artikel

Liga met levende yoghurtculturen

Algemeen

LU/Danone introduceert eind januari Yobreak. Om meerdere redenen een opmerkelijke innovatie. De ligakoek is namelijk het eerste product waarbij Danone en LU nauw hebben samengewerkt. Bijzonder is verder dat het product als enige biscuit levende yoghurtbacteriën bevat. Niet de jeugd, maar jonge actieve vrouwen vormen de doelgroep.

Yoghurt is een zeer gezond product. Dat staat voor de mensen van Danone als een paal boven water. De specifieke yoghurtstammen van de Lactobacillus bulgaricus en Streptococcus thermophilus worden dan ook gekoesterd in het Daniel Carasso Center, het researchlab in Parijs waar ruim 60% van de 800 R&D-medewerkers zijn gehuisvest.
Bij Danone draait alles om yoghurt. Na de overname van General Biscuits en daarmee de LU- en LIGA-producten in 1986 veranderde dat niet. Pas enkele jaren geleden staken de productontwikkelaars van beide bedrijven de koppen bijeen en zie daar hun eerste resultaat: LIGA Yobreak, een biscuit gevuld met levende yoghurtbacteriën.
“In Yobreak zijn de specifieke producteigenschappen van yoghurt gecombineerd met het gemak van een biscuit als tussendoortje. Drukke mensen, die niet altijd ontbijten of lunchen of producten eten die ze eigenlijk zouden moeten eten, kunnen met dit product beter aan een gezonde voeding voldoen”, licht voedingsmanager George de Bekker van LU toe.

Droogproces
Yobreak kent een ontwikkelingstraject van meerdere jaren. Veruit de belangrijkste uitdaging was om yoghurt op een milde wijze te drogen zodat voldoende (> 107 kve/g) yoghurtbacteriën in leven blijven om in de inwendige mens nog enzymen te kunnen produceren. Over dit droogproces willen De Bekker en Lenoir-Wijnkoop niets kwijt, anders dan dat dit gepatenteerd is.
Door specifieke stammen te nemen, is het yoghurtpoeder, en ook de daarmee geproduceerde vulling, op kamertemperatuur houdbaar. Ook na zes maanden zijn er nog 109 levende bacteriën in de vulling (6 gram) van een biscuit van 20,4 gram aanwezig, zo heeft TNO aangetoond. Deze hoeveelheid komt overeen met een bekertje yoghurt van 125 ml.
De samenstelling van de vulling luistert nauw, niet alleen vanwege de smaak, maar ook verwerkbaarheid (voldoende vloeibaar), het snel (schone verpakking) maar ook weer niet te snel drogen van de vulling (scheuren en loslaten van de bodem. Verder mag de biscuitbodem niet zacht en muf worden door uittredend vocht enzovoorts.
Hoe dun het koord is waarover de productontwikkelaars moesten balanceren, blijkt uit het feit dat Yobreak niet valt in de categorie ‘Bij voorkeur’ van het Voedingscentrum. Daarvoor moet het percentage verzadigde vetten nog met ‘slechts’ 0,6 energieprocenten omlaag (van 15,6 naar 15,0). Toch is het energiepercentage verzadigde vetten al met maar liefst 30% gereduceerd.

Doelgroep
Opmerkelijk aan dit product is de doelgroep: jonge, actieve vrouwen in de leeftijd van 20 tot 40 jaar. Peuters en (jonge) kinderen behoren daar verrassende wijs niet toe. Dat twee Yobreaks evenveel energie bevatten als een boterham met pindakaas, is volgens Lenoir-Wijnkoop geen probleem. “De consument die deze producten eet in plaats van ontbijt of lunch rekent daar zelfs op.”
De Bekker en Lenoir-Wijnkoop sluiten niet uit dat het speciaal voor LIGA Yobreak ontwikkelde milde droogproces op termijn zal kunnen worden toegepast op andere stammen, zoals bijvoorbeeld de probiotische bacteriën in gefermenteerde melkproducten. “We wilden echter geen al te grote stap in een keer nemen.”

Reageer op dit artikel