Food Future Event: Dit is belangrijk bij de ontwikkeling van foodconcepten

Food Future Event: Dit is belangrijk bij de ontwikkeling van foodconcepten

Van concept naar succesvolle introductie: daar zitten vele stappen tussen. Op het Food Future Event besteden we daarom in verschillende sessies aandacht aan dit belangrijke onderwerp voor productontwikkelaars.

Wat wil de consument of zegt hij te willen en wat koopt hij daadwerkelijk? Het verschil hiertussen heet de “intention-behaviour gap”. Hoe ontwikkel je een concept wat beter aansluit op menselijk gedrag? Hoe verleid je de consument tot een gezonde of duurzame aankoop? Hoe gezond en duurzaam een food concept ook is, als het niet verleidelijk genoeg is zal het niet aanslaan. Dan is het één van de 9 uit 10 innovaties die niet succesvol is.

Verleidingstoolbox

Om dit tegen te gaan gebruikt de HAS Green Academy de Verleidingstoolbox. Dit is een verzameling van de belangrijkste methoden en aspecten waarmee een foodconcept zo verleidelijk mogelijk kan worden ontworpen, ontwikkeld en vermarkt.

Antien Zuidberg, Lector Design Methodes in food, HAS Green Academy zal op het Food Future Event vertellen over de methode empathy mapping. Deelnemers gaan zelf aan de slag met een verleidelijk redesign van een bestaand plantaardig foodconcept uit de supermarkt.

Conceptontwikkeling in de praktijk

‘Als we hen eerder bij het project betrokken hadden, was het concept misschien wel tot ontwikkeling gekomen,” memoreert conceptontwikkelaar Eveline van Dam in de podcast. Ze ontwikkelde in haar tijd bij het innovatieteam van Albert Heijn - Food Rebels - een ‘maaltijdmuur’ gevuld met gezonde snacks en maaltijden voor bijvoorbeeld ziekenhuizen. “Iedereen was enthousiast maar de mensen die het moesten groot maken, kwamen er pas later bij. Daardoor kwam het niet van de grond.” Dat was een belangrijke learning voor Eveline: 'Betrek mensen die het concept groot moeten maken, vroeg bij het ontwikkeltraject.'

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

foto: shutterstock

Albert Heijn over hybridevlees en CO2-reductie: 'Door rundvlees deels...

Half-om-halfgehakt kennen de meeste producenten wel. Albert Heijn introduceert een nieuw soort hybride product: rundkip. De supermarkt wil met deze...

Reststroom uit bier vormt basis eiwitshake Upfront

Reststroom uit bier vormt basis eiwitshake Upfront

Upfront heeft een shake ontwikkeld met eiwit uit een reststroom van bier. Volgens het bedrijf is het de meest functionele plantaardige eiwitshake op...

Startup wil Nestlé van halal segment worden: 'Het is geen niche meer'

Startup wil Nestlé van halal segment worden: 'Het is geen niche meer'

STARTUP BELICHT - "Eten dat je deelt, is twee keer zo lekker", stelt de oprichter van Kadir's. Omdat hij op feestjes steeds buiten de boot viel qua...

Perspectief op plantaardig: 'kiezen tussen isolaat of concentraat blijft een dilemma' (podcast)

Perspectief op plantaardig: 'kiezen tussen isolaat of concentraat...

Deze podcast is de eerste van drie podcasts waar redacteur Dionne Irving met eiwitexpert Jeroen Willemsen terugblikt en vooruitkijkt op de...

19-10-2024 | SIAL Parijs

19-10-2024 | SIAL Parijs

Voedingsmiddelenbeurs SIAL vindt plaats van 19 tot en met 23 oktober 2024 in Paris Nord Villepinte. SIAL viert haar 60ste verjaardag.

Van cassavesnack met chlorella tot Oostenrijkse chips met falafelkruiden: 10 trends in snacks en zoetwaren

Van cassavesnack met chlorella tot Oostenrijkse chips met...

Consumenten weten steeds meer over de ingrediënten in de voedingsproducten die ze kopen. Ze worden daardoor kritischer en verwachten ook eerlijke...

Credit: PlantFWD

Jonge startups gaan voor minder bewerkte vlees-, vis- en...

Voorheen ontwikkelden startups vleesvervangers die heel erg op vlees moesten lijken, een lange ingrediëntenlijst maakte niet uit. Jonge startups...

Opinie John Verbakel, Upfield: 'Gezond verstand gebruiken bij benaming zuivelalternatieven'

Opinie John Verbakel, Upfield: 'Gezond verstand gebruiken bij...

OPINIE - Gezond verstand en niet beklemmende regelgeving zou de boventoon moeten voeren bij het kiezen van productbenamingen van innovatieve...