintchocolade heeft een cacaogehalte van 60%. Hierop voert de fabrikant zijn logo ‘Natural Source of Flavonal Antioxidant’. Voor de Aziatische markt is een reep geïntroduceerd met een olijfkleurige vulling op basis van groene thee. De crèmige theevulling gaat echter ten onder in de mierzoete roomsmaak van de chocolade. Voor fijnproevers zijn er chocoladesoorten geïntroduceerd uit typische herkomstgebieden. Cacao Reserve by Hershey’s is te verkrijgen in smaken als Arriba uit Ecuador en Santo Domingo uit de Dominicaanse republiek.
De Berlijnse chocoladeproducent Rausch is altijd al voor kwaliteit gegaan. Het familiebedrijf heeft zich zes jaar geleden toegelegd op regionale chocoladespecialiteiten met grondstoffen van eigen plantages. Directeur Olaf Brenner noemt zich een pionier in de groeiende markt voor originechocolade. “Anderen proberen ons te kopiëren, maar die producten bestaan niet zuiver uit regionale cacaosoorten. Ze bevatten deels mélanges, alleen vertellen ze dat er niet bij. Wij doen het al meer dan honderd jaar. Voor grote bedrijven is dit nieuw, ze kunnen dit niet.”
Vroeger produceerde Rausch vooral chocolaatjes. Het oubollige imago is afgeschud en nu verkoopt het trendy bedrukte tabletten en chocoladestaven die doen denken aan candy bars. De acht herkomstchocolades zijn verdeeld in vier melk- en vier bittere varianten. Het assortiment edel-vollmilch Plantagen Schokolade begint met Nouméa-chocolade uit Nieuw-Guinea met een cacaogehalte van 39% en eindigt met Trinitario uit Trinidad met 80%!

Chocoprins met minder suiker
Minder vet en suiker is de gezondheidsboodschap van biscuitindustrie. Griesson – De Beukelaer heeft producten op verschillende manieren gezonder gemaakt. De Prinzen Rolle, in Nederland bekend als Chocoprins, is er nu in een variant met 30% minder suiker. Ter vervanging van de bulkmassa is gekozen voor oligofructose. Overigens wordt niet gecommuniceerd dat de caloriegereduceerde versie inuline bevat. De zoute koekjes van Tuc die door het bedrijf worden vertegenwoordigd, zijn voortaan ook te koop in een slankere variant. Tuc Light bevat 50% minder vet. De vetsamenstelling zou niet zijn veranderd. Leicht&Cross zijn een soort Cracottes van Griesson gemaakt van volkoren tarwe, rogge en haver. Het product heeft een lage glykemische index, maar dit wordt op de verpakking nog niet vermeld.
Het Belgische Vondelmolen presenteert zich tussen grote fabrikanten als Lotus als bedrijf met vetarme, cholesterolvrije en natuurlijke koek. Producten worden aangeprezen met ‘energierijk en boordevol vezels’. Er was al met calcium verrijkte peperkoek en een variant met inuline en Beneo-logo. Nieuw zijn koekcarrés van 250 gram in een houten mandje met de naam ‘Delicatesse Cassé’. Deze lijn omvat een appel/rozijn- en muesli & noten- en een tropical variant.

Glykemische index
Bij de Engelse zoetwaren- en biscuitvarianten is het nog boter, suiker en room dat de klok slaat. Wel zijn er tussen de traditionele short bread-bakkerijen enkele opgestaan die zich met gezondere recepturen profileren. Het Schotse Nairn’s heeft een lijn havermoutkoekjes met een verantwoorde glykemische index (GI). De verpakking maakt gebruik van het Britse stoplichtensysteem om de consument te wijzen op de aanwezigheid van ‘langzame’ of ‘snellere’ koolhydraten. Alle Nairn’s haverkoeken vallen in de categorie laag (GI minder dan 56) en medium (GI 57 tot 68). Ook vermelden alle producten de glycemische lading (GL) ofwel de hoeveelheid koolhydraten per portie vermenigvuldigd met de GI. Geen van de koekjes komt met zijn GI of GL in het rood. De fabrikant wijst ook op het gunstige effect van oplosbare havervezels. Die geven een stabieler en langer verzadigingsgevoel en stabiliseren het bloedsuikerniveau.
Paterson, ook uit Schotland, gooit het met zijn oat cakes over een andere boeg. Het bedrijf combineert nieuwe, culinaire trends met een traditionele bereidingswijze. De haverkoeken die sinds de middeleeuwen in Schotland gebakken worden, zijn geproduceerd met gezondere vetten. Palmolie is vervangen door olijfolie. Niet alleen om gezondheidsredenen, maar ook als duurzaam alternatief voor palmolie. Het bedrijf wijst op de schade aan tropisch oerwoud door de exploitatie van palmolieplantages. Een ‘Oerang-Oetan friendly’-logo attendeert de consument op zijn bewuste keuze. De koeken bevatten maximaal 3% verzadigd vet en zijn rijk aan vezels (8%).

Appelcornflakes
Nog beter dan minder vet is helemaal geen vet en alleen natuurlijke suikers. Het Chinese Green Tree maakt dat waar met zijn geëxtrudeerde krokante appelschijfjes. Ze zijn net zo knapperig als wokkels. Wat enkele jaren geleden op de ISM begon met zakjes knapperige Fuji-appel, is inmiddels uitgegroeid tot een assortiment dat ook ontbijtproducten omvat en perzik en peer. Morning Mix is eens soort vruchtencornflakes op basis van fruit. Apple Dices zijn appelblokjes die met melk of sap als ontbijt gegeten kunnen worden. De appelchips is inmiddels in diverse smaken verkrijgbaar, zoals bosvruchten. In dit geval zijn de appels geïnjecteerd met natuurlijk vruchtenaroma. Dat levert een aparte sensatie op, zoals appels met bosbessensmaak.

Reageer op dit artikel