EVA wordt onderdeel ProVeg

EVA wordt onderdeel ProVeg

De Belgische vegetariërsorganisatie EVA wordt ProVeg en gaat deel uitmaken van een internationaal netwerk van plantaardige organisaties. Hiermee luidt een nieuw tijdperk in, naar nog meer professionalisering, internationale samenwerkingen en vooral meer impact. In 2023 zal de naam EVA uit alle communicatie verdwijnen.

Tweeëntwintig jaar na de oprichting van EVA vzw is het tijd voor een nieuwe fase in het bestaan van de organisatie die met Donderdag Veggiedag en de VeggieChallenge plantaardige voeding op de kaart zette in Vlaanderen en Brussel.

Extra ondersteuning

“We zijn verheugd om EVA te verwelkomen als ProVeg België. Met de extra ondersteuning van het internationale team, zal het werk van het team in België nu nog meer impact hebben,” zegt Jasmijn de Boo, Vice President ProVeg International.

“Als ProVeg België kunnen we ervaring en expertise uitwisselen met collega’s van over heel de wereld. Want het thema waar we rond werken, plantaardige voeding, overstijgt de landsgrenzen. Met deze kennis kunnen we ook lokaal sterker staan,” zegt Fien Louwagie, woordvoerder van, momenteel nog, EVA vzw.

In 2023 zal de naam EVA uit alle communicatie verdwijnen.

Autonome organisatie

ProVeg België blijft een autonome Belgische organisatie met eigen en lokale middelen, maar bundelt de krachten en expertise met ProVeg International en de afzonderlijke ProVeg-landen: Duitsland, Nederland, Polen, Tsjechië, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika, de Verenigde Staten en zelfs China.

Missie en visie gelijklopend

“De missie en visie was altijd al heel gelijklopend: we streven naar een wereld waarin iedereen kiest voor lekker en gezond eten dat goed is voor alle mensen, dieren en onze planeet. “Dat blijven we als ProVeg België doen met een positieve en pragmatische aanpak”, zegt woordvoerder Fien Louwagie.

’50 by 40’

 ProVeg heeft met ‘50 by 40’ een duidelijke gemeenschappelijke doelstelling geformuleerd: tegen het jaar 2040 de wereldwijde consumptie van dieren met 50% verminderen. “Daar scharen we ons met de werking vanuit België en campagnes die er al zijn helemaal achter”, aldus Louwagie.

Yves De Groote

Yves De Groote

Redacteur VMT Food België

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg 

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg

Suiker reduceren in voedingsmiddelen is nog niet zo makkelijk. Het dient niet alleen voor de zoete smaak, maar heeft ook vele functionele...

Foto: Kentaur op Free From Food Expo

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch: 9 spelers die innovatie...

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch. Het zijn consumententrends waar producenten uit de bakkerijsector op hun eigen manier een draai aan kunnen...

Productinnovaties april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met smaak van koffiecocktail

Productinnovaties april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met...

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met smaak van...

Reststroom uit bier vormt basis eiwitshake Upfront

Reststroom uit bier vormt basis eiwitshake Upfront

Upfront heeft een shake ontwikkeld met eiwit uit een reststroom van bier. Volgens het bedrijf is het de meest functionele plantaardige eiwitshake op...

Startup wil Nestlé van halal segment worden: 'Het is geen niche meer'

Startup wil Nestlé van halal segment worden: 'Het is geen niche meer'

STARTUP BELICHT - "Eten dat je deelt, is twee keer zo lekker", stelt de oprichter van Kadir's. Omdat hij op feestjes steeds buiten de boot viel qua...

Perspectief op plantaardig: 'kiezen tussen isolaat of concentraat blijft een dilemma' (podcast)

Perspectief op plantaardig: 'kiezen tussen isolaat of concentraat...

Deze podcast is de eerste van drie podcasts waar redacteur Dionne Irving met eiwitexpert Jeroen Willemsen terugblikt en vooruitkijkt op de...

19-10-2024 | SIAL Parijs

19-10-2024 | SIAL Parijs

Voedingsmiddelenbeurs SIAL vindt plaats van 19 tot en met 23 oktober 2024 in Paris Nord Villepinte. SIAL viert haar 60ste verjaardag.

Van cassavesnack met chlorella tot Oostenrijkse chips met falafelkruiden: 10 trends in snacks en zoetwaren

Van cassavesnack met chlorella tot Oostenrijkse chips met...

Consumenten weten steeds meer over de ingrediënten in de voedingsproducten die ze kopen. Ze worden daardoor kritischer en verwachten ook eerlijke...