Van cider tot reststromen: wat waren de trends?

Van cider tot reststromen: wat waren de trends?

Het afgelopen jaar werkte VMT samen met Innova Market Insights. Het onderzoeksbureau dook in hun uitgebreide database. Op verschillende onderwerpen - van hard seltzer tot duurzaamheidsclaims - gaven ze de ontwikkelingen in de markt voor deze productcategorieën.

Hard seltzer: hype of trend?

Hard Seltzer zie je steeds meer in de schappen van supermarkten. Maar wat is het nu precies? En is het een snel voorbijtrekkende hype of een blijvende trend? VMT dook in het onderwerp en deed navraag bij verschillende producenten. “Voorlopig wordt er meer over Hard Seltzer gepraat dan dat er gedronken wordt, maar het gaat zeker een relevante categorie worden.”

Volgens Innova Market Insights zijn de populairste smaken in deze categorie: limoen, mango, aardbei, framboos en citroen. Behalve in Latijns-Amerika staat limoen in alle regionen bovenaan qua smaak. De meeste productontwikkeling in Hard Seltzer vindt volgens het onderzoeksbureau plaats in Noord-Amerika (48%), West-Europa (31%) en Latijns-Amerika (8%).

Laag-alcoholische dranken

VMT sprak met de ontwikkelaars van het merk Galipette, een Franse cider die een jongere doelgroep moet aanspreken. Maar hoe ontwikkelt de categorie ciders zich wereldwijd? Innova Market Insights zocht het uit. Het segment laat een stabiele groei zien.

Upcyclen

In de eerste 8 maanden van 2021 zijn meer producten met de claim ‘reduce foodwaste’ verschenen (in West-Europa) dan in heel 2020. Soms zijn het algemene claims, soms betreft het upcycling. Innova Market Insights dook voor VMT in hun database op zoek naar trends.

Duurzaamheidsclaims

Binnen alle productlanceringen ziet Innova Market Insights jaarlijks een groei in het aantal claims. Het overgrote deel van de duurzaamheidsclaims had betrekking op de verpakking, maar de sterkste groei was echter te zien bij claims over het product zelf of de productie daarvan.

Plantaardige kaas

Binnen alle productlanceringen ziet Innova Market Insights jaarlijks een groei in het aantal claims. Het overgrote deel van de duurzaamheidsclaims had betrekking op de verpakking, maar de sterkste groei was echter te zien bij claims over het product zelf of de productie daarvan.

Consumententrends 2022

De gezondheid van de planeet is belangrijker voor de consument dan hun persoonlijke gezondheid. Dit is de belangrijkste trend die Innova Market Insights ziet voor 2022. Dit is een overzicht van de 10 trends voor 2022.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Van cassavesnack met chlorella tot Oostenrijkse chips met falafelkruiden: 10 trends in snacks en zoetwaren

Van cassavesnack met chlorella tot Oostenrijkse chips met...

Consumenten weten steeds meer over de ingrediënten in de voedingsproducten die ze kopen. Ze worden daardoor kritischer en verwachten ook eerlijke...

Credit: PlantFWD

Jonge startups gaan voor minder bewerkte vlees-, vis- en...

Voorheen ontwikkelden startups vleesvervangers die heel erg op vlees moesten lijken, een lange ingrediëntenlijst maakte niet uit. Jonge startups...

Opinie John Verbakel, Upfield: 'Gezond verstand gebruiken bij benaming zuivelalternatieven'

Opinie John Verbakel, Upfield: 'Gezond verstand gebruiken bij...

OPINIE - Gezond verstand en niet beklemmende regelgeving zou de boventoon moeten voeren bij het kiezen van productbenamingen van innovatieve...

Hoe zorg je voor een correct etiket?

Hoe zorg je voor een correct etiket?

Producenten van verpakte voedingsmiddelen onderschatten vaak de etiketeisen. In de praktijk lopen ze tegen complexe wetgeving aan. Ze hebben moeite...

5 trends: cruciale R&D-ontwikkelingen in zuivel en zuivelalternatieven

5 trends: cruciale R&D-ontwikkelingen in zuivel en zuivelalternatieven

Ingrediëntenleverancier International Flavors & Fragrances (IFF) heeft minutieus in kaart gebracht wat de leidende trends gaan worden voor zuivel en...

Onderzoek: stabielere olie-emulsie maakt voedingsmiddel minder snel ranzig

Onderzoek: stabielere olie-emulsie maakt voedingsmiddel minder snel...

Oxidatie van olie is een groot probleem in voedselemulsies, want het tast de kwaliteit van het product aan. In veel levensmiddelen zijn kleine...

Young R&D: 'Hoe vul je missende kennis en ervaring aan als ervaren collega's druk zijn?'

Young R&D: 'Hoe vul je missende kennis en ervaring aan als ervaren...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Gebakken lucht of eiwitwonder? Finnen bouwen fabriek voor microben die hard gaan op CO₂, H₂ en O₂

Gebakken lucht of eiwitwonder? Finnen bouwen fabriek voor microben...

Het Finse Solar Foods heeft de start aangekondigd van een eerste commerciële fabriek voor de productie van het eiwit Solein®. Dit eiwit, afkomstig...