ACM vernieuwt leidraad duurzaamheidsclaims: 5 vuistregels

ACM vernieuwt leidraad duurzaamheidsclaims: 5 vuistregels
ACM publiceert de nieuwe leidraad duurzaamheidsclaims

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) publiceert de geactualiseerde versie van de Leidraad Duurzaamheidsclaims. Consumenten moeten volgens ACM de juiste informatie krijgen om een duurzame keuze te kunnen maken. In de leidraad staan 5 vuistregels voor het maken van goede duurzaamheidsclaims.

Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben consumenten recht op duidelijke, volledige en concrete informatie over duurzaamheid van producten en diensten. “Termen als klimaatneutraal, duurzaam of milieubewust zijn te vaag en daarmee snel misleidend”, stelt de autoriteit. Om consumenten eerlijke en duidelijke informatie te geven heeft ACM de leidraad duurzaamheidsclaims uit 2021 vernieuwd.

‘Duurzaamheidsclaims moeten kloppen’

“Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat claims over duurzaamheid kloppen. Alleen dan kunnen ze een duurzame keuze maken. Met deze vernieuwde leidraad bieden we ondernemers praktisch advies voor de formulering en onderbouwing van hun duurzaamheidsclaims. Juiste en duidelijke duurzaamheidsclaims zijn ook in het belang van bedrijven om een eerlijk speelveld te creëren”, vertelt Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM.

Oneerlijke concurrentie

De nieuwe leidraad is aangepast naar aanleiding van ervaringen, reacties en Europese ontwikkelingen in wet- en regelgeving. De leidraad moet volgens de ACM bedrijven die zich inspannen voor duurzaamheid beschermen tegen bedrijven die oneerlijk concurreren door misleidende claims te gebruiken. Daarnaast moet de leidraad consumenten beschermen en het mogelijk maken een duurzame keuze te maken.

5 vuistregels

De vernieuwde leidraad van de ACM bevat vijf vuistregels. De eerste twee gaan over claims, de overige vuistregels zijn extra eisen voor het gebruik van vergelijkende claims, claims over duurzaamheidsambities van bedrijven en visuele claims en keurmerken. De vuistregels luiden als volgt:

  1. Gebruik juiste, duidelijke, specifieke en volledige duurzaamheidsclaims
  2. Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
  3. Maak eerlijke vergelijkingen met andere producten of concurrenten
  4. Beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar
  5. Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend
Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Werken met reststromen: zo zit het met de wetgeving

Werken met reststromen: zo zit het met de wetgeving

Steeds meer producenten stappen in het verwerken van reststromen. Zowel eigen reststromen als die van andere bedrijven dienen steeds vaker als...

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve...

Food Law Event 2024: van NVWA-inspectie en claims tot plantaardige benamingen en harmonisatie

Food Law Event 2024: van NVWA-inspectie en claims tot plantaardige...

Waar vormt Europese wetgeving een rem voor transitie en innovatie en waar liggen de kansen? Wat zijn de speerpunten van het VWS op gebied van...

Europese harmonisatie probiotica-claim mogelijk? Dit is de laatste stand van zaken

Europese harmonisatie probiotica-claim mogelijk? Dit is de laatste...

De International Probiotics Association Europe (IPA Europe) roept op tot geharmoniseerd gebruik van de claim 'probiotica' in de Europese Unie. Over...

Beeld: Shutterstock

Herkomstetikettering en benamingen plantaardige alternatieven: dit is...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er...

Beeld: Shutterstock

Italië vervolgt strijd tegen Nutri-Score door voorstel wijziging...

In Italië stelt de partij van Giorgia Meloni een aanpassing in de grondwet voor. Het land wil in de grondwet opnemen dat 'de Republiek gezonde...

Beeld: Shutterstock

Zorgt omzeiling suikertaks voor nieuwe vormgeving wet? 'Op dit moment...

Producent Riedel introduceerde recent Appelsientje Fruitdrink met een vleugje zuivel. Door het toevoegen van de zuivel hoeft de producent geen...

Een eigen logo op je etiket: hier moet je op letten

Een eigen logo op je etiket: hier moet je op letten

De uitdrukking 'een beeld zegt meer dan duizend woorden' is er niet voor niets. Het gebruik van logo's kan consumenten snel informeren over...