Picnic-klanten houden van biologisch, fruit en zuivel 

Picnic-klanten houden van biologisch, fruit en zuivel 

Supermarktformule Picnic analyseert jaarlijks het koopgedrag van consumenten. Fruit en zuivel zijn het afgelopen jaar het meest geliefd. Ook ziet Picnic een opkomst in biologisch. De online super heeft een overzicht gemaakt van de populairste producten.

Conference peren, Griekse yoghurt en tropisch fruit behoorden het afgelopen jaar tot de snelste stijgers op het boodschappenlijstje bij Picnic. Dit blijkt uit een analyse van de online supermarkt op basis van bestelgegevens van ruim één miljoen Nederlandse huishoudens. Populaire levensmiddelen als komkommers, halfvolle melk en bananen zijn landelijk de meest bestelde producten. Volgens de supermarktketen was dit voorgaande jaren óok het geval. Deze ‘top drie’ bleef in 2023 onveranderd. 

Regio favorieten 

Naast komkommers, halfvolle melk en bananen ziet Picnic een aantal andere opvallende populaire keuzes. Zo valt vla vooral bij noordelijk Nederland in de smaak. Inwoners van Overijssel hebben een voorkeur voor avocado’s en cherrytomaten. De consument in Gelderland houdt van gembershots en in Brabant zijn pasta en magere rookworst geliefd. Limburgers zijn liefhebber van flespompoenen en Breaker knijpyoghurt. Zeeland bestelt de meeste groenten, zoals andijvie en hutspotgroenten. De Randstad bestelt veruit de meeste chocolade. Volgens Picnic worden kerstkransjes, chocoladepindas en Tony's Chocolonely het meest besteld.  

Biologisch in opkomst  

Picnic ziet een stijgende vraag naar biologisch. De super breidt het aanbod daarom steeds verder uit. De grootste hardlopers zijn troebele appelsap, sinaasappelsap en maiswafels. Ook biologische groenten worden steeds vaker besteld door consumenten.  

“Je ziet vaak dat trends in Amsterdam ontstaan. De jaren daarna zie je die trends ook in andere steden. Denk bijvoorbeeld aan de avocadogekte van enkele jaren terug”, vertelt woordvoerder Romke Spierdijk. 

Didi de Koning

Didi de Koning

Redacteur VMT

Didi is sinds 2023 redacteur bij VMT en schrijft onder meer over voedselveiligheid & kwaliteit. 

foto: shutterstock

Consumentenbond: 'Vooral huismerken beknibbelen stilletjes op dure...

Volgens de Consumentenbond passen voedingsbedrijven hun receptuur aan om prijsstijging van grondstoffen te compenseren. Zo zit er minder hazelnoot in...

Consumentenbond: 'Veel kant-en-klaarmaaltijden ongezonder dan gedacht'

Consumentenbond: 'Veel kant-en-klaarmaaltijden ongezonder dan gedacht'

Veel kant-en-klaarmaaltijden van blijken ongezonder dan beweerd. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. De bond onderzocht...

Foodwatch wil transparantie eierketen: Nepluvi reageert 

Foodwatch wil transparantie eierketen: Nepluvi reageert

Foodwatch eist dat de verpakking van vrije-uitloopeieren wordt aangepast zodra er een ophokplicht van kracht is. Daarom stapte de organisatie vorige...

Plantaardige alternatieven goedkoper dan vlees

Plantaardige alternatieven goedkoper dan vlees

Vlees en zuivel zijn in veel supermarkten goedkoper dan de plantaardige alternatieven. Denktank Questionmark onderzocht vorig jaar bij Albert Heijn,...

Een lege plek op de plaats waar normaal Haribo-snoep ligt. Foto: Distrifood

Jumbo heeft geen Haribo meer en aanvoer Coca-Cola droogt op

Onderhandelingen tussen Jumbo en leveranciers lopen stroef. Haribo-snoep is al sinds vorige week niet meer te krijgen en nu zouden ook artikelen van...

Hoe denkt 'eigenzinnig gewoontedier' over duurzame foodmerken? Tool met consumenten profielen moet hulp bieden

Hoe denkt 'eigenzinnig gewoontedier' over duurzame foodmerken? Tool...

"We zien vaak dat duurzame foodmerken het belang overschatten dat consumenten hechten aan duurzaamheid." Daarom lanceren Food Cabinet en Future of...

Conclusie pilot Jumbo: Geen vleesvervangers naast vlees

Conclusie pilot Jumbo: Geen vleesvervangers naast vlees

Na een pilot in zeven winkels heeft Jumbo besloten vleesvervangers niet naast het vleesproduct te plaatsen. Vervolgonderzoek is nodig.

Deze vijf punten vraagt Foodwatch van het nieuwe kabinet

Deze vijf punten vraagt Foodwatch van het nieuwe kabinet

Met de komst van het nieuwe kabinet is Foodwatch een nieuwe campagne gestart: 'Haal die bende van ons bord'. De organisatie heeft een vijfpuntenplan...