Zo haalde Albert Heijn de reductiedoelen voor verpakkingen eerder dan gepland

Zo haalde Albert Heijn de reductiedoelen voor verpakkingen eerder dan gepland
Foto: Albert Heijn

Albert Heijn heeft in 2023 5,9 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal gereduceerd. Door deze reductie heeft Albert Heijn de doelstelling voor 2025 om 20 miljoen kilogram aan verpakkingsmateriaal te reduceren ten opzichte van 2018 behaald. Dit is twee jaar eerder dan gepland. In dit artikel staan de acties om dit te bereiken op een rij.

Albert Heijn werkt naar eigen zeggen al jaren aan het zo duurzaam mogelijk verpakken van eigenmerkproducten. Ondanks de behaalde doelen blijft het verbeteren van verpakkingen en verduurzamen volgens Albert Heijn hoog op de agenda staan.  

Dit zijn de acties waardoor het de retailer is gelukt om minder verpakkingsmateriaal te gebruiken:

1. Gerecyclede verpakkingen

Albert Heijn richt zich naar eigen zeggen op de verduurzaming van verpakking door gerecycled materiaal te gebruiken, gebruik te maken van producten die gedeeltelijk zijn gemaakt van bio grondstoffen en door het gebruik van materiaal te minimaliseren. Volgens de supermarkt wordt er op deze manier zo efficiënt mogelijk gebruik gemaakt van materiaal. De focus voor 2025 ligt volgens de supermarkt daarom op het zo ontwerpen van de eigenmerkverpakkingen, dat deze later gerecycled kunnen worden.

2. Verminderen papier en karton

Naast de reductie en verduurzaming van verpakkingen is het verminderen van papier- en kartongebruik in de winkel prioriteit. Zo zijn bijvoorbeeld dozen van brood, trostomaten en citrusfruit vervangen door inklapbare, herbruikbare kratten. Dit zorgt volgens Albert Heijn voor 2,9 miljoen kilogram karton minder per jaar.

3. AH Packathon

Een ander initiatief van Albert Heijn is de AH Packathon. De eerste editie hiervan was in 2023. Tijdens dit initiatief werden creatieve ontwerpers, duurzame denkers en andere experts uitgenodigd om te werken aan duurzame verpakkingsinnovaties. Voor de editie van dit jaar doet de supermarkt een oproep aan klanten om hun verpakkingsirritaties te delen. Hier zullen Albert Heijn, leveranciers en experts mee aan de slag aan, met als doel om vijf verpakkingen verder te verduurzamen en het gemak voor klanten te verbeteren. De editie zal in mei plaatsvinden.

‘Samen beter eten’

Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit en Duurzaamheid, vertelt: “Het is heel bijzonder dat we deze mijlpaal van maar liefst 20 miljoen kilogram minder verpakkingsmateriaal, twee jaar eerder dan verwacht hebben bereikt. We hebben hard gewerkt vanuit onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ om onze doelstelling te realiseren. Tegelijkertijd blijven we inzetten op het verminderen van de hoeveelheid materiaal van onze verpakkingen en maken deze waar mogelijk volledig geschikt voor hergebruik. Zo dragen we bij aan een circulaire economie, waarin afval grondstof is voor nieuwe producten.”

Vernieuwingen

Albert Heijn werkte in 2023 samen met verschillende partners om de reductie mogelijk te maken. Zo startte de supermarktketen afgelopen jaar een samenwerking met technologiebedrijf Avantium, om 100% plantaardig en circulair materiaal polyethyleen furanoaat (PEF) te gebruiken voor verpakkingsvormen.

Albert Heijn meldt dat de komende maanden de volgende vernieuwingen komen:

  • 54 kaasproducten gaan over op een enveloppe verpakking. Hiermee wordt volgens de supermarkt jaarlijks 400.000 kilogram plastic gereduceerd.
  • De Zaanse Hoeve yoghurt liter verpakking krijgt een ovale vorm in plaats van een ronde vorm. Hierdoor kunnen volgens de supermarkt meer producten op hetzelfde oppervlakte mee op transport. Daarnaast zorgt de ovale verpakking volgens Albert Heijn voor meer gemak bij de klant, omdat de verpakking beter in de koelkast past.
VLNR: dagvoorzitter Jan Arie Korevaar, Willemien Koning-Hoeve (CDA), Bart Millenaar (VVD), Jessika van Leeuwen (BBB), Lourens van Bruchem (SGP), Lara Sibbing (GL/PvdA).

'Doelen Farm-to-Fork en Green Deal hebben impact op voedselzekerheid'

In een tijd waarin geopolitieke spanningen en economische veranderingen de wereldwijde voedselvoorziening bedreigen, is het belangrijk dat Nederland...

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn CO2-uitstoot verminderen

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn...

Albert Heijn introduceert half om halfproducten die een combinatie zijn van kip en rundvlees. Dit product heeft een lagere CO2e-uitstoot dan regulier...

Joep Rats, NZO: "Er is een verdedigende houding ontstaan, omdat de sector zich aangevallen voelt. Dat is logisch. Maar het is belangrijk om samen naar oplossingen te zoeken in plaats van tegenover elkaar te staan."

NZO-directeur: 'In een meer plantaardig voedingspatroon hebben we...

De zuivelsector wordt vaak neergezet als 'heel vervuilend' en zou daarom sterk moeten worden teruggedrongen. Dat steekt Joep Rats, nu sinds enkele...

Beeld: Arla Foods Ingredients

Van reststroom tot innovatie: Arla verwerkt wei tot gefermenteerd...

Arla Foods Ingredients lanceert een nieuw product in Latijns Amerika. Het yoghurtdrankje is ontwikkeld op basis van wei-reststromen. Veel bedrijven...

Foto: Shutterstock

Standaarden in ontwikkeling: 'Voedselveiligheid moet niet ten koste...

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

Foto: Jumbo Supermarkten. 
v.l.n.r.: Ron Krekels (algemeen directeur Uniekaas Holland), Guus Mensink (bestuursvoorzitter DOC Kaas), Leonie en Frans Zanderink (melkveehouders), Menno Wigtman (inkoopmanager Jumbo Supermarkten)

Jumbo nieuwe 'kaas koers' in met Uniekaas Holland en DOC Kaas

Jumbo Supermarkten zet naar eigen zeggen een stap richting de verduurzaming van haar kaasketen. Dit doet het bedrijf in samenwerking met Uniekaas...

Beeld: Burg Group

Burg Group breidt uit naar de Verenigde Staten: 'Meer mensen weten...

Natuurazijn producent Burg Group heeft een nieuwe productielocatie geopend in de Verenigde Staten. Het is voor de producent de eerste vestiging...

Consumenten kopen meer biologisch fruit

Consumenten kopen meer biologisch fruit

25% van de foodomzet komt vanuit producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Volgens de...