Food Future Event 2024

3 Oktober 2024DUS Utrecht

Programma 2024

Wij zijn nog druk bezig met het programma maar wij hebben wel alvast een overzicht van de onderwerpen die aan bod gaan komen:

 

1. Ultrabewerkte voeding: wat zijn de kansen en bedreigingen?
UPF, een term die doet al een aantal jaar de ronde. In het afgelopen jaar won het flink aan aandacht door de publicatie van wetenschappelijke artikelen. Brancheorganisaties publiceerden daarop weer positiepapers. Het is een onderwerp dat de productontwikkelaar direct raakt. Wat kan/moet een productontwikkelaar hiermee?

 

2. Risico’s nemen in productontwikkeling: wat is nodig om smaakvolle en gezonde producten te ontwikkelen?
Er zijn genoeg technieken om zout en suiker te reduceren, net als een reeks aan alternatieve ingrediënten. Waarom is het lastig om deze alternatieven te verwerken in nieuwe producten of om nieuwe technologieën toe te passen? Wie neemt de eerste stap? Hoe gaan productontwikkelaars om met dit complexe onderwerp? Wanneer maak je welke keuzes?

 

3. Wat wil de consument echt?
Duurzaamheid en gezondheid staat steeds hoger op de agenda van de consument, maar is dat zo? En waar zijn ze echt op zoek naar, wat kiest hij in een restaurant of een supermarkt? Productontwikkelaars moeten wat met duurzaamheid, maar let een consument vooral op betaalbaar? In deze sessie kom je erachter wat de consument echt wil.

 

4. Reststromen en lokale ingrediënten
Reststromen kunnen ook waardevolle en duurzame ingrediënten zijn. Ook is er steeds meer vraag naar lokale grondstoffen. Maar wat willen foodbedrijven van deze ingrediëntenleveranciers: volume, kwaliteit en voorspelbaarheid?

 

5. Interpretatie voedingsclaims: wat mag wel en wat niet
Een marketeer wil een goede Nutri-score, hoe kan een productontwikkelaar dat bereiken? Hoe je het ook draait of keert, een productontwikkelaar beweegt tussen wat mag van de wet en wat de marketeer wil. Hoe ga je slim om met de regels? Hoe pakt een bedrijf het spanningsveld tussen interpretatie van de wetgeving en perceptie van de consument aan?

 

6. Een woud aan keuzes: selectie van duurzame verpakkingen (en ingrediënten) 
Iedereen wil een zo duurzaam mogelijk product en verpakking maar wat is duurzaam, wat is beschikbaar en wat accepteert de consument? Wat zijn de ervaringen in de praktijk?

VMN media. Auteursrecht voorbehouden.
Op gebruik van deze site zijn de volgende voorwaarden van toepassing: Gebruiksvoorwaarden, Disclaimer
en Privacy Statement