Hier moet je op letten bij contractuele afspraken: valkuilen en tips

Hier moet je op letten bij contractuele afspraken: valkuilen en tips

Met welke belangrijke punten moet je rekening houden bij het opstellen van een contract? Wie is er verantwoordelijk voor de etikettering, de producent of de verkoper? Hoe maak je duidelijke afspraken en hoe houd je deze up-to-date? Karin Verzijden van Axon Advocaten en Ingrid Cayet van Madaga, producent van kindermaaltijden, bespreken de valkuilen uit de praktijk bij het maken van contractuele afspraken en handreikingen ter voorkoming daarvan.

Ook dit jaar organiseert VMT het jaarlijkse Food Law Event. Na twee jaar digitale updates, dit jaar eindelijk weer een fysiek event in Maarssen. Tijdens deze dag word je bijgepraat over onderwerpen als gezonde voeding, fraude, Nationale Aanpak Productverbetering, Infoblad 85, Front of Pack voedselkeuzelogo’s, biologische wetgeving, allergenen, etikettering van vega(n) voedingsmiddelen, contractuele afspraken, spanningsvelden bij THT en TGT en misleiding.

Veranderde omstandigheden en calamiteiten

Waarschijnlijk ligt een eenmaal gesloten contract met een producent al jaren op de plank. Maar is dat contract nog wel actueel? En wat zullen de consequenties zijn van een eventuele aanpassing op de commerciële relatie? Door veranderde omstandigheden kan het essentieel worden afspraken aan te passen, waardoor de balans van de samenwerking grondig wordt beïnvloed. Dit geldt zowel voor de de producent als voor de klant. Ook is het mogelijk dat bij calamiteiten moet worden teruggevallen op eerder gemaakte afspraken wat betreft prijs, kwaliteit en etikettering. Het is dan van belang dat deze duidelijk in elkaar steken. Maar wat te doen als deze afspraken niet afdoende zijn?

Duidelijke contractuele afspraken

Bij geschillen over verwachtingen omtrent de samenwerking vallen partijen vaak terug op de gemaakte afspraken in het contract. Maar de afspraken in het contract met betrekking tot de samenwerking blijken vaak niet goed geregeld, zijn vaak onduidelijk of leiden anderszins tot ellende. Terwijl dat te voorkomen kan zijn door duidelijke contractuele afspraken met betrekking tot de productie, distributie of het onderzoek rondom een product.

Contractopstelling en verantwoordelijkheid

Waar moet je rekening mee houden bij het opstellen van een contract? Wie is er verantwoordelijk voor etikettering van producten, de producent (externe fabriek) of degene die het product verkoopt in de supermarkt? Hoe maak je duidelijke afspraken over verantwoordelijkheid, samenwerking, prijs, kwaliteit en leveringsvoorwaarden? En wat spreek je af over mogelijkheden tot beëindiging van de samenwerking?

Ingrid Cayet

Ingrid Cayet startte 10 jaar geleden Madaga en introduceerde kant-en-klare maaltijden voor baby’s en peuters. Zij heeft leren omgaan met het spanningsveld tussen gemaakte afspraken en de realiteit. Karin Verzijden van Axon advocaten ondersteunt haar hierbij. Cayet en Verzijden vertellen hoe zij kansen en risico’s voor de (groei van de) onderneming zo goed mogelijk managen gedurende de verschillende groeifasen van de onderneming. Zij delen hun praktijkervaring in deze juridisch belangrijke materie waarmee iedere food business operator vroeger of later te maken krijgt.

Karin Verzijden

Karin Verzijden is life sciences advocaat met een focus op innovatieve voedingsmiddelen. Zij begeleidt bedrijven bij de marktintroductie van allerlei innovaties op dit gebied, tegenwoordig vaak alternatieve eiwitten. Dit omvat de kwalificatie van nieuwe ingrediënten en het adviseren over het juiste regulatoire traject dat daarbij hoort, zoals voor Novel Foods en GMO's. Karin is bekend met de autoriteiten die toezicht houden op dit soort producten en assisteert waar nodig bij handhavingsacties. Karin stelt verder diverse commerciële contracten op binnen dit vakgebied en onderhandelt daarover. Ook rapporteert zij actuele ontwikkelingen op www.foodhealthlegal.eu

Bekijk het hele programma en meld je aan

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Werken met reststromen: zo zit het met de wetgeving

Werken met reststromen: zo zit het met de wetgeving

Steeds meer producenten stappen in het verwerken van reststromen. Zowel eigen reststromen als die van andere bedrijven dienen steeds vaker als...

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve...

Food Law Event 2024: van NVWA-inspectie en claims tot plantaardige benamingen en harmonisatie

Food Law Event 2024: van NVWA-inspectie en claims tot plantaardige...

Waar vormt Europese wetgeving een rem voor transitie en innovatie en waar liggen de kansen? Wat zijn de speerpunten van het VWS op gebied van...

Europese harmonisatie probiotica-claim mogelijk? Dit is de laatste stand van zaken

Europese harmonisatie probiotica-claim mogelijk? Dit is de laatste...

De International Probiotics Association Europe (IPA Europe) roept op tot geharmoniseerd gebruik van de claim 'probiotica' in de Europese Unie. Over...

Beeld: Shutterstock

Herkomstetikettering en benamingen plantaardige alternatieven: dit is...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er...

Beeld: Shutterstock

Italië vervolgt strijd tegen Nutri-Score door voorstel wijziging...

In Italië stelt de partij van Giorgia Meloni een aanpassing in de grondwet voor. Het land wil in de grondwet opnemen dat 'de Republiek gezonde...

Beeld: Shutterstock

Zorgt omzeiling suikertaks voor nieuwe vormgeving wet? 'Op dit moment...

Producent Riedel introduceerde recent Appelsientje Fruitdrink met een vleugje zuivel. Door het toevoegen van de zuivel hoeft de producent geen...

Een eigen logo op je etiket: hier moet je op letten

Een eigen logo op je etiket: hier moet je op letten

De uitdrukking 'een beeld zegt meer dan duizend woorden' is er niet voor niets. Het gebruik van logo's kan consumenten snel informeren over...