Recap Food Future Event: van plantaardig tot Nutri-Score

Recap Food Future Event: van plantaardig tot Nutri-Score

De hoofdvraag op het vernieuwde Food Future Event was: Hoe ontwikkel je het ultieme product? 165 bezoekers waarvan het overgrote deel productontwikkelaars zocht dat antwoord ook en kwam naar het event. Ze deden enthousiast mee aan de workshops, luisterden naar de keynotes en best practices. Zoals een bezoeker zei: een goede mix van luisteren en doen!

Chef-kok Jermaine de Rozario trapte de dag af met overpeinzingen over creativiteit. Zijn advies aan productontwikkelaars: "Neem jezelf mee als je nieuwe producten ontwikkelt. Breng jouw achtergrond en jouw interesses mee."

Knippen en plakken

In de sessie: Van kaal idee naar cool concept gingen de deelnemers zelf aan de slag met tijdschriften en schaar! Onder leiding van ontwerpburo Food by Design ontwikkelden de deelnemers in groepjes een concept voor een gezonde snack.

Plantaardig alom aanwezig

Vleesvervangers en alles met plantaardige eiwitten staat behoorlijk in de belangstelling. Het onderwerp ontbrak daarom niet op het Food Future Event. Zowel in de workshops als in de catering was genoeg plantaardig te vinden.

Els de Hoog van NIZO gaf productontwikkelaars inzicht wat consumenten verwachten van plantaardige alternatieven voor vlees, kaas en zuivel. De Hoog gaf aan waar de verschillende plantaardige producten nog tekort schieten. Zo blijft de voedingswaarde van plantaardige alternatieven voor (semi)harde kaas nog achter.

Ze gaf een uitgebreid overzicht van plantaardige grondstoffen en de status van ontwikkeling: soja is vrij goed uitgezocht, eiwitten uit fermentatie zijn nog in ontwikkeling.

Plantaardig in de praktijk

Naast deze basis kwamen ook een paar praktijkvoorbeelden voorbij. Drie bedrijven - Vivera, Rival Foods (beide vleesvervangers) en Time Travelling Milkman (plantaardig vet) - vertelden hoe hun plantaardige producten hebben ontwikkeld.

Nutri-Score houdt gemoederen bezig

Het veelbesproken voedselkeuzelogo Nutri-Score kwam veelvuldig aan bod. Productontwikkelaars zijn er druk mee bezig. Valerie Lalisang van Schuttelaar&Partners gaf de aanwezigen een compleet overzicht van de stand van zaken rond het logo. Het algoritme is onlangs aangepast en Valerie gaf aan wat de belangrijkste verschillen zijn:

  • Het sluit beter aan bij de Voedingsrichtlijnen
  • Het geeft beter onderscheid tussen de productgroepen
  • Een A-score is moeilijker te krijgen
  • Volkoren producten, plantaardige oliën, kaas en vette vis scoren beter

In een panel vertelden productontwikkelaars van Verstegen en Cornelis Vrolijk waar zij tegenaan lopen met de Nutri-Score. Ook het NBC was aangeschoven om de categorie brood te bespreken.

Ook in andere sessies kwam het logo voorbij. Ilse van der Voort van HAK sprak in haar sessie over marketingclaims ook over de Nutri-Score en wat het aangepaste algoritme betekende voor de huidige scores. Een deelnemer uit het publiek gaf aan dat de producten door het nieuwe algoritme van B naar C waren gegaan. Dus moest ze opnieuw beginnen met ontwikkeling.

Bedrijven verwachten dat de retail van veel categorieen een goede Nutri-Score zal verwachten. Dus niets doen, is geen optie.

Smaaktesten

Sensorisch onderzoek is een belangrijk onderdeel van het productontwikkelproces. Smaak is een van de belangrijkste beoordelingscriteria voor consumenten bij de aankoop van een product, vertelt Tinka Alaerds, commercieel manager bij Normec Sensory in haar workshop. Ze legt uit hoe smaaktesten vooraf kunnen helpen bij een succesvolle introductie.

De deelnemers aan de workshop konden zelf meedoen met een smaaktest.

Omdat het vernieuwde Food Future Event succesvol was, mag je de komende 72 uur dit artikel gratis lezen. Tot volgend jaar!

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

foto: shutterstock

Albert Heijn over hybridevlees en CO2-reductie: 'Door rundvlees deels...

Half-om-halfgehakt kennen de meeste producenten wel. Albert Heijn introduceert een nieuw soort hybride product: rundkip. De supermarkt wil met deze...

Startup wil Nestlé van halal segment worden: 'Het is geen niche meer'

Startup wil Nestlé van halal segment worden: 'Het is geen niche meer'

STARTUP BELICHT - "Eten dat je deelt, is twee keer zo lekker", stelt de oprichter van Kadir's. Omdat hij op feestjes steeds buiten de boot viel qua...

Perspectief op plantaardig: 'kiezen tussen isolaat of concentraat blijft een dilemma' (podcast)

Perspectief op plantaardig: 'kiezen tussen isolaat of concentraat...

Deze podcast is de eerste van drie podcasts waar redacteur Dionne Irving met eiwitexpert Jeroen Willemsen terugblikt en vooruitkijkt op de...

19-10-2024 | SIAL Parijs

19-10-2024 | SIAL Parijs

Voedingsmiddelenbeurs SIAL vindt plaats van 19 tot en met 23 oktober 2024 in Paris Nord Villepinte. SIAL viert haar 60ste verjaardag.

Van cassavesnack met chlorella tot Oostenrijkse chips met falafelkruiden: 10 trends in snacks en zoetwaren

Van cassavesnack met chlorella tot Oostenrijkse chips met...

Consumenten weten steeds meer over de ingrediënten in de voedingsproducten die ze kopen. Ze worden daardoor kritischer en verwachten ook eerlijke...

Credit: PlantFWD

Jonge startups gaan voor minder bewerkte vlees-, vis- en...

Voorheen ontwikkelden startups vleesvervangers die heel erg op vlees moesten lijken, een lange ingrediëntenlijst maakte niet uit. Jonge startups...

Opinie John Verbakel, Upfield: 'Gezond verstand gebruiken bij benaming zuivelalternatieven'

Opinie John Verbakel, Upfield: 'Gezond verstand gebruiken bij...

OPINIE - Gezond verstand en niet beklemmende regelgeving zou de boventoon moeten voeren bij het kiezen van productbenamingen van innovatieve...

Hoe zorg je voor een correct etiket?

Hoe zorg je voor een correct etiket?

Producenten van verpakte voedingsmiddelen onderschatten vaak de etiketeisen. In de praktijk lopen ze tegen complexe wetgeving aan. Ze hebben moeite...