Givaudan gaat citrusvezel vermarkten

Givaudan gaat citrusvezel vermarkten

Givaudan en het Amerikaanse Fiberstar gaan een samenwerking aan om citrusvezel van Fiberstar breder uit te rollen. De vezel verbetert volgens de bedrijven de smaak en textuur van voedingsmiddelen waaronder vleesvervangers.

Givaudan breidt hiermee het portfolio Smaak en Welzijn uit. Serge Sabrier, Global Category Director Sense, Givaudan: “Ingrediënten die textuur bieden zijn belangrijk. Citrusvezel is een ingrediënt met een hoge functionaliteit en een hoge consumentenacceptatie.”

Uitbreiding

Fiberstar krijgt de mogelijkheid om hun vezel om meer plekken te verkopen. Ook kunnen ze gebruik maken van de R&D-faciliteiten van Givaudan.

Reststroom

Het vezel -Citri-Fi- is clean label, non-GMO, vegan en allergeenvrij. Het vezel is afkomstig van oplosbare en onoplosbare sinaasappel- en citroenvezels. Een mechanisch proces zet een reststroom uit de sinaasappelsapindustrie om in een bruikbaar ingrediënt.

Vleesvervangers

Volgens Fiberstar verbetert het ingrediënt de sappigheid en textuur van vleesvervangers, de viscositeit en het mondgevoel van soepen en sauzen en verbetert het het vochtgehalte en de versheid van bakkerijproducten.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg 

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg

Suiker reduceren in voedingsmiddelen is nog niet zo makkelijk. Het dient niet alleen voor de zoete smaak, maar heeft ook vele functionele...

Foto: Kentaur op Free From Food Expo

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch: 9 spelers die innovatie...

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch. Het zijn consumententrends waar producenten uit de bakkerijsector op hun eigen manier een draai aan kunnen...

foto: shutterstock

Albert Heijn over hybridevlees en CO2-reductie: 'Door rundvlees deels...

Half-om-halfgehakt kennen de meeste producenten wel. Albert Heijn introduceert een nieuw soort hybride product: rundkip. De supermarkt wil met deze...

Reststroom uit bier vormt basis eiwitshake Upfront

Reststroom uit bier vormt basis eiwitshake Upfront

Upfront heeft een shake ontwikkeld met eiwit uit een reststroom van bier. Volgens het bedrijf is het de meest functionele plantaardige eiwitshake op...

Startup wil Nestlé van halal segment worden: 'Het is geen niche meer'

Startup wil Nestlé van halal segment worden: 'Het is geen niche meer'

STARTUP BELICHT - "Eten dat je deelt, is twee keer zo lekker", stelt de oprichter van Kadir's. Omdat hij op feestjes steeds buiten de boot viel qua...

Perspectief op plantaardig: 'kiezen tussen isolaat of concentraat blijft een dilemma' (podcast)

Perspectief op plantaardig: 'kiezen tussen isolaat of concentraat...

Deze podcast is de eerste van drie podcasts waar redacteur Dionne Irving met eiwitexpert Jeroen Willemsen terugblikt en vooruitkijkt op de...

19-10-2024 | SIAL Parijs

19-10-2024 | SIAL Parijs

Voedingsmiddelenbeurs SIAL vindt plaats van 19 tot en met 23 oktober 2024 in Paris Nord Villepinte. SIAL viert haar 60ste verjaardag.

Van cassavesnack met chlorella tot Oostenrijkse chips met falafelkruiden: 10 trends in snacks en zoetwaren

Van cassavesnack met chlorella tot Oostenrijkse chips met...

Consumenten weten steeds meer over de ingrediënten in de voedingsproducten die ze kopen. Ze worden daardoor kritischer en verwachten ook eerlijke...