artikel

Hi Europe 2006 feest voor de zintuigen

Algemeen

CMP Information, het brein achter de vakbeurs Health Ingredients (Hi) Europe beloofde deelnemers een zintuiglijk feest en de grootste beurseditie tot nu toe. De organisatie maakte beide beloftes waar. Fijnproevers kwamen met de vele productconcepten in de stands volop aan hun trekken en het bezoekersaantal overtrof met ruim 9.000 het evenement van twee jaar geleden.

Het was druk op de vakbeurs voor ‘health ingredients’ Hi Europe, die van 14 t/m 16 november 2006 werd gehouden in de uitgestrekte hallen van de Frankfurter Messe. Naast het aantal bezoekers was ook het aantal exposanten groter dan ooit: 468. Onder de exposanten waren meer Aziatische fabrikanten dan voorheen, vooral afkomstig uit China en India.

Claims?
Net als twee jaar geleden waren thema’s als overgewicht, diabetes, darm- en hartgezondheid duidelijk aanwezig op de beursvloer. Op het eerste gezicht leek er daarentegen weinig aandacht te zijn voor het onderwerp gezondheidsclaims, ook al wordt de nieuwe Europese claimswetgeving eind januari van kracht. Tijdens innovatieseminars (zie kader ‘Innovatieseminars’) stond het thema wel op de agenda.
Op de beurs werden veel nieuwe oligosacchariden gepresenteerd, sommige als prebiotica ter bevordering van de darmgezondheid, andere tandvriendelijk en met een lage energiewaarde en glycemische index (GI). Opvallende nieuwkomer was het product XTend Isomaltulose van Golden Award winnaar Cargill (zie kader ‘Hi Award’), de eerste verteerbare suiker op de markt met een lage GI. Ook Roquette was van de partij, onder meer met de oplosbare vezel nutriose, die suiker kan vervangen, het vezelgehalte van producten verhoogt en leidt tot een langduriger energieafgifte na consumptie. Een ander, inmiddels bekend, product van dezelfde fabrikant is het bulkingrediënt maltitol, dat suiker gedeeltelijk of zelfs geheel kan vervangen.
Ook fabrikanten van verzadigende ingrediënten als Fabuless (DSM) en Pinnothin (Lipid Nutrition) waren vertegenwoordigd op Hi Europe 2006. In VMT-3 vindt u een uitgebreid artikel over dit onderwerp..

Hartgezondheid
Behalve overgewicht was ook het thema hartgezondheid populair. Fabrikanten van cholesterolverlagende plantensterolen (Benecol, Cargill, Lipo-Phytol, P&G Food Ingedients), soja-isoflavonen (Cargill) en de populaire ‘visolievetzuren’ EPA en DHA (onder meer Martek Biosciences, Cognis) presenteerden op de beurs de nieuwste producten en toepassingen.
De Spaanse Natraceutical Group gaf een showcase-presentatie over het cholesterolverlagende effect van oplosbare vezels afkomstig uit cacao. Uit dierproeven komt naar voren dat deze stof het gehalte aan het slechte ‘LDL-cholesterol’ in het bloed omlaag brengt. Het door Natraceutical ontwikkelde ingrediënt bevat 37-42% oplosbare vezel en ongeveer 2,5% vet. “Daarmee is het niet alleen geschikt ter verhoging van het vezelgehalte in producten, maar ook voor low fat-toepassingen. Daarnaast kan het textuur en volume geven aan bakkerijproducten”, aldus de fabrikant.

‘Next generation’
Cargill bracht haar nieuwe product Cardiabeat voor het voetlicht, een ingrediëntenmix gebaseerd op fytosterolen die bij een dosis van 2 g per dag niet alleen het LDL-cholesterolgehalte verlaagt, maar ook de verhouding tussen het goede HDL- en het slechte LDL-cholesterol verhoogt. De fabrikant bestempelde het product vanwege dit dubbele effect als een ‘next generation’ ingredient’. Andere producten van Cargill op het gebied van hartgezondheid zijn Coro Wise plantensterolen ter verlaging van het LDL-cholesterol, en de eveneens cholesterolverlagende vezel Barliv bèta-glucaan.

Plantaardige DHA
Martek Biosciences gaf een presentatie over plantaardige alternatieven voor visolie. Een vetzuur als DHA kan gewonnen geworden uit mariene algen. “Voordeel is dat je een product krijgt dat vrij is van zware metalen en dat geschikt is voor zowel vegetariërs, moslims die halal willen eten als mensen die er een kosjer eetpatroon op na houden. Daarbij komt dat DHA uit algen stabieler is dan de tegenhanger uit vis”, aldus een medewerker van Martek. De plantaardige DHA is volgens de fabrikant te verwerken in bijvoorbeeld yoghurt, kaas en ijs.
Ook voor de verwerking van hartgezondheid bevorderende ingrediënten in voedingsmiddelen en supplementen was er aandacht. Zo toonde Kievit mogelijkheden voor het encapsuleren en vriesdrogen van visolie. Volgens een vertegenwoordiger van het bedrijf is visolie via vriesdrogen te verwerken tot een stabiel en goed oplosbaar poeder.

Verheugen
Kortom, Hi Europe 2006 bood voor iedereen met trek in innovaties, ideeën en smakelijke producten wat wils. Wie zijn maag al weer voelt rammelen, kan zich alvast verheugen op de volgende edities. De komende Fi Europe vindt plaats van 30 oktober t /m 1 november 2007 in Londen, de eerstvolgende Hi Europe wordt van 11 t/m 13 november 2008 gehouden in Parijs.

Reageer op dit artikel