Tip van jouw advocaat voor onze superfoodies: "Eet geen tarwe…?"

Tip van jouw advocaat voor onze superfoodies: "Eet geen tarwe…?"

KENNISPARTNER - COLUMN - Ook een YouTube-filmpje over hoe goed superfood is, en dat je beter geen tarwe kunt eten, kan reclame zijn. En dan… mag je opeens heel veel minder zeggen. Tarwe ongezond? Stoppen met tarwe en meer superfoods eten en drinken? Vergeet het maar. Dat is misleidend. En jaagt bovendien angst aan.

Ook op YouTube is het promoten van eigen producten schering en inslag. In een filmpje maakt de eigenaar van Superfoods.nl reclame voor Green Juice. Alle goede ingrediënten zoals vitamines en mineralen uit Green Juice passeren de revue. Tot zover niets bijzonders. Als maar duidelijk is dat het reclame is.

Maar… in de bevlogen toelichting volgt een pleidooi om geen tarwe meer te eten, omdat voedingsdeskundigen en wetenschappers erachter zijn gekomen dat tarwe schade toebrengt aan de darmwand en darmflora en het immuunsysteem verslechtert. Daarom eet hij geen tarwepasta meer, maar courgettepasta. En daar gaat het mis. Want als klager een klacht indient bij de Reclame Code Commissie krijgt deze gelijk. De Voorzitter oordeelt dat er geen keiharde wetenschappelijke onderbouwing is voor de claims. De onderzoeken die volgens de eigenaar van Superfoods.nl duidelijk maken dat tarwe slecht is, zijn niet voldoende. Daarom is de tekst misleidend. De Voorzitter van de Reclame Code Commissie is streng: het is ook niet gepast (in juridische taal: in strijd met professionele toewijding) om een ander product zonder gegronde reden in diskrediet te brengen. Dat kan effect hebben op het koopgedrag en dat mag niet.

Best interessant om over te door te denken. Veel mensen voelen zich prima en lekker fit bij het eten van minder of geen tarwe. In de vorm van een persoonlijke mening mag je dat overal verkondigen. Als het reclame wordt is het (voorlopig) risicovol. Dan moet je de teksten (veel) meer nuanceren, of feitelijkheden vertellen die onbetwist zijn (bijvoorbeeld: bevat minder/geen koolhydraten). Of wachten tot de wetenschappelijke bewijzen hierover stevig zijn. Verboden medische claims kunnen sowieso nooit.

Auteur: Ebba Hoogenraad, advocaat food law bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

Werken met reststromen: zo zit het met de wetgeving

Werken met reststromen: zo zit het met de wetgeving

Steeds meer producenten stappen in het verwerken van reststromen. Zowel eigen reststromen als die van andere bedrijven dienen steeds vaker als...

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve...

Food Law Event 2024: van NVWA-inspectie en claims tot plantaardige benamingen en harmonisatie

Food Law Event 2024: van NVWA-inspectie en claims tot plantaardige...

Waar vormt Europese wetgeving een rem voor transitie en innovatie en waar liggen de kansen? Wat zijn de speerpunten van het VWS op gebied van...

Europese harmonisatie probiotica-claim mogelijk? Dit is de laatste stand van zaken

Europese harmonisatie probiotica-claim mogelijk? Dit is de laatste...

De International Probiotics Association Europe (IPA Europe) roept op tot geharmoniseerd gebruik van de claim 'probiotica' in de Europese Unie. Over...

Beeld: Shutterstock

Herkomstetikettering en benamingen plantaardige alternatieven: dit is...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er...

Beeld: Shutterstock

Italië vervolgt strijd tegen Nutri-Score door voorstel wijziging...

In Italië stelt de partij van Giorgia Meloni een aanpassing in de grondwet voor. Het land wil in de grondwet opnemen dat 'de Republiek gezonde...

Beeld: Shutterstock

Zorgt omzeiling suikertaks voor nieuwe vormgeving wet? 'Op dit moment...

Producent Riedel introduceerde recent Appelsientje Fruitdrink met een vleugje zuivel. Door het toevoegen van de zuivel hoeft de producent geen...

Een eigen logo op je etiket: hier moet je op letten

Een eigen logo op je etiket: hier moet je op letten

De uitdrukking 'een beeld zegt meer dan duizend woorden' is er niet voor niets. Het gebruik van logo's kan consumenten snel informeren over...