VMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Voedselveiligheid
    • Listeria monocytogenes
    • E.coli (STEC/ EHEC)
    • Hygienisch ontwerpen
    • Voedselveiligheidscultuur
    • Fraude
    • PFAS
    • Acrylamide
    • MOAH & MOSH
  • Wetgeving
    • Etikettering
    • NAPV
    • Nutri-Score
    • Claims
    • Standaarden & Certificeringen
    • Allergenen
  • R&D
    • Alternatieve eiwitten
    • Suikerreductie
    • Ultrabewerkte voeding
    • Fermentatie
  • Duurzaamheid
    • Voedselverspilling
    • Energie en water
    • Duurzame data
  • België
  • Food Law Event

Marketing & consument

Meer artikelen
  • Jumbo1 nov. 24

    Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

    Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder dit merk zijn een reeks verse maaltijden, sauzen, koffie en ontbijtproducten zoals fruitspreads.

  • foto: shutterstock
    Consumentenbond25 apr. 24

    Consumentenbond: 'Vooral huismerken beknibbelen stilletjes op dure...

    Volgens de Consumentenbond passen voedingsbedrijven hun receptuur aan om prijsstijging van grondstoffen te compenseren. Zo zit er minder hazelnoot in hazelnootpasta en bevat kippensoep minder kip. Komt dit door stijgende grondstofprijzen? VMT vroeg de producenten en supermarkten om een reactie.

  • Reclame Code Commissie4 apr. 24

    Foodwatch wil transparantie eierketen: Nepluvi reageert

    Foodwatch eist dat de verpakking van vrije-uitloopeieren wordt aangepast zodra er een ophokplicht van kracht is. Daarom stapte de organisatie vorige week naar de Reclame Code Commissie (RCC). Volgens de zelfbenoemde voedselwaakhond worden consumenten misleid, omdat hennen tijdens een ophokplicht 90% minder leefruimte hebben. VMT vroeg Nepluvi om een reactie.

Meer artikelen

Nieuwste artikelen

  • Beeld: Shutterstock
    Pesticides23 jan. 25

    PesticidenEetwijzer maakt consumenten bewust van pesticiden op...

    Pesticide Action Network (PAN-NL) lanceert de PesticidenEetwijzer. De online eetwijzer is gebaseerd op metingen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en toont hoeveel bestrijdingsmiddelen zijn aangetroffen op groente- en fruit. PAN-NL wil consumenten zo bewuster maken over pesticiden.

  • Een Carrefour in België (foto: Shutterstock).
    België3 jan. 25

    Belgische voedingsproducenten kunnen samen met supermarkten gezonde...

    Supermarkten en voedingsproducenten zijn gezamenlijk in staat om consumenten aan te sporten om gezondere voeding te kopen. Dit blijkt uit een experiment van Be4Life, het onderzoekscentrum van de Universiteit Gent, in samenwerking met de sectorfederaties Fevia en Comeos, en bedrijven uit de voedingsindustrie en de retailhandel.

  • Supermarkten26 nov. 24

    Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

    Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

  • Kip en gevogelte24 okt. 24

    Pluimveeverwerkers roeren zich in vleesdebat met dagbladadvertentie:...

    De Nederlandse Vereniging van de Pluimveeverwerkende Industrie (Nepluvi) plaatst sinds donderdag in grote landelijke dagbladen advertenties waarin wordt uitgelegd dat de sector in Nederland te weinig waardering krijgt. "En dat is best vreemd als je beseft dat vlees voedzaam is, dat Nederland tot de koplopers behoort qua productie en verwerking, en dat nagenoeg iedereen vlees eet."

  • Duurzaamheidsclaims2 sep. 24

    Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

    Eén derde van de consumenten kan gecertificeerde duurzaamheidskeurmerken niet onderscheiden van fictieve logo's en valse claims. De voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal lanceert daarom een vernieuwde Keurmerkenwijzer die consumenten meer duidelijkheid moet geven over betrouwbare keurmerken en logo's.

  • Dick Hordijk stelt dat consumenten kunnen bijdragen aan tegengaan milieuschade
    Duurzaam28 mei 24

    Biologisch steeds ietsjes minder duur dan niet-bio

    Het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische levensmiddelen is de afgelopen vijf jaar gedaald van 63% naar 48% in de Nederlandse supermarkten.

  • eiwittransitie24 mei 24

    Onderzoek: Lidl slijt meer vleesvervangers vanuit het vleesschap...

    Lidl heeft afgelopen half jaar 7% meer vleesvervangers verkocht tijdens een test waarbij vleesvervangers een plaats krijgen in hetzelfde schap als vleesproducten. De verkoop van vlees lijkt er niet onder te lijden.

  • Kant-en-klaarproducten11 apr. 24

    Consumentenbond: 'Veel kant-en-klaarmaaltijden ongezonder dan gedacht'

    Veel kant-en-klaarmaaltijden van blijken ongezonder dan beweerd. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. De bond onderzocht 224 bezorgmaaltijden van vijftien verschillende onlinediensten. Daarvan bleken er maar acht een gezonde maaltijd te zijn op basis van de richtlijnen van het Voedingscentrum.

  • Supermarkten1 feb. 24

    Plantaardige alternatieven goedkoper dan vlees

    Vlees en zuivel zijn in veel supermarkten goedkoper dan de plantaardige alternatieven. Denktank Questionmark onderzocht vorig jaar bij Albert Heijn, Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus de prijsverschillen tussen dierlijk zuivel en vlees en vegan producten. Bij zes van de zeven supermarkten waren de alternatieven goedkoper.

  • consumententrends5 jan. 24

    Picnic-klanten houden van biologisch, fruit en zuivel

    Supermarktformule Picnic analyseert jaarlijks het koopgedrag van consumenten. Fruit en zuivel zijn het afgelopen jaar het meest geliefd. Ook ziet Picnic een opkomst in biologisch. De online super heeft een overzicht gemaakt van de populairste producten.

  • Consumentenonderzoek12 dec. 23

    Hoe denkt 'eigenzinnig gewoontedier' over duurzame foodmerken? Tool...

    "We zien vaak dat duurzame foodmerken het belang overschatten dat consumenten hechten aan duurzaamheid." Daarom lanceren Food Cabinet en Future of Food Institute de tool 'Food Profiles'. Door deze doelgroepsegmentatie kunnen ondernemers, marketeers en brand managers zorgen dat het merkverhaal en de communicatie beter aansluit bij de consument.

  • CBS14 sep. 23

    Gezond eten vaak te duur en ongezond vaak té lekker

    Van de mensen die gezonder willen eten zegt 17 procent te weinig geld te hebben om daadwerkelijk gezonde producten te kopen. Een groter deel van 39 procent vindt het vooral heel lastig om ongezond eten te laten staan, zegt CBS. Wageningen Economic Research ziet dat consumenten vorig jaar meer voedsel kochten.

Overige artikelen

  1. Biologisch steeds ietsjes minder duur dan niet-bio
  2. Onderzoek: Lidl slijt meer vleesvervangers vanuit het vleesschap zonder kannibaliseren
  3. Consumentenbond: 'Vooral huismerken beknibbelen stilletjes op dure ingrediënten'
  4. Consumentenbond: 'Veel kant-en-klaarmaaltijden ongezonder dan gedacht'
  5. Foodwatch wil transparantie eierketen: Nepluvi reageert
  6. Plantaardige alternatieven goedkoper dan vlees
  7. Jumbo heeft geen Haribo meer en aanvoer Coca-Cola droogt op
  8. Picnic-klanten houden van biologisch, fruit en zuivel
  9. Hoe denkt 'eigenzinnig gewoontedier' over duurzame foodmerken? Tool met consumenten profielen moet hulp bieden
  10. Conclusie pilot Jumbo: Geen vleesvervangers naast vlees
  1. 'Consument heeft behoefte aan volkoren, supermarkt speelt hier te weinig op in'
  2. Deze vijf punten vraagt Foodwatch van het nieuwe kabinet
  3. Gezond eten vaak te duur en ongezond vaak té lekker
  4. Supermarkten profiteren in België: sprake van graaiflatie?
  5. Oatly bundelt al 'het gezeik' over zijn havermelk op website 'F*ck!Oatly'
  6. Consumenten niet gevoelig voor goedkopere gezonde producten (update)
  7. Albert Heijn in nauw overleg met Callebaut: Delicata chocoladeletters op tijd in het schap
  8. Kan de supermarkt de verkoop van vleesvervangers stimuleren?
  9. Besparen op je boodschappen? Minder voedsel verspillen levert 120 euro op
  10. A-merken in jaar tijd 10% duurder, huismerken 7% erbij

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Ontvang vier keer per week alle actuele ontwikkelingen in productontwikkeling, kwaliteitsmanagement, duurzaamheid, voedselveiligheid, wetgeving, technologie en trends.

✓ Ruim 7.000 foodprofessionals gingen je voor

  • Abonneren
  • Collecties
  • Nieuwsbrieven
  • Over VMT
  • Events
  • Digitaal Magazine
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Snel naar

  • Artikelen
  • Webinars
  • Startups
  • Podcasts
  • Video

Wetgeving

  • Etikettering
  • NAPV
  • Nutri-Score
  • Claims
  • Standaarden & Certificeringen
  • Allergenen

Voedselveiligheid

  • Listeria monocytogenes
  • E.coli (STEC/ EHEC)
  • Hygienisch ontwerpen
  • Voedselveiligheidscultuur
  • Fraude
  • PFAS
  • Acrylamide
  • MOAH & MOSH

R&D

  • Alternatieve eiwitten
  • Suikerreductie
  • Ultrabewerkte voeding

Duurzaamheid

  • Voedselverspilling
  • Energie en water
  • Duurzame data

Overige thema's

  • België
  • Economie & bedrijven
  • Mensen & loopbaan
  • Marketing & consument
  • Voeding & gezondheid
  • Technologie & techniek
  • Product & Bedrijfsnieuws

VMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen