Trending 2024 | Yor-in: Succesvol in het enthousiasmeren van de nieuwe generatie

Trending 2024 | Yor-in: Succesvol in het enthousiasmeren van de nieuwe generatie
Algemeen directeur Jeroen Braam en commercieel directeur Joris Brussen: '‘Geef vertrouwen en kansen aan nieuw talent.'

Het vinden van de juiste mensen voor jouw organisatie kan een uitdaging zijn. Met de overvloed aan beschikbare informatie zijn professionals goed op de hoogte van wat er op de arbeidsmarkt te vinden is. Het is daarom essentieel om iets aantrekkelijks te bieden om nieuw talent aan te trekken. We spraken met algemeen directeur Jeroen Braam en commercieel directeur Joris Brussen van detacheringsorganisatie Yor-in over hun strategieën om de nieuwe generatie te enthousiasmeren voor het werken binnen de Food & Industry.

Yor-in is een detacheringsorganisatie gespecialiseerd in de Food & Industry. Het bedrijf telt ongeveer 100 werknemers, waarvan driekwart buiten de deur werkt. “Mensen komen meestal bij ons in dienst voor een periode van 3 tot 5 jaar,” benoemt Jeroen Braam. “Vervolgens vervullen onze collega’s interim opdrachten in verschillende vakgebieden waaronder Finance, HR, IT, Operations, Quality en Recruitment, met opdrachtduren variërend van drie maanden tot een jaar.”

Ontwikkelingsbehoeften

Hoewel veruit het merendeel van de werknemers op interim basis op opdrachten bij klanten werkt, vindt het bedrijf het erg belangrijk dat iedereen merkt dat ze onderdeel zijn van Yor-in. “Om het teamgevoel te behouden en om in te spelen op de behoefte om met vakgenoten in contact te staan, organiseren we bijvoorbeeld kantoorwerkdagen, waarop alle medewerkers die normaal gesproken buiten de deur werken, bij ons op kantoor samenkomen. Daarnaast komen ze bij ontwikkelingsbehoeften naar ons toe, en niet naar onze klant”, aldus Jeroen.

“Dankzij onze uitgebreide kennis en ervaring in de markt, weten we precies wat er nodig is om de professionals te helpen zich te ontwikkelen”, gaat Joris Brussen verder. “Op die manier zorgen we ervoor dat de medewerker bij iedere opdracht een stapje meer de diepte in kan gaan en daarbij de klant beter kan ontzorgen. Door op deze manier te werk te gaan, hebben we een mooi klantenbestand kunnen opbouwen en weten vooraanstaande bedrijven de weg naar ons te vinden.”

Kennisgedreven generatie

Joris merkt dat deze ontwikkelingsmogelijkheden en de kennis die ze hebben over de industrie naast klanten ook een hele hoop nieuwe talenten aantrekt: “We zien dat de nieuwe generatie enorm kennisgedreven is. En er is natuurlijk genoeg te leren. Innovatie in deze sector is namelijk enorm, mede door verschillende Europese en nationale richtlijnen en ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Tegelijkertijd worden er steeds hogere eisen gesteld aan de kwaliteit. We merken dat dit uitdagingen zijn waar de nieuwe generatie enthousiast van wordt.”

Het resultaat is dat we merken dat de nieuwe generatie naar ons toe komt, waardoor we niet langer met losse vacatures hoeven te werken”

“Door zichtbaarheid bij hogescholen en universiteiten, maar ook door een hele goede marketing afdeling, zijn we uitstekend in staat aan nieuw talent weer te geven dat wij ze deze kennis kunnen bieden”, zegt Joris. “Onze promotiestrategie is voornamelijk gericht op online kanalen. We analyseren daarbij zorgvuldig de verschillen en overeenkomsten tussen individuen met diverse studieachtergronden. Vervolgens kijken we wat we deze groep kunnen bieden en spelen hierop in door bijvoorbeeld kennisevenementen te organiseren met vakgenoten. Op deze manier willen we young professionals voorbereiden op de eisen van het werkveld en wat zij kunnen verwachten. Het resultaat is dat we merken dat de nieuwe generatie naar ons toe komt, waardoor we niet langer met losse vacatures hoeven te werken.”

Totaalplaatje

Alleen met kennis ben je er echter niet: mensen willen het ook leuk en gezellig hebben op hun werk. “Om die reden organiseren we laagdrempelige sociale activiteiten voor de collega’s die daar behoefte aan hebben en pakken we een paar keer per jaar groter uit.” zegt Jeroen. “Daarnaast wil de klant ook graag een leuk en sociaal persoon in dienst, aangezien onze professional een heel aantal maanden intensief met hun team zal gaan werken. Alleen een enorme hoeveelheid vakkennis is tegenwoordig dus niet meer genoeg. Het totaalplaatje moet kloppen.”

Cultuur

Terwijl Yor-in erin is geslaagd een cultuur te creëren waarin mensen graag werken en waardoor ze professionals aantrekken, kan het voor andere organisaties binnen de branche nog wel eens lastig zijn. Het moeilijk vinden om nieuw talent de kans en het vertrouwen te geven, is volgens Joris een van de oorzaken: “We werken natuurlijk veel met young professionals, mensen met 0 tot 7 jaar werkervaring, en je ziet daar vaak dat bedrijven het toch spannend vinden om die nieuwe generatie te omarmen, terwijl dit juist zo belangrijk is. Dat proberen wij ook vaak bij onze klanten mee te geven.”

Merk creëren

Daarnaast is het belangrijk om van jouw bedrijf een ‘merk’ te creëren, waar mensen graag willen werken. “Wat je vaak ziet is dat bedrijven alleen van zich laten horen wanneer er een vacature online staat”, zegt Jeroen. “Dat werkt niet. Je moet eigenlijk 12 maanden per jaar jouw organisatie zo op de kaart zetten dat nieuwe talenten graag voor jou komen werken. Dit is natuurlijk heel lastig als je een kleine organisatie bent en bijvoorbeeld maar twee vacatures per jaar hebt. De vraag is dan of dit in zo’n situatie wel realistisch is. Soms is het voordeliger om partijen in te schakelen die dit voor jou oplossen.”

Je moet eigenlijk 12 maanden per jaar jouw organisatie zo op de kaart zetten dat nieuwe talenten graag voor je komen werken”

Structurele oplossing

Yor-in is zo’n partij die, ook op het gebied van recruitment, waardevolle talenten in huis heeft. Joris: “Onlangs hebben we een groot recruitment project afgerond. Een van onze klanten vulde hun vacatures op verschillende niveaus nogal ad hoc in, wat inefficiënt was. Ze waren op zoek naar een structurele oplossing. Daarop hebben wij een beleidsplan opgesteld en een geheel nieuwe recruitmentafdeling opgebouwd, zodat ze hun vacatures nu op een effectievere manier kunnen invullen.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking metYor-in.

Foto: shutterstock

Medewerker FrieslandCampina overleden door bedrijfsongeval

Een medewerker van FrieslandCampina is donderdagmiddag om het leven gekomen door een ongeluk op de productielocatie in het Friese Gerkesklooster. De...

Stichting Ontwikkelingsfonds Levensmiddelenindustrie (SOL) op zoek naar nieuwe directeur

Stichting Ontwikkelingsfonds Levensmiddelenindustrie (SOL) op zoek...

Arry Verhage stopt eind dit jaar als directeur bij Stichting Ontwikkelingsfonds Levensmiddelenindustrie (SOL). De afgelopen 8 jaar was Verhage actief...

Vergrijzing en ondernemingsgroei leiden tot toenemend tekort productiemedewerkers

Vergrijzing en ondernemingsgroei leiden tot toenemend tekort...

De vraag naar goedgeschoolde productiemedewerkers in de voedingsindustrie in regio Rijnmond neemt de komende jaren hard toe. Deze tekorten komen door...

Nikolaas Vles volgt Gisella Frijlink op als CEO van NIZO

Nikolaas Vles volgt Gisella Frijlink op als CEO van NIZO

Nikolaas Vles is per 1 september 2023 benoemd tot CEO van NIZO Group. Hij volgt Gisella Frijlink op.

Foodvalley NL krijgt nieuwe voorzitter: 'We willen systeemverandering stimuleren'

Foodvalley NL krijgt nieuwe voorzitter: 'We willen systeemverandering...

Foodvalley NL verwelkomt per 1 september Linda Broekhuizen als nieuwe voorzitter. Broekhuizen werkte hiervoor bij de Nederlandse Ontwikkelingsbank...

Onderzoekscentrum Flanders Make krijgt nieuwe directeur

Onderzoekscentrum Flanders Make krijgt nieuwe directeur

Grisja Lobbestael zal vanaf 1 maart Dirk Torfs opvolgen als nieuwe directeur van Flanders Make. Torfs treedt wegens gezondheidsredenen terug bij het...

Grootste Duitse foodbeurs Anuga krijgt nieuwe baas

Grootste Duitse foodbeurs Anuga krijgt nieuwe baas

Koelnmesse heeft Jan Philipp Hartmann aangesteld als nieuwe directeur van Anuga in het Duitse Keulen. Hartmann gaat Stefanie Mauritz vervangen per 1...

Heidy den Besten is benoemd tot persoonlijk hoogleraar Ecologie van Voedselpathogenen, onderdeel van de leerstoelgroep Levensmiddelenmicrobiologie aan de Wageningen University & Research (WUR).

WUR-hoogleraar Ecologie van Voedselpathogenen: 'Risico's...

Heidy den Besten is benoemd tot persoonlijk hoogleraar Ecologie van Voedselpathogenen, onderdeel van de leerstoelgroep Levensmiddelenmicrobiologie...