Voormalig kwaliteitsman Jumbo: 'Meer transparantie betekent meer incidenten, maar ook een veiliger product' (podcast)

Voormalig kwaliteitsman Jumbo: 'Meer transparantie betekent meer incidenten, maar ook een veiliger product' (podcast)
Johan Hulleman en Marjan de Bock-Smit van Impacy Buying

Johan Hulleman was tien jaar lang verantwoordelijk voor de voedselkwaliteit en integriteit van de voedingsmiddelen die bij 's Neerlands tweede supermarktketen in de schappen lagen. Bij Impact Buying gaat hij foodbedrijven helpen om duurzamer in te kopen en hoe de oorlog in Oekraïne daarbij roet in het eten kan gooien. In deze podcast hoor je hoe Hulleman zijn Jumbo-ervaringen voor de hele foodmarkt 'beschikbaar' wil maken.

Marjan de Bock-Smit, mede-ceo en oprichter van Impact Buying en Johan Hulleman, nu Chief Innovation Officer bij het bedrijf hoor je aan het woord over de roerige tijdingen op de wereldwijde inkoopmarkt. De stijgende grondstofprijzen, de oorlog in Oekraïne, de pandemie en andere wereldwijde onzekerheden hebben veel gevolgen voor de voedselindustrie. Welke precies en hoe werkt dat uit op duurzaamheidsambities, lokaal produceren, integriteit en voedselveiligheid, hoor je in de podcast.

Beluister hier de podcast:

Willem Paul de Mooij, VMT

Belangrijke boodschap: Zorg ervoor dat je alle schakels in de keten voor je haarscherp in beeld hebt. En houd deze ook scherp bij de zoektocht naar alternatieven. Hulleman: "Wat we daarvoor bij Jumbo hebben gedaan is productdata combineren met leveranciersdata. Als je dat goed combineert met elkaar dan kun je van het hele assortiment wereldkaarten maken om te zien waar alles vandaan komt. En wat daarvan de volumes zijn. Je zit je volume aan olijfolie vanuit Spanje en je weet wat de Spaanse markt als geheel produceert. Dan kun je je leverage bepalen en kijken of je samen die keten kunt verbeteren. Vanuit voedselveiligheid zijn we daarmee begonnen, daar is voedselkwaliteit later aan toegevoegd. Daar kun je weer smaaktest aan koppelen en klachten van klanten. En uiteraard incidenten. Het gevolg is veel meer transparantie. Een Jumbo-collega zei tegen me: voordat jij er was hadden we nooit recalls en nu regelmatig. Door de mate van transparantie die je met elkaar creëert, zorg je ervoor dat leveranciers zaken durven melden. Dan krijg dat je wellicht publiekelijk wat meer incidenten hebt, maar daarmee zorg er wel voor dat je een veiliger product op de markt zet."

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

Duurzaamheid in kaart brengen? Dit levert een LCA op

Duurzaamheid in kaart brengen? Dit levert een LCA op

Een levenscyclusanalyse (LCA) brengt de milieueffecten van de gehele levenscyclus van een product of proces in kaart, beginnende bij de grondstoffen,...

Webinar over verduurzaming van Aptean en Rabobank

Webinar over verduurzaming van Aptean en Rabobank

Een hot topic op de agenda van veel bedrijven: Duurzaamheid. Uit onderzoek blijkt dat 87% van de bedrijven vindt dat zij al een aanzienlijke...

Te rijpe banaan belandt in koekje bij Albert Heijn

Te rijpe banaan belandt in koekje bij Albert Heijn

Sunt verwerkt vooral bananen die in Europese havens overtollig zijn. Nu verwerken ze ook bananen van Albert Heijn met een deukje of die te rijp zijn....

Oxfam: Cacaoboeren profiteren niet van hoge cacaoprijzen, grote chocoladebedrijven en handelaren wel

Oxfam: Cacaoboeren profiteren niet van hoge cacaoprijzen, grote...

Oxfam deed onderzoek naar het huidige cacaohandelssysteem. Ze presenteren het rapport tijdens de Wereldcacaoconferentie in Brussel. Conclusie:...

VLNR: dagvoorzitter Jan Arie Korevaar, Willemien Koning-Hoeve (CDA), Bart Millenaar (VVD), Jessika van Leeuwen (BBB), Lourens van Bruchem (SGP), Lara Sibbing (GL/PvdA).

'Doelen Farm-to-Fork en Green Deal hebben impact op voedselzekerheid'

In een tijd waarin geopolitieke spanningen en economische veranderingen de wereldwijde voedselvoorziening bedreigen, is het belangrijk dat Nederland...

Unilever zwakt duurzaamheidsdoelen af

Unilever zwakt duurzaamheidsdoelen af

Unilever zwakt een aantal duurzaamheidsdoelen af, waaronder de belofte om vanaf volgend jaar het verbruik van nieuw plastic te hebben gehalveerd. Nu...

Mozzarellaproducent Milcobel wint hoogwaardig eiwit uit reststroom

Mozzarellaproducent Milcobel wint hoogwaardig eiwit uit reststroom

De Belgische zuivelverwerker Milcobel investeerde 19 miljoen euro in een membraan-installatie die het eiwit filtert uit de weistroom die vrijkomt bij...

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn CO2-uitstoot verminderen

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn...

Albert Heijn introduceert half om halfproducten die een combinatie zijn van kip en rundvlees. Dit product heeft een lagere CO2e-uitstoot dan regulier...