artikel

‘Binnen een minuut ben je aan het drukken’

Algemeen

De voedingsmiddelenindustrie kan sneller reageren op de markt als ze voor verpakkingen gebruik maakt van digitaal drukken. Met digitaal drukken kunnen producenten verpakkingen actualiseren en verlevendigen. Ze hoeven niet al maanden van tevoren te weten wat op de verpakking moet komen te staan.

Digitale druk heeft een streepje voor op conventionele druktechnieken. Bij korte en middelgrote productieruns met een verpakkingsbreedte van maximaal 330 mm verdient digitaal drukken de voorkeur boven diep-, offset- en flexodruk. Kleine snoep-, snack- en sample-verpakkingen van verschillende soorten kunststof- of aluminiumfolie of papier kunnen op verschillende manieren digitaal worden bedrukt.
Danny Dams, product- en solution-manager EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) van HP, producent van digitale drukpersen, verwacht dat de eerstkomende jaren voor digitale druk de verpakkingsbreedte tot 330 mm beperkt blijft. Voor het inschatten van de lengte van productieruns die digitale druk rendabel maakt, adviseert hij een break even point van 2.000 tot 5.500 lopende meters aan te houden in vergelijking met flexo- of diepdruk. Boven deze meters zijn andere druktechnieken te prefereren. De inktprijs voor digitale druk ligt hoger dan die voor conventionele druktechnieken en conventionele persen draaien vooralsnog sneller dan digitale.

Verpakkingsversies
“Conventionele druktechnieken laten geen short runs toe omdat het drukgereed maken van een partij een tijdrovend en complex procédé is dat zo een tot twee uur in beslag kan nemen. En dan druk ik me nog positief uit”, vertelt Dams. Hij vervolgt: “Deze technieken vereisen bovendien de productie van een drukplaat of, in het geval van diepdruk, een cilinder. Dat drijft de kosten per vierkante meter nog meer op. Producenten moeten daarom vaak in grote hoeveelheden én maanden van tevoren drukwerk inkopen bij conventionele drukkers. Dat is hen een doorn in het oog want ze willen snel aangepaste verpakkingsversies kunnen maken met Pasen of Kerst, snelle levertijden realiseren en niet te veel voorraad in huis hebben. Met digitale druk ben je binnen een minuut aan het drukken als het substraat erop ligt. Een materiaalrol wisselen kost hooguit vijf minuten.”

Time to market
Algemeen directeur Peter Overbeek van Eshuis, een converter waarbij de digitale druk inmiddels voor 35% van de omzet zorgt, beaamt dat: “Van Nistelrooy scoorde gisteravond vier keer een doelpunt. Wanneer een voedingsmiddelenproducent hem op de verpakking wil afbeelden, valt dat met digitale druk vanmorgen nog te realiseren. Dat lukt niet met andere druktechnieken.
Het gros van de voedingsmiddelenverpakkingen wordt in diepdruk bedrukt. De levertijden hiervoor liggen tussen zes en twaalf weken. De fabrikanten moeten daarom zes tot twaalf weken vooruit de vraag voorspellen. Met digitale druk kunnen ze de time to market aanzienlijk verkorten.”

Wetgeving
Overbeek noemt nog een belangrijk voordeel van digitale druk: “Wetgeving, zoals de ingrediëntendeclaratie, verandert voortdurend. Met conventionele druktechnieken loop je dan het risico dat de bedrukte verpakkingsvoorraad al snel niet meer voldoet aan de wetgeving. Dat probleem heb je niet met digitale druk.”
Digitale druk is ook voedselveilig. Dams kan namens HP de nodige certificaten overleggen waaruit blijkt dat migratietesten zijn uitgevoerd en dat wordt voldaan aan de strenge FDA- en Europese voedselveiligheidsnormen. De drukinkt wordt chemisch verankerd met een primer of vernislaag zodat de inkt droog blijft, ook bij temperaturen van 150°C, en niet migreert naar de inhoud van de verpakking. Een nog betere oplossing is lamineren. Dan bevindt de inkt zich tussen twee verpakkingslagen. Visueel ziet dit er beter uit dan een vernislaag die nooit helemaal gelijkmatig is verdeeld over een heel pak digitaal bedrukt verpakkingsmateriaal. Eshuis test eind november deze laminaatoplossing. HP wil volgend jaar maart of april klaar zijn met de testen. Overbeek: “We zoeken naar een combinatie van inkten en lijmen die sterilisatie- en pasteurisatieprocessen kunnen weerstaan.”

Gebruikers
Eshuis bedrukt zelfklevende etiketten, krimpsleeves, sachetfolies, wrap around-labels en kunststof labels voor derden en heeft hiervoor vier digitale drukpersen van HP in huis. Per maand ligt het aantal gedrukte afbeeldingen rond de vier miljoen. Suesse Werbung, een Duitse snoepproducent, heeft drie digitale drukpersen van HP voor eigen gebruik en drukt per maand zo’n miljoen impressies digitaal. Beide bedrijven hebben ook de nieuwste digitale drukpers van HP aangeschaft: de WS 4500 die net een maand op de markt is. Overbeek vertelt dat deze nieuwe machine zozeer is verbeterd ten opzichte van zijn voorgangers dat per dag de benutting van de machine 10% hoger ligt.
Een investering in een digitale drukpers van HP kost circa € 600.000 tot € 650.000, weet Dams. “Bedenk hierbij wel dat het apparaat acht tot tien jaar meegaat en drie shifts in een dag kan drukken. Bij Eshuis worden in een shift tien jobs verricht. De productiviteit van de WS 4500 is dus hoog”, aldus de HP-man.

Adventskalender
Bedrijfsleider Petra Dzialoschewski van Suesse Werbung vertelt dat de snoepproducent de keuze voor digitale druk heeft gemaakt vanwege de zeer goede drukkwaliteit die wordt gerealiseerd en het snel kunnen reageren op vragen uit de markt. Het Duitse bedrijf bedrukt de materialen BOPP en aluminium digitaal. Van BOPP worden kleine snoepzakjes met een inhoud van tien gram gemaakt en van aluminium de naar eigen zeggen kleinste Adventskalender ter wereld. Suesse Werbung kan digitale druk met conventionele druktechnieken vergelijken want de snoepproducent heeft ook conventionele drukmachines in huis. Dzialoschewski: “Digitale druk is snel en flexibel. De drukkwaliteit is hoog en we hebben geen drukplaten nodig. We kunnen bovendien kleine hoeveelheden bedrukken.” Wel zou ze graag bredere verpakkingen digitaal kunnen bedrukken omdat de vraag hiernaar groot is. Overbeek is het hier mee eens: “Denk maar aan afdekfolies voor kaasverpakkingen.”

HP
Beide gebruikers geven hoog op van HP. Volgens Overbeek is HP op het gebied van digitale druk op het moment de enige serieuze partner. Dzialoschewski vindt HP betrouwbaar en kwalitatief erg goed. Overbeek: “Volgens mij staan we nog maar aan het begin van de ontwikkelingen in digitale druk. De vraag zal alleen maar toenemen. De vraag is wie naast HP met iets vergelijkbaars komt.” Dzialoschewski is ervan overtuigd dat digitale druk de toekomst is en Suesse Werbung zal dan ook verder in deze techniek investeren.

Reageer op dit artikel