Wakker Dier start lange campagne tegen vleesverkoop

Wakker Dier start lange campagne tegen vleesverkoop

Wakker Dier is een lange campagne tegen de vleesverkoop van supermarkten begonnen. Aanleiding is de manier waarop supermarktketens volgens de actiegroep proberen zoveel mogelijk vlees te verkopen.

Verreweg het meeste vlees wordt volgens de actiegroep via supermarkten verkocht. "Supermarkten spelen daarom een sleutelrol in de hoeveelheid vlees die we eten. Wakker Dier start een langlopende campagne met als doel dat de supermarkten nu eindelijk ernst gaan maken met hun belofte dierlijke producten voor een groot deel te vervangen door plantaardige alternatieven, zoals groenten en peulvruchten. Wat Wakker Dier betreft is in 2030 minimaal zestig procent van de eiwitverkoop bij supermarkten plantaardig", meldt de actiegroep in een persbericht.

Campagne begint met krantenadvertentie

De campagne van Wakker Dier begon zaterdag met een advertentie in de Volkskrant, het Financieel Dagblad, het Parool en Trouw. In de krantenadvertentie zien we een stuk worst, met daarbij de hashtag grensoverschrijdend bedrag. Met dat laatste doelt de actiegroep op de prijs van het stuk vlees. Dat zou €0,60 zijn. Volgens Wakker Dier is dit bedrag 'de werkelijke stukprijs van een worstje, in dit geval aangeboden door Jumbo'.

Wakker Dier: supermarkt luistert niet

Wakker Dier stelt ook dat supermarktketens niet luisteren naar de wensen van de klant. "Dagelijks eten we in Nederland 1,8 miljoen kilo vlees, oftewel zo'n 660 duizend dieren. Deze hoge vleesconsumptie benadeelt het milieu, onze gezondheid en de dieren. De omslag is nabij: ongeveer zeventig procent van de Nederlanders wil minder vlees eten. Maar supermarkten houden de prijs van vlees bewust laag. Bij boeren en slachterijen dwingen ze allereerst een lage inkoopprijs af. Daar leggen ze vervolgens slechts een lage marge op, om dit te compenseren met een hogere marge op andere producten die hun klanten kopen. Klanten die ze gelokt hebben met de lage vleesprijzen. Zo verdienen zij flink geld én houden ze de vleesverkoop onwenselijk hoog", zo valt er te lezen in het persbericht.

Duurzaamheid in kaart brengen? Dit levert een LCA op

Duurzaamheid in kaart brengen? Dit levert een LCA op

Een levenscyclusanalyse (LCA) brengt de milieueffecten van de gehele levenscyclus van een product of proces in kaart, beginnende bij de grondstoffen,...

Webinar over verduurzaming van Aptean en Rabobank

Webinar over verduurzaming van Aptean en Rabobank

Een hot topic op de agenda van veel bedrijven: Duurzaamheid. Uit onderzoek blijkt dat 87% van de bedrijven vindt dat zij al een aanzienlijke...

Te rijpe banaan belandt in koekje bij Albert Heijn

Te rijpe banaan belandt in koekje bij Albert Heijn

Sunt verwerkt vooral bananen die in Europese havens overtollig zijn. Nu verwerken ze ook bananen van Albert Heijn met een deukje of die te rijp zijn....

Oxfam: Cacaoboeren profiteren niet van hoge cacaoprijzen, grote chocoladebedrijven en handelaren wel

Oxfam: Cacaoboeren profiteren niet van hoge cacaoprijzen, grote...

Oxfam deed onderzoek naar het huidige cacaohandelssysteem. Ze presenteren het rapport tijdens de Wereldcacaoconferentie in Brussel. Conclusie:...

VLNR: dagvoorzitter Jan Arie Korevaar, Willemien Koning-Hoeve (CDA), Bart Millenaar (VVD), Jessika van Leeuwen (BBB), Lourens van Bruchem (SGP), Lara Sibbing (GL/PvdA).

'Doelen Farm-to-Fork en Green Deal hebben impact op voedselzekerheid'

In een tijd waarin geopolitieke spanningen en economische veranderingen de wereldwijde voedselvoorziening bedreigen, is het belangrijk dat Nederland...

Unilever zwakt duurzaamheidsdoelen af

Unilever zwakt duurzaamheidsdoelen af

Unilever zwakt een aantal duurzaamheidsdoelen af, waaronder de belofte om vanaf volgend jaar het verbruik van nieuw plastic te hebben gehalveerd. Nu...

Mozzarellaproducent Milcobel wint hoogwaardig eiwit uit reststroom

Mozzarellaproducent Milcobel wint hoogwaardig eiwit uit reststroom

De Belgische zuivelverwerker Milcobel investeerde 19 miljoen euro in een membraan-installatie die het eiwit filtert uit de weistroom die vrijkomt bij...

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn CO2-uitstoot verminderen

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn...

Albert Heijn introduceert half om halfproducten die een combinatie zijn van kip en rundvlees. Dit product heeft een lagere CO2e-uitstoot dan regulier...