Keesmakers wil gezondere productintroducties in supermarktschap en start Fitter Food Collective

Keesmakers wil gezondere productintroducties in supermarktschap en start Fitter Food Collective
Volgens Keesmakers past 85% van het supermarktaanbod niet in de Schijf van Vijf

Keesmakers begint een nieuwe distributietak: Fitter Food Collective. De bedoeling is om gezondere producten bij de retail, foodservice en speciaalzaak op het schap te krijgen. Nederlandse producenten kunnen zich hierbij aansluiten.

Van Nationaal Preventie Akkoord tot Nutriscore: gezonde voeding staat in de schijnwerpers. Tegelijk past ruim 85% van het aanbod in de supermarkt niet in de Schijf van Vijf, vinden de makers van het kaasalternatief Kees. Keesmakers start daarom het Fitter Food Collective en introduceert naar eigen zeggen 'verrassend gezond eten in de schappen'.

Meer gezonde merken in het schap

Al 12 jaar is Kees op de Nederlandse markt actief. Deze ervaring met het in de markt zetten van een complexe gezondheidsboodschap wil Keesmakers gebruiken om andere gezonde merken te helpen.

Marc van Wanroij, de oprichter van
Keesmakers en Fitter Food Collective

Dit doen ze als Fitter Food Collective: een nieuwe distributeur die volledig inzet op gezond eten. Dit collectief haalt maaltijden, ingrediënten en snacks van over de hele wereld naar Nederland. Ook Nederlandse producenten kunnen zich aansluiten om hun gezonde product bij de retail, foodservice en speciaalzaak binnen te krijgen.

Gezonde productintroducties

De nood aan gezonde producten is hoog, vindt Marc van Wanroij, de oprichter van Keesmakers en Fitter Food Collective. 'Het merendeel van de consumenten wil gezond eten. De meeste retailers willen ook een goed assortiment, maar het aanbod blijft al jaren veel te beperkt.'

We werken met diëtisten en goede doelen zoals de Nierstichting, zo beoordelen we samen welke producten vernieuwend en gezond zijn. Daarna brengen we dit eten naar de supermarkt”

Fitter Food Collective wil het aandeel gezonde introducties in de retail en foodservice vergroten. Daarom werkt deze distribiteur enkel met goede voeding. 'We willen gezond eten makkelijk maken. Een dampend bord vol goede kost, zonder overdaad aan vet, suiker en zout. We werken met diëtisten en goede doelen zoals de Nierstichting, zo beoordelen we samen welke producten vernieuwend en gezond zijn. Daarna brengen we dit eten naar de supermarkt', aldus van Wanroij.

Het startassortiment van Fitter Food Collective
bestaat onder meer uit twee soorten haverrijst

Breed assortiment

Het startassortiment bestaat, naast Kees, uit twee soorten haverrijst: een innovatie uit Scandinavië. Haverrijst bevat 67% meer eiwitten, 7,5 keer meer voedingsvezels en 26% minder koolhydraten dan traditionele witte rijst. Onder het internationale merk Willja wordt deze ‘Oat Rice’ exclusief bij de Jumbo geïntroduceerd.

Annemiek Jorritsma (1974) is freelance redacteur voor VMT. Zij richt zich op de programmacoördinatie van het jaarlijkse Food Safety Event en is sinds februari 2024 als hoofdredacteur ad interim verantwoordelijk voor de tweewekelijkse Thema Update Voedselveiligheid.
Zij voert haar werk als zelfstandige uit onder de naam Grip op Content.

'Groei in plantaardig zit in wraps of pokebowls, niet in nuggets of hamburgers' (podcast)

'Groei in plantaardig zit in wraps of pokebowls, niet in nuggets of...

'Startups in plantaardig hebben een nog langere adem nodig dan die van 10 jaar geleden. Retailers worden steeds kritischer.' Aan het woord is Remko...

foto: shutterstock

Albert Heijn over hybridevlees en CO2-reductie: 'Door rundvlees deels...

Half-om-halfgehakt kennen de meeste producenten wel. Albert Heijn introduceert een nieuw soort hybride product: rundkip. De supermarkt wil met deze...

Reststroom uit bier vormt basis eiwitshake Upfront

Reststroom uit bier vormt basis eiwitshake Upfront

Upfront heeft een shake ontwikkeld met eiwit uit een reststroom van bier. Volgens het bedrijf is het de meest functionele plantaardige eiwitshake op...

Perspectief op plantaardig: 'kiezen tussen isolaat of concentraat blijft een dilemma' (podcast)

Perspectief op plantaardig: 'kiezen tussen isolaat of concentraat...

Deze podcast is de eerste van drie podcasts waar redacteur Dionne Irving met eiwitexpert Jeroen Willemsen terugblikt en vooruitkijkt op de...

19-10-2024 | SIAL Parijs

19-10-2024 | SIAL Parijs

Voedingsmiddelenbeurs SIAL vindt plaats van 19 tot en met 23 oktober 2024 in Paris Nord Villepinte. SIAL viert haar 60ste verjaardag.

Credit: PlantFWD

Jonge startups gaan voor minder bewerkte vlees-, vis- en...

Voorheen ontwikkelden startups vleesvervangers die heel erg op vlees moesten lijken, een lange ingrediëntenlijst maakte niet uit. Jonge startups...

Opinie John Verbakel, Upfield: 'Gezond verstand gebruiken bij benaming zuivelalternatieven'

Opinie John Verbakel, Upfield: 'Gezond verstand gebruiken bij...

OPINIE - Gezond verstand en niet beklemmende regelgeving zou de boventoon moeten voeren bij het kiezen van productbenamingen van innovatieve...

Hoe zorg je voor een correct etiket?

Hoe zorg je voor een correct etiket?

Producenten van verpakte voedingsmiddelen onderschatten vaak de etiketeisen. In de praktijk lopen ze tegen complexe wetgeving aan. Ze hebben moeite...