Crisp breidt assortiment met verse maaltijden uit door overname Eetfabriek

Crisp breidt assortiment met verse maaltijden uit door overname Eetfabriek

Crisp rondt de overname van leverancier Eetfabriek af en breidt het assortiment uit met meer verse maaltijden. Crisp gaat een verse keuken onder eigen label openen. De online supermarkt haalde eerder dit jaar 75 miljoen euro groeigeld op bij verschillende investeerders en zag het totaalassortiment dit jaar al groeien met 36%.

Crisp blijft groeien in Nederland en België. De online supermarkt heeft momenteel twee keer zoveel klanten als een jaar geleden. Sinds de lancering in juni in de Belgische markt groeit Crisp ook daar exponentieel en verdubbeld in vier weken tijd het aantal bestellingen.

Crisp opent verse keuken onder eigen label

Met de overname van Eetfabriek breidt Crisp haar verse assortiment uit van vijftien naar vijftig veelal seizoensgebonden gerechten die door de klant alleen nog hoeven te worden opgewarmd. In de missie om beter eten bereikbaar te maken voor meer mensen gelooft Crisp dat de kwaliteit van de maaltijd bepaald wordt door de kwaliteit van de ingrediënten.

Tom Peeters te midden van zijn twee compagnons en mede oprichters Michiel Roodenburg en Eric Klaassen.

Korte keten

“Wij kennen inmiddels de smaak van onze klanten. En we weten ook precies te vinden wat er dichtbij in het seizoen groeit en dus op het toppunt zit van smaak,” vertelt Tom Peeters, CEO van Crisp. “Met de ketenintegratie hebben we een volledig eigen keuken waar onze producten zonder omwegen en door professionele chefs worden bereid tot smaakvolle gerechten voor een toegankelijke prijs. Naast de dagelijkse boodschappen kunnen klanten die het even te druk hebben om zelf te koken nu dus nog meer op ons rekenen. Eetfabriek was al jaren vaste leverancier bij Crisp en samen hebben we dit kanaal nu opgeschaald van plek 21 naar de top-3 grootste lokale bronnen die aangeboden worden via onze app.” 

Vers en bewust eten

Crisp haalde eerder dit jaar door een investeringsronde €75 miljoen op. “Niet alleen de financiële steun geeft ons veel vertrouwen, de toenemende vraag van de klant geeft ons dat ook,” vervolgt Peeters. “Wij signaleren dezelfde trend die recent in internationaal onderzoek van McKinsey werd benoemd: ook in het veranderende economisch klimaat blijft vers en bewust eten belangrijk, al wordt het steeds complexer om dit bereikbaar te houden."

Energie-efficiënte infrastructuur en elektrische bezorging

Peeters denkt de oplossing met Crisp in handen te hebben, ook in de huidige uitdagende markt met wereldwijde stijging van grondstofprijzen en energiekosten "Wij zien een voordeel in ons model: met minder afstand door een korte keten en een energie-efficiënte infrastructuur zonder winkels. Zo blijven we relevant voor de klant, en dat zien we terug in de vraag.”

In zowel Nederland als in België bezorgt Crisp met een eigen vloot van bezorgbusjes. De bedoeling is om toe te werken naar 100% elektrische bezorging.

Annemiek Jorritsma (1974) is freelance redacteur voor VMT. Zij richt zich op de programmacoördinatie van het jaarlijkse Food Safety Event en is sinds februari 2024 als hoofdredacteur ad interim verantwoordelijk voor de tweewekelijkse Thema Update Voedselveiligheid.
Zij voert haar werk als zelfstandige uit onder de naam Grip op Content.

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg 

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg

Suiker reduceren in voedingsmiddelen is nog niet zo makkelijk. Het dient niet alleen voor de zoete smaak, maar heeft ook vele functionele...

Foto: Kentaur op Free From Food Expo

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch: 9 spelers die innovatie...

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch. Het zijn consumententrends waar producenten uit de bakkerijsector op hun eigen manier een draai aan kunnen...

Plus Retail over plantaardig: 'We moeten versnellen, maar hoe nemen we de klant maximaal mee?'

Plus Retail over plantaardig: 'We moeten versnellen, maar hoe nemen...

'Als we vegan op de verpakking plaatsen, schoppen we de bal voor de grote massa te ver weg'. Aan het woord is Petra Morssinkhof, manager...

Reststroom uit bier vormt basis eiwitshake Upfront

Reststroom uit bier vormt basis eiwitshake Upfront

Upfront heeft een shake ontwikkeld met eiwit uit een reststroom van bier. Volgens het bedrijf is het de meest functionele plantaardige eiwitshake op...

Startup wil Nestlé van halal segment worden: 'Het is geen niche meer'

Startup wil Nestlé van halal segment worden: 'Het is geen niche meer'

STARTUP BELICHT - "Eten dat je deelt, is twee keer zo lekker", stelt de oprichter van Kadir's. Omdat hij op feestjes steeds buiten de boot viel qua...

Perspectief op plantaardig: 'kiezen tussen isolaat of concentraat blijft een dilemma' (podcast)

Perspectief op plantaardig: 'kiezen tussen isolaat of concentraat...

Deze podcast is de eerste van drie podcasts waar redacteur Dionne Irving met eiwitexpert Jeroen Willemsen terugblikt en vooruitkijkt op de...

19-10-2024 | SIAL Parijs

19-10-2024 | SIAL Parijs

Voedingsmiddelenbeurs SIAL vindt plaats van 19 tot en met 23 oktober 2024 in Paris Nord Villepinte. SIAL viert haar 60ste verjaardag.

Van cassavesnack met chlorella tot Oostenrijkse chips met falafelkruiden: 10 trends in snacks en zoetwaren

Van cassavesnack met chlorella tot Oostenrijkse chips met...

Consumenten weten steeds meer over de ingrediënten in de voedingsproducten die ze kopen. Ze worden daardoor kritischer en verwachten ook eerlijke...