Herformulering voeding: zo ziet de nieuwe Nationale Aanpak Productverbetering eruit

Herformulering voeding: zo ziet de nieuwe Nationale Aanpak Productverbetering eruit
Tijdens het Food Law Event in deze sessie alles over de nieuwe Nationale Aanpak Productverbetering

In 2022 is de nieuwe Nationale Aanpak Productverbetering geïntroduceerd. Deze aanpak moet leiden tot zout-, suiker- en vetverlaging in voedingsmiddelen. Maar hoe ziet deze nieuwe aanpak eruit? Welke eisen gelden voor productgroepen en producenten? Tijdens het Food Law Event op 7 juni vertellen Ebba Hoogenraad van Hoogenraad & Haak, Lucie de Peuter van Unilever Benelux, Imkje Tiesinga vanuit de FNLI en Ilse Roosenbrand van het CBL alles over de nieuwe aanpak.

Ook dit jaar organiseert VMT het jaarlijkse Food Law Event. Na twee jaar digitale updates, dit jaar eindelijk weer een fysiek event in Maarssen. Tijdens deze dag wordt je bijgepraat over onderwerpen als gezonde voeding, fraude, Nationale Aanpak Productverbetering, Infoblad 85, Front of Pack voedselkeuzelogo’s, biologische wetgeving, allergenen, etikettering van vega(n) voedingsmiddelen, contractuele afspraken, spanningsvelden bij THT en TGT en misleiding.

Nieuw NAPV

Het verlagen van zout, suiker en vet blijft erg belangrijk bij het herformuleren van voedingsmiddelen. Daarom staat 2022 in het teken van de Nieuwe Aanpak Productverbetering. Dit moet ertoe leiden dat er in 2030 over de gehele breedte van de productgroepen verbetering is gerealiseerd in de samenstelling van producten. Hoe ziet de Nieuwe Aanpak Productverbetering eruit? Welke eisen gelden voor de productgroepen en producenten? Hoe pakt het uit in praktijk? Kom luisteren en meedoen in deze interactieve sessie met Ebba Hoogenraad, advocaat bij Hoogenraad & Haak, Imkje Tiesinga vanuit de FNLI, Ilse Roosenbrand, manager voedselveiligheid bij het CBL en Lucie de Peuter, Nutrition & Health Manager bij Unilever Benelux.

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad is advocaat sinds 1985 en partner bij advocatenkantoor Hoogenraad & Haak, gespecialiseerd in IP, advertising en food. Met haar team richt Ebba zich onder meer op de levensmiddelensector. Ebba adviseert over labelling, begeleidt recalls en staat met regelmaat cliënten bij in procedures bij de Reclame Code Commissie, de rechter en de NVWA over food law vragen en reclamerechtkwesties. Ebba is redactielid van Intellectuele Eigendom en Reclamerecht (IER) en Waar & Wet en schrijft 'tip van de advocaat' vmt.nl. 

Lucie de Peuter

Lucie De Peuter is Nutrition & Health Manager Unilever Benelux. Het gezond geweten binnen Unilever. De Peuter geeft voedingskundige ondersteuning bij innovatie, renovatie en branded activations voor alle merken binnen Unilever Benelux. Dit gaat over bijvoorbeeld soepen, bouillons & sauzen onder de merken Knorr, Unox en Conimex, vegetarische producten van de Vegetarische slager, ijsjes van oa. Magnum & Ola en frisdranken van Lipton.

Ilse Roosenbrand

Ilse Roosenbrand, 29 jaar en nu een kleine twee jaar werkzaam bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) als manager voedselveiligheid & gezonde voeding. Het CBL behartigt de belangen van de Nederlandse supermarkten en foodservice bedrijven. In mijn functie houd ik mij onder andere bezig met het Nationaal Preventieakkoord, productverbetering, beleid en actualiteiten rond voedselveiligheid en etiketteringsvraagstukken.

Imkje Tiesinga

2019-2021 Advisor Nutrition and Health, European Palm Oil Alliance (EPOA)
2008-2021 Secretaris, Nederlandse Vereniging van Soepfabrikanten (per 2015 Culinaria Nederland)
2008-2016 Secretaris, Nederlandse Vereniging van Producenten van Ontbijtgranen en Deegwaren
2004-2021 Secretaris, Vereniging van Nederlandse Zetmeelproducenten
1983-2021 Secretaris, Vereniging van Nederlandse Sauzenproducenten (per 2015 Culinaria Nederland)
2014-2019 Senior consultant, IMACE-NL
1983-2013 Secretaris, Bond van Nederlandse Margarineproducenten
1977-1983 Rechten, Universiteit Groningen
1974-1977 Business Administration, Nyenrode Business Universiteit

Bekijk het hele programma en meld je aan

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Werken met reststromen: zo zit het met de wetgeving

Werken met reststromen: zo zit het met de wetgeving

Steeds meer producenten stappen in het verwerken van reststromen. Zowel eigen reststromen als die van andere bedrijven dienen steeds vaker als...

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve...

Food Law Event 2024: van NVWA-inspectie en claims tot plantaardige benamingen en harmonisatie

Food Law Event 2024: van NVWA-inspectie en claims tot plantaardige...

Waar vormt Europese wetgeving een rem voor transitie en innovatie en waar liggen de kansen? Wat zijn de speerpunten van het VWS op gebied van...

Europese harmonisatie probiotica-claim mogelijk? Dit is de laatste stand van zaken

Europese harmonisatie probiotica-claim mogelijk? Dit is de laatste...

De International Probiotics Association Europe (IPA Europe) roept op tot geharmoniseerd gebruik van de claim 'probiotica' in de Europese Unie. Over...

Beeld: Shutterstock

Herkomstetikettering en benamingen plantaardige alternatieven: dit is...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er...

Beeld: Shutterstock

Italië vervolgt strijd tegen Nutri-Score door voorstel wijziging...

In Italië stelt de partij van Giorgia Meloni een aanpassing in de grondwet voor. Het land wil in de grondwet opnemen dat 'de Republiek gezonde...

Beeld: Shutterstock

Zorgt omzeiling suikertaks voor nieuwe vormgeving wet? 'Op dit moment...

Producent Riedel introduceerde recent Appelsientje Fruitdrink met een vleugje zuivel. Door het toevoegen van de zuivel hoeft de producent geen...

Een eigen logo op je etiket: hier moet je op letten

Een eigen logo op je etiket: hier moet je op letten

De uitdrukking 'een beeld zegt meer dan duizend woorden' is er niet voor niets. Het gebruik van logo's kan consumenten snel informeren over...