artikel

Vitaliteit op een stokje

Algemeen

Unilever Ice Cream gaat wereldwijd de voedingswaarde van haar ijs verbeteren en meer gezonde ijsvarianten ontwikkelen. Het bedrijf trekt hiervoor jaarlijks € 20 miljoen uit, 40% van het R&D-budget. “Icecream is a fun part of a balanced diet”, zo betoogden Unilever-toppers tijdens een persbijeenkomst in Barcelona.

De plannen komen niet uit de lucht vallen. Unilever’s missie is al sinds jaar en dag ‘bring vitality to life’. Het bedrijf wil producten bieden die mensen helpen zich goed en gezond te voelen, of het nu gaat om schoonmaakmiddelen, shampoos of voedingsmiddelen. Om deze missie kracht bij te zetten introduceerde Unilever enkele jaren geleden het wereldwijde ‘heart brand’. Ook kondigde het bedrijf aan dat het waar mogelijk levensmiddelen in het assortiment een gezondere samenstelling zou geven en de productvoorlichting zou verbeteren: het ‘Unilever Enhancement Programme’. De innovaties binnen Unilever Ice Cream zijn hiervan een resultaat.

Volgens Bernd Ellman, group vice president Unilever Ice Cream and Frozen Food Europe, wordt vitaliteit de komende jaren nog belangrijker voor het bedrijf: “In de VS houdt ongeveer zestig procent van onze ijsinnovaties al verband met gezondheid en we zien dat deze trend nu ook verschuift naar Europa. We schatten dat in 2010 vijftien tot twintig procent van onze ijsportefeuille in Europa verband zal houden met gezondheid en welzijn.”

Binnen het Unilever Enhancement Programma heeft het Unilever Health Institute afgelopen twee jaar ruim 11.000 voedingsmiddelen in het assortiment tegen het licht gehouden en gekeken naar mogelijke verbeteringen in de voedingswaarde. Richtlijnen van de World Health Organization (WHO) dienden hierbij als leidraad. Aandachtspunten waren onder meer de gehaltes in trans- en verzadigd vet, natrium en suiker.

Vet en suiker
De evaluatie van het Unilever Health Institute heeft ertoe geleid dat vanaf komend zomerseizoen het vetgehalte wordt verlaagd in bestaande productsamenstellingen voor Solero, Carte D’Or (in Nederland bekend als Hertog) en alle kinderijsjes. Het Carte-D’Or-sorbetijs zal in 2005 op veel Europese markten opnieuw worden gelanceerd met meer fruit en minder suiker. In 2006 moet het gehalte aan toegevoegde suikers verlaagd zijn met 10 tot 20% en moet het fruitgehalte met 10 tot 15% zijn verhoogd. In bijna alle kinderijsjes zijn de kunstmatige kleur- en smaakstoffen inmiddels vervangen door een natuurlijk alternatief.

Verder wordt het ijsassortiment uitgebreid met een aantal gezonde varianten. Zo worden dit jaar het kinderijsje Big Milk met 70% melk en 70 kcal. en de Solero Perzik & Yoghurt met maximaal 5% vet en 108 kcal. gelanceerd. Daarnaast verschijnen er meer light-varianten binnen de merken Carte D’Or en Magnum.
Het terugdringen van het suikergehalte is de grootste uitdaging in het verbeteringsproces. “Suiker is een belangrijk ijsingrediënt dat je niet zomaar kunt weglaten omdat je dan alleen wat onsmakelijke stukken bevroren melk en fruit overhoudt. De suiker moet dus worden vervangen, maar liever niet door kunstmatige zoetstoffen of andere synthetische middelen. Consumenten geven de voorkeur aan natuurlijk gezoete producten. We ontwikkelen nu technieken om het suikergehalte te verlagen zonder dat we onze toevlucht moeten zoeken bij kunstmatige stoffen”, aldus Darling. Om wat voor methoden het precies gaat, wil hij niet zeggen.

Double churm
In tegenstelling tot de suikerreductie is de verlaging van het vetgehalte gesneden koek. “Daarvoor hebben we verschillende technieken in huis. Zo hebben we een jaar of tien geleden de double-churm-technologie ontwikkeld waarbij de ingrediënten bij lage temperatuur heel langzaam worden gedraaid. Hierdoor ontstaat ijs met een laag vetgehalte dat in romigheid bijna niet onderdoet voor de volvette variant”, vertelt Darling.

Opvallend is dat Unilever ondanks alle innovaties op het gebied van vitaliteit niet schroomt om de volvette en suikerrijke ‘Magnum 5 Senses’ de belangrijkste introductie van 2005 te noemen. De multinational heeft flink geïnvesteerd in deze limited edition, mede vanwege het succes van de Magnum 7 Sins limited edition twee jaar geleden. Bovendien geldt Magnum als een groot en belangrijk merk binnen de Unilever-portfolio. In een aantal landen, waaronder België, Italië en Spanje is aan de Magnum-5-Senses-serie nog de variant Sixth Sense, met mascarponekaas en chocolade, toegevoegd. Darling benadrukt: “Het traditionele verwenijs verdwijnt wat ons betreft niet uit de schappen. Er zijn genoeg consumenten bij wie light niet aanspreekt en ook die moeten aan hun trekken komen. We willen voldoende keuze bieden, zowel in portiegrootte als productsamenstelling.”

Keuze maken
Alleen keuze bieden is niet genoeg, daarover zijn ze het bij Unilever eens. Consumenten moeten hun keuze immers gemakkelijk en goed geïnformeerd kunnen maken. Daarom onderzoekt Unilever hoe de informatievoorziening op de verpakking, op het verkooppunt en via internet kan worden verbeterd. Ook wordt gekeken of en zo ja hoe informatie op basis van iconen zinvol is. Een icoon is een afbeelding die in een oogopslag laat zien dat een product bijvoorbeeld x% minder vet of suiker bevat, vrij is van kunstmatige toevoegingen of even veel vitaminen en mineralen bevat als een glas melk.

Vanaf dit seizoen vermeldt Unilever Ice Cream op alle verpakkingen gegevens over energiewaarde en percentages eiwit, koolhydraten en vet. Over enige tijd komen daar ook het percentage vet, suiker, voedingsvezel en natrium bij, die vooralsnog alleen op de website vermeld staan. Momenteel wordt van alle producten de glycaemische index (GI, een maat voor de snelheid waarmee de glucosespiegel stijgt na het eten van een product) gemeten en bekeken of en zo ja hoe consumenten hierover kunnen worden geïnformeerd. “We willen eerst de bevestiging dat experts het er over eens zijn dat de GI als maatstaf voor gezonde voeding echt nuttig is voor consumenten”, aldus Darling.

“We willen mensen laten zien hoe ijs ‘a fun part of a balanced diet’ kan zijn”, benadrukt Harald Melwitsch, global brand director Unilever Ice Cream. Volgens hem staan voedingskundigen in Europa achter deze gedachte. “Een meerderheid van de bijna zeshonderd voedingskundigen die we ondervraagd hebben vindt dat ‘fun foods’, zoals ijs, een bijdrage kunnen leveren aan een evenwichtig voedingspatroon. Meer dan vijfenzeventig procent van hen zegt dat mensen twee keer per week Carte-d’Orproducten kunnen eten zonder hun gezondheid geweld aan te doen.”

Gezondheid
Volgens Darling kan ijs in de toekomst bijdragen aan het verbeteren van de gezondheid en het welzijn van de consument: “De twee hoofdingrediënten zijn melk en fruit, die allebei belangrijke voedingsstoffen bevatten. Melk is een belangrijke leverancier van eiwitten, calcium en vetoplosbare vitaminen. Stoffen in fruit kunnen helpen ons immuunsysteem, onze stofwisseling en onze hartgezondheid te verbeteren, bijvoorbeeld door verlaging van het cholesterolgehalte.”

Unilever onderzoekt samen met het Agricultural Research Institute in Noord-Ierland of het mogelijk is melk te ontwikkelen met een lager gehalte aan verzadigd vet. De koeien die deelnemen aan dit project grazen in de zomermaanden vers gras en krijgen een voedingssupplement met oliezaden. “Hierdoor verbetert naar verwachting de vetzuursamenstelling van de melk”, vertelt Darling. “Een interessante volgende stap is te onderzoeken of deze melk met een lager gehalte aan verzadigde vetten gezonder ijs kan opleveren en hoe we deze kennis kunnen gebruiken voor de ijsproductie in de toekomst.”

Superijs
Darling heeft hoge verwachtingen van de combinatie fruit en ijs. “Sommige vruchten bevatten van nature een hoog gehalte aan antioxidanten, mineralen en fytochemicaliën en die kunnen we verwerken tot ‘superijs’. De Zuid-Amerikaanse asserola bijvoorbeeld bevat 1.000 maal zoveel vitamine C als een bosbes”, vertelt hij.

Ook groenten, kruiden, specerijen en thee kunnen verwerkt worden in ijs, evenals plantensterolen of vitamine D. “Het grote voordeel van ijs is dat voedingsstoffen bij bevriezen behouden blijven. Onze uitdaging is de voedingsstoffen zodanig toe te voegen dat de lekkere smaak en textuur van ijs behouden blijven. Het is prachtig als ijs gezond wordt, maar het moet natuurlijk ook ‘fun’ blijven.”

Reageer op dit artikel