Food Future Update: Smaakt een plantaardig alternatief voor kaas net zo goed als het origineel?

Food Future Update: Smaakt een plantaardig alternatief voor kaas net zo goed als het origineel?

Na vleesvervangers en zuivelalternatieven, staan plantaardige varianten voor kaas in de belangstelling. Maar hoe lastig is het om een vergelijkbare smaak en textuur te krijgen? Tijdens het online seminar Food Future Update op 2 november discussiëren experts van NIZO, Royal Avebe, Willicroft en Schuttelaar over dit onderwerp.

“Een Goudse kaas plantaardig maken met behoud van nutritionele waarde, is heel anders dan een roomkaas,” legt Fred van de Velde van NIZO food research uit. “Het gaat dan vooral om het eiwitgehalte, wat veel hoger is in een half-harde kaas, zoals een Goudse kaas, dan een roomkaas”, vult Roy de Vries, applicatietechnoloog bij Avebe uit.

Pizzakaas

De ingrediëntenleverancier maakt plantaardige alternatieven voor verschillende producten met aardappeleiwit en -zetmeel als basis. “In ons innovatiecentrum begeleiden we klanten om bijvoorbeeld plantaardige pizzakaas of roomkaas met de juiste smaak en textuur te maken. We zijn textuurbouwers en met behulp van enzymen kunnen we de eigenschappen van zetmeel zo veranderen dat we het juiste plantaardig alternatief voor kaas te vinden.”

Maar een half-harde kaas met een hoog eiwitgehalte en een goede smaak; dat is nog in ontwikkeling. Roomkaas is wat makkelijker wat dat betreft.

Online paneldiscussie

Over de bottlenecks bij de ontwikkeling van plantaardige alternatieven voor kaas, zullen naast Royal Avebe en Nizo food research ook Willicroft en Schuttelaar en partners op 2 november tijdens het online seminar Food Future Update discussiëren.

Onderwerpen zoals smaak, textuur, voedingswaarde en duurzaamheid komen aan bod, evenals clean label en de benamingen van deze producten.

Bekijk het hele programma.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg 

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg

Suiker reduceren in voedingsmiddelen is nog niet zo makkelijk. Het dient niet alleen voor de zoete smaak, maar heeft ook vele functionele...

Foto: Kentaur op Free From Food Expo

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch: 9 spelers die innovatie...

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch. Het zijn consumententrends waar producenten uit de bakkerijsector op hun eigen manier een draai aan kunnen...

foto: shutterstock

Albert Heijn over hybridevlees en CO2-reductie: 'Door rundvlees deels...

Half-om-halfgehakt kennen de meeste producenten wel. Albert Heijn introduceert een nieuw soort hybride product: rundkip. De supermarkt wil met deze...

Reststroom uit bier vormt basis eiwitshake Upfront

Reststroom uit bier vormt basis eiwitshake Upfront

Upfront heeft een shake ontwikkeld met eiwit uit een reststroom van bier. Volgens het bedrijf is het de meest functionele plantaardige eiwitshake op...

Startup wil Nestlé van halal segment worden: 'Het is geen niche meer'

Startup wil Nestlé van halal segment worden: 'Het is geen niche meer'

STARTUP BELICHT - "Eten dat je deelt, is twee keer zo lekker", stelt de oprichter van Kadir's. Omdat hij op feestjes steeds buiten de boot viel qua...

Perspectief op plantaardig: 'kiezen tussen isolaat of concentraat blijft een dilemma' (podcast)

Perspectief op plantaardig: 'kiezen tussen isolaat of concentraat...

Deze podcast is de eerste van drie podcasts waar redacteur Dionne Irving met eiwitexpert Jeroen Willemsen terugblikt en vooruitkijkt op de...

19-10-2024 | SIAL Parijs

19-10-2024 | SIAL Parijs

Voedingsmiddelenbeurs SIAL vindt plaats van 19 tot en met 23 oktober 2024 in Paris Nord Villepinte. SIAL viert haar 60ste verjaardag.

Van cassavesnack met chlorella tot Oostenrijkse chips met falafelkruiden: 10 trends in snacks en zoetwaren

Van cassavesnack met chlorella tot Oostenrijkse chips met...

Consumenten weten steeds meer over de ingrediënten in de voedingsproducten die ze kopen. Ze worden daardoor kritischer en verwachten ook eerlijke...