Hoe duurzaam ben je als foodbedrijf? 'Je kunt er geen lat tegenaan leggen en zeggen: nu ben je duurzaam'

Hoe duurzaam ben je als foodbedrijf? 'Je kunt er geen lat tegenaan leggen en zeggen: nu ben je duurzaam'
Marc Herberigs

Ondernemers in de voedingsmiddelenindustrie vinden het vooral belangrijk om hun CO2-reductie, circulariteit en klimaatneutraal produceren in kaart te brengen, aldus Marc Herberigs, sustainability-consultant bij Stichting Stimular. Hij raadt aan om niet te snel te roepen dat je klimaatneutraal bent en al helemaal niet om uitsluitend voor compensatie te kiezen. "Dan komt je geloofwaardigheid in gevaar."

Stimular helpt bedrijven om klimaatneutraal en circulair te ondernemen. Duurzaamheid is volgens Marc Herberigs een breed begrip.

Duurzaamheid is continu proces

“Je kunt er geen lat tegenaan leggen en zeggen: nu ben je duurzaam. Duurzaamheid is een continu proces en de koers is mede afhankelijk van de dialoog met de stakeholders. Waar hechten klanten en medewerkers de meeste waarde aan? Willen zij bijvoorbeeld CO2-reductie of biologische grondstoffen? Focus je dan daarop.”

Tool Milieubarometer

Om er achter te komen hoe duurzaam je als ondernemer bent, adviseert Herberigs om de Milieubarometer te gebruiken. “Dit is een handige tool om de milieugegevens van je bedrijf te monitoren. Wij houden ons ook bezig met benchmarking, waarbij we de uitkomsten van bedrijven vergelijken met soortgelijke ondernemingen uit de sector om zo gemiddelden te kunnen zien.”

Food Sustainability Update

Weten hoe de milieubarometer werkt? En wil je weten hoe voedingsmiddelenbedrijf Vezet deze heeft gebruikt? Meld je aan voor het digitaal event Food Sustainability Update op 11 april.

Marc Herberigs zal een demo geven van de Milieubarometer. Els van Soest zal vertellen hoe zij de resultaten gebruikt bij Vezet.

Bekijk het hele programma

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

VLNR: dagvoorzitter Jan Arie Korevaar, Willemien Koning-Hoeve (CDA), Bart Millenaar (VVD), Jessika van Leeuwen (BBB), Lourens van Bruchem (SGP), Lara Sibbing (GL/PvdA).

'Doelen Farm-to-Fork en Green Deal hebben impact op voedselzekerheid'

In een tijd waarin geopolitieke spanningen en economische veranderingen de wereldwijde voedselvoorziening bedreigen, is het belangrijk dat Nederland...

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn CO2-uitstoot verminderen

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn...

Albert Heijn introduceert half om halfproducten die een combinatie zijn van kip en rundvlees. Dit product heeft een lagere CO2e-uitstoot dan regulier...

Joep Rats, NZO: "Er is een verdedigende houding ontstaan, omdat de sector zich aangevallen voelt. Dat is logisch. Maar het is belangrijk om samen naar oplossingen te zoeken in plaats van tegenover elkaar te staan."

NZO-directeur: 'In een meer plantaardig voedingspatroon hebben we...

De zuivelsector wordt vaak neergezet als 'heel vervuilend' en zou daarom sterk moeten worden teruggedrongen. Dat steekt Joep Rats, nu sinds enkele...

Beeld: Arla Foods Ingredients

Van reststroom tot innovatie: Arla verwerkt wei tot gefermenteerd...

Arla Foods Ingredients lanceert een nieuw product in Latijns Amerika. Het yoghurtdrankje is ontwikkeld op basis van wei-reststromen. Veel bedrijven...

Foto: Shutterstock

Standaarden in ontwikkeling: 'Voedselveiligheid moet niet ten koste...

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

Foto: Jumbo Supermarkten. 
v.l.n.r.: Ron Krekels (algemeen directeur Uniekaas Holland), Guus Mensink (bestuursvoorzitter DOC Kaas), Leonie en Frans Zanderink (melkveehouders), Menno Wigtman (inkoopmanager Jumbo Supermarkten)

Jumbo nieuwe 'kaas koers' in met Uniekaas Holland en DOC Kaas

Jumbo Supermarkten zet naar eigen zeggen een stap richting de verduurzaming van haar kaasketen. Dit doet het bedrijf in samenwerking met Uniekaas...

Beeld: Burg Group

Burg Group breidt uit naar de Verenigde Staten: 'Meer mensen weten...

Natuurazijn producent Burg Group heeft een nieuwe productielocatie geopend in de Verenigde Staten. Het is voor de producent de eerste vestiging...

Consumenten kopen meer biologisch fruit

Consumenten kopen meer biologisch fruit

25% van de foodomzet komt vanuit producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Volgens de...