Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom zelfregulering

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom zelfregulering

De Reclame Code Commissie is bekend vanwege de beoordeling van klachten over voedingsmiddelen. Zij oordelen over deze klachten door middel van zelfregulering. Hierdoor moet misleiding voorkomen worden. Maar hoe ziet zo'n proces er nu precies uit? En hoe kun je als producent het beste omgaan met deze zelfregulering? Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code, vertelt meer hierover aan de hand van praktijkvoorbeelden op het Food Law Event op 4 juni.

Ook dit jaar organiseert VMT het jaarlijkse Food Law Event. Het Food Law Event is dé jaarlijkse bijeenkomst op het gebied van levensmiddelenwetgeving in de voedingsindustrie. Van nieuwe wetgeving tot de jurisprudentie over bestaande regelgeving. Een live event waar je veel kennis op doet in één dag. Relevant en direct toepasbaar.  

Actuele onderwerpen

Dit jaar vindt het Food Law Event plaats op dinsdag 4 juni in De Fabrique in Utrecht. Tijdens dit live event worden onderwerpen behandeld zoals voorbereiding op een inspectie, herkomstetikettering, benamingen van plantaardige producten, duurzame verpakkingen, gecultiveerd vlees en precisiefermentatie, harmonisatie van Europese wetgeving, allergenen, voedings- en gezondheidsclaims, due diligence wetgeving, een update vanuit het ministerie van VWS en zelfregulering vanuit de RCC.  

Zelfregulering

De Reclame Code Commissie (RCC) staat bekend om de beoordeling van klachten over onder andere voedingsmiddelen. Voor zowel consument als voedselproducent is het begin en eind van het RCC-proces bekend: het start met een klacht en eindigt met een uitspraak. Met de reclamecode als leidraad helpt RCC door middel van zelfregulering. Daardoor ontstaat een gelijk speelveld voor eerlijke concurrentie en bedrijfsvoering en zo moet misleiding voorkomen worden.  

Actuele zaken Reclame Code Commissie

Via zelfregulering voorkomt de RCC dat reclameregels tot in detail wettelijk worden vastgelegd. Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Reclame Code Commissie, legt deze zelfreguleringspraktijk aan de hand van een aantal actuele zaken uit. Daarnaast geeft ze tips voor de industrie hoe zij het beste om kunnen gaan met deze zelfregulering en hoe zij misleiding kunnen voorkomen.  

SprekerReclame Code Commissie

Deze inspirerende presentatie wordt gegeven door Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code. Bekijk hier het LinkedIn profiel van Margreet Verhoef.  

Geïnteresseerd in dit onderwerp en benieuwd naar de overige onderwerpen op het Food Law Event?   

Bekijk hier het hele programma en meld je aan

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Beeld: Shutterstock

Zorgt omzeiling suikertaks voor nieuwe vormgeving wet? 'Op dit moment...

Producent Riedel introduceerde recent Appelsientje Fruitdrink met een vleugje zuivel. Door het toevoegen van de zuivel hoeft de producent geen...

Een eigen logo op je etiket: hier moet je op letten

Een eigen logo op je etiket: hier moet je op letten

De uitdrukking 'een beeld zegt meer dan duizend woorden' is er niet voor niets. Het gebruik van logo's kan consumenten snel informeren over...

Wetswijziging zorgt voor aanpassing in het identificatiemerk voor dierlijke producten

Wetswijziging zorgt voor aanpassing in het identificatiemerk voor...

Het identificatiemerk, ook bekend als het 'ovaaltje', dat producenten van levensmiddelen van dierlijke oorsprong op hun producten moeten vermelden,...

Kweekvlees en precisiefermentatie: ver van ons bed of snelle realiteit? 

Kweekvlees en precisiefermentatie: ver van ons bed of snelle...

Kweekvlees en levensmiddelen geproduceerd met behulp van precisiefermentatie kunnen een rol spelen bij duurzame voedselproductie. Voordat deze...

VMT 3 (2024): Etikettering, logo's en claims

VMT 3 (2024): Etikettering, logo's en claims

In dit nummer meer over hoe R&D'ers en de Consumentenbond denken over de Nutri-Score. Ook meer over benamingen voor plantaardige alternatieven voor...

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om deze stoffen gaat het

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om...

De Europese Unie verbiedt een aantal rookaroma's die producten als rookworst en barbecuesaus een rooksmaak geven. De smaakstoffen zijn ongezond,...

Harmonisatie wetgeving Europese lidstaten: mogelijkheid of utopie? 

Harmonisatie wetgeving Europese lidstaten: mogelijkheid of utopie?

Veel kwaliteitsmanagers uit de voedingsindustrie geven aan dat nationale wetgeving in Europese lidstaten erg verschillend kan zijn. Dit leidt tot...

Beeld: NZO

NZO reageert op discussie plantaardige benamingen: 'Creativiteit gaat...

Er is de laatste tijd veel ophef over benamingen voor plantaardige alternatieven voor zuivel. Verschillende producten kwamen in het nieuws vanwege...