artikel

Zonnatura vernieuwt met ‘Natuurlijk de lekkerste’

Algemeen

Onder het motto ‘Natuurlijk de lekkerste’ introduceert Zonnatura drie productlijnen, bestemd voor een breed publiek. Met de nieuwe Sappa!, SOcrispY en authentieke kruidentheeën maakt Zonnatura reformvoedsel hip.

Zonnatura heeft haar assortiment natuurproducten uitgebreid met Sappa!-fruitgroentesappen, SOcrispY-crips en drie authentieke kruidentheeën. Hiermee speelt Zonnatura in op de behoefte van consumenten aan voedingsmiddelen die lekker, maar ook gezond zijn. Onderzoek uitgevoerd door TNO NIPO onder 451 Nederlandse vrouwen van 18 tot 50 jaar bewijst volgens directeur Xander Meijer dat het bedrijf hiermee op de goede weg zit. “Ruim tweederde van de ondervraagde vrouwen zegt te letten op gezond eten en daarom te kiezen voor gezonde voedingsmiddelen. Om echt te kunnen genieten zijn niet alleen smaak (98%) en uiterlijk (82%) belangrijk, maar ook of een product gezond is (67%). Eenderde van de vrouwen heeft bovendien het liefst voedingsmiddelen zonder kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen.”

Dagelijkse hectiek
Uit de laatste Voedselconsumptiepeiling (VCP 2003) van het Voedingscentrum blijkt dat 98% van de mensen tussen de 19 en 30 jaar dagelijks onvoldoende groenten eet en dat 93% de aanbevolen portie van twee stuks fruit per dag niet haalt. “Sappa! komt daaraan tegemoet. Een glas van tweehonderd milliliter is goed voor vijftig procent van de dagelijkse behoefte aan groente en fruit”, illustreert Meijer.
Het product bevat ten minste acht soorten groenten en fruit en extra voedingsvezel in de vorm van inuline. Door snelle pasteurisatie is het sap buiten de koeling bijna een jaar houdbaar, maar blijven voedingsstoffen zo veel mogelijk behouden.
Meijer noemt Sappa! een uniek concept: “Er zijn wel meer lang houdbare of gekoelde groentefruitsappen op de markt, maar die bevatten minder soorten groente en fruit en hebben geen specifieke claim zoals Sappa!”
Met een prijs van € 1,89 is een flesje van een halve liter duurder dan andere lang houdbare sappen en net iets goedkoper dan koelvers.

Tussendoortje
Staan bij positionering van de sappen gemak en voldoende voedingsstoffen voorop, SOcrispY-crisps zijn bedoeld als verantwoord tussendoortje. Ze bevatten gemiddeld 25% minder calorieën en 70% minder vet dan doorsnee chips. Het vet dat erin zit is vooral onverzadigd. “Het lage vetgehalte hebben we bereikt door de crisps niet te bakken of frituren, maar te poffen en te drogen”, vertelt Meijer.
Ten opzichte van andere lichte zoutjes als Snack-a-Jack’s bevat het product relatief veel voedingsvezel en eiwit. “De crisps bestaan voor bijna de helft uit sojameel (vandaar de naam SOcrispY), dat rijk is aan voedingsvezels. Bovendien is het product net als de andere producten vrij van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen”, benadrukt Meijer.

SOcrispY is verpakt in eenpersoonszakjes van 28 gram – qua volume vergelijkbaar met kleine verpakkingen van andere chips en zoutjes – en verkrijgbaar in de smaken Milde Paprika, Italiaanse Kruiden en Kaas/Ui/Bieslook. Met € 0,99 per zakje is het product wel duurder dan gewone zoutjes.

Gezond genieten
Net als bij SOcrispY ligt bij de kruidenthee het accent op gezond genieten. De witte thee, geproduceerd uit de jonge knoppen van de theeplant, is ‘zuiver en subtiel van smaak’ en bevat veel antioxidanten. “Witte thee staat ook wel bekend als ‘keizersthee’. Alleen Chinese keizers konden deze thee drinken vanwege de kostbare productie. Tegenwoordig wordt de thee verbouwd op theeplantages, waardoor het in grotere hoeveelheden beschikbaar is dan vroeger”, vertelt Meijer.
Chai-thee is een theïnevrije melange van authentieke Indiase specerijen als kaneel, kardemom, nootmuskaat en steranijs. Maté is een eeuwenoude Zuid-Amerikaanse volksdrank, ooit ontdekt door de Indianen. De thee, geproduceerd uit de bladeren en schors van de matéboom, zou de weerstand verhogen, de concentratie verbeteren en klachten van slapeloosheid verminderen. De thee is verkrijgbaar in doosjes van € 1,79 met daarin 15 zakjes voor één kop thee, iets duurder dan kruidenthee van Pickwick of huismerken.

Grote supermarkten
De nieuwe Zonnatura-producten zijn verkrijgbaar in de grote supermarkten in Nederland. Bij succes komen ze, onder een andere merknaam, ook elders in Europa op de markt. “Ons merk is echt Nederlands. In ons land kent negentig procent van de consumenten Zonnatura als producent van natuurlijke, gezonde producten”, verklaart Meijer. “Overigens is er met uitzondering van de grote huismerken geen ander merk in Nederland dat zo veel productcategorieën in haar assortiment heeft. En ondanks concurrentie van huismerken groeit onze omzet nog steeds”, vult hij met trots aan.

Voorlopig staan de producten alleen in het Zonnatura-schap. “Vanwege onze unieke schappositie en naamsbekendheid weten veel mensen ons schap wel te vinden. Met de nieuwe producten geven we ze een extra aanleiding er heen te gaan en ook eens een ander Zonnatura-product te proberen. We overwegen nog of we SOcrispY ook aanbieden in het schap bij alle andere chips en kijken of mensen interesse hebben in grotere verpakkingen”, aldus Meijer.

Modern
De producten die afgelopen mei werden gelanceerd, vormen de aftrap voor een reeks verdere innovaties. Meijer: “Komend najaar introduceren we nieuwe producten voor kinderen en dit jaar worden geleidelijk de verpakkingen van onze bestaande producten vernieuwd. Ze worden voorzien van het nieuwe, moderne logo en krijgen een aantrekkelijker uiterlijk. Er komt meer focus op lekker en genieten en minder op functionaliteit. De verschillende productcategorieën krijgen elk een eigen look, maar wel met de afzender Zonnatura. De natuurlijke uitstraling van het merk en het traditionele Zonnatura-geel blijven behouden.”

Uitgangspunt is het merk Zonnatura een vlotte uitstraling mee te geven waardoor een breder publiek zich aangesproken voelt. “We willen de reformgedachte moderniseren en laten zien dat natuurlijke voeding lekker is. Consumenten associëren reform nu nog vaak met geitenwollen sokken. Vooralsnog bestaat de primaire doelgroep uit vrouwen van midden dertig. Maar uiteindelijk gaat het om een levensvisie op gezond eten en dan praat je over veel meer mensen, van jong tot oud”, aldus Meijer.

Natuurlijk de lekkerste
De komende maanden wordt ingezet op productdemonstraties, een internetcampagne en advertenties in publieksbladen, onder het motto ‘Natuurlijk de lekkerste’. “We vinden het belangrijk dat consumenten de nieuwe producten kunnen proberen. Daarom koppelen we advertenties aan een internetsite waarop consumenten het product gratis kunnen bestellen. Tv-reclame is hiervoor minder effectief”, aldus Meijer.

Ook zijn er vanaf 1 juni twee radiocommercials te beluisteren. In de campagnes ligt het accent op SOCrispY en Sappa! Meijer: “We willen duidelijk maken dat mensen ja kunnen zeggen tegen gezond voedsel. Dat is eens iets positiefs tussen alle negatieve berichten over wat ze allemaal niet mogen eten.”

Reageer op dit artikel