World Food Experience dient aangepast plan zonder nieuwbouw in

World Food Experience dient aangepast plan zonder nieuwbouw in

De stichting WFC Experience heeft de aangepaste plannen voor de World Food Experience zonder nieuwbouw afgerond. De Raad van State veegde het bestemmingsplan eind vorig jaar van tafel.

De gemeente Ede formuleerde 5 opties nadat de Raad van State een streep door de plannen zette. Naast de variant zonder nieuwbouw werden bevriezen van de plannen, doorzetten van het huidige plan, alternatieve locaties en stoppen benoemd als opties.

Uit onderzoek van de stichting en de gemeente Ede blijkt dat het doorzetten van het huidige plan veel extra vertraging, hogere kosten en onzekerheid over haalbaarheid met zich meebrengt. Een alternatieve locatie lijkt geen gezonde exploitatie op te leveren.

Daarom is de optie zonder nieuwbouw uitgewerkt. In het vernieuwde plan nemen ze meer ruimte op voor interactie, flexibele programmering en verbinding met lokale, regionale en nationale voedselinitiatieven.

Innovatiekas

De Stichting ging weer met ontwerpers om tafel toen 40% van het vloeroppervlakte wegviel. Het belangrijkste uitgangspunt het in stand houden van de bezoekersbeleving.

In het nieuwe ontwerp zijn extra interactieve elementen opgenomen zoals spelshows met hosts, interactieve stations en fysieke uitdagingen.

Op de plek waar voorheen de nieuwbouw zou komen, verrijst straks een thematuin en innovatiekas met aandacht voor land- en tuinbouw en innovaties uit de Nederlandse voedselsector.

Het restaurant gaat een grotere rol spelen bij de storytelling. Bij elk gerecht dat een bezoeker bestelt, ziet hij waar het vandaan komt en welke bewerkingen het onderging.

Flexibel en open ontwerp

Een groot deel van de Experience is flexibel in te richten waardoor het volgens de organisatie makkelijker is om de verbinding te maken met grote en kleine organisaties uit de voedselsector. Dit kan door innovaties te tonen of voedselvraagstukken voor te leggen. Ook is er meer ruimte voor kleinschalige evenementen, themadagen en flexibele expositie. Dit moet herhaalbezoeken aantrekkelijk maken.

Er is ruimte voor grote en kleine organisaties uit de voedselsector om innovaties te tonen ”

Nieuw ontwerp, minder risico

Door de aanpassingen in het ontwerp blijft de bezoekersduur van de Experience gelijk aan dat van het vorige plan. Het jaarlijkse bezoekersaantal is lager: 200.00 – 225.000. Hierin is schoolbezoek en opkomst uit evenementen veiligheidshalve niet in meegenomen.

De businesscase is beter onder andere door lagere personeelskosten en een lagere lening voor de bouw van het vastgoed. Ook bij 140.000 bezoekers per jaar, draait de Experience positief. Een bijkomend voordeel voor de financierende overheden is dat het risico op de lening lager is dan in het vorige plan.

De verwachting is dat zowel de gemeente Ede als de provincie Gelderland na de zomer hun besluitvorming afronden. Bij een positief besluit kan de stichting WFC Experience overgaan tot de realisatie van de attractie.

Lees meer over

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Van cassavesnack met chlorella tot Oostenrijkse chips met falafelkruiden: 10 trends in snacks en zoetwaren

Van cassavesnack met chlorella tot Oostenrijkse chips met...

Consumenten weten steeds meer over de ingrediënten in de voedingsproducten die ze kopen. Ze worden daardoor kritischer en verwachten ook eerlijke...

Credit: PlantFWD

Jonge startups gaan voor minder bewerkte vlees-, vis- en...

Voorheen ontwikkelden startups vleesvervangers die heel erg op vlees moesten lijken, een lange ingrediëntenlijst maakte niet uit. Jonge startups...

Opinie John Verbakel, Upfield: 'Gezond verstand gebruiken bij benaming zuivelalternatieven'

Opinie John Verbakel, Upfield: 'Gezond verstand gebruiken bij...

OPINIE - Gezond verstand en niet beklemmende regelgeving zou de boventoon moeten voeren bij het kiezen van productbenamingen van innovatieve...

Hoe zorg je voor een correct etiket?

Hoe zorg je voor een correct etiket?

Producenten van verpakte voedingsmiddelen onderschatten vaak de etiketeisen. In de praktijk lopen ze tegen complexe wetgeving aan. Ze hebben moeite...

5 trends: cruciale R&D-ontwikkelingen in zuivel en zuivelalternatieven

5 trends: cruciale R&D-ontwikkelingen in zuivel en zuivelalternatieven

Ingrediëntenleverancier International Flavors & Fragrances (IFF) heeft minutieus in kaart gebracht wat de leidende trends gaan worden voor zuivel en...

Onderzoek: stabielere olie-emulsie maakt voedingsmiddel minder snel ranzig

Onderzoek: stabielere olie-emulsie maakt voedingsmiddel minder snel...

Oxidatie van olie is een groot probleem in voedselemulsies, want het tast de kwaliteit van het product aan. In veel levensmiddelen zijn kleine...

Young R&D: 'Hoe vul je missende kennis en ervaring aan als ervaren collega's druk zijn?'

Young R&D: 'Hoe vul je missende kennis en ervaring aan als ervaren...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Gebakken lucht of eiwitwonder? Finnen bouwen fabriek voor microben die hard gaan op CO₂, H₂ en O₂

Gebakken lucht of eiwitwonder? Finnen bouwen fabriek voor microben...

Het Finse Solar Foods heeft de start aangekondigd van een eerste commerciële fabriek voor de productie van het eiwit Solein®. Dit eiwit, afkomstig...