Tip van jouw advocaat: Proosten mag, maar houd je aan de (maat)regel!

Tip van jouw advocaat: Proosten mag, maar houd je aan de (maat)regel!

KENNISPARTNER - COLUMN - De horeca mag vanaf 28 april weer (deels) open en de zon schijnt! Heerlijk weer op het terras zitten; onder het genot van een vers getapt biertje mogen we weer samen proosten, op elkaar, op vriendschap of gewoon op een mooie dag. Maar vergeet de geldende coronamaatregelen niet, en dan gaat het niet over het biermerk Corona. Hoewel, voor reclame voor bier (in het algemeen: reclame voor alcohol) zijn ook allerlei regels.

Dit doet denken aan de reclamecampagne ‘Gouden momenten beleef je met bier’ van de Nederlandse Brouwers. Een campagne voor de laatste lockdown, als steuntje in de rug in coronatijd. Allerlei mensen komen in beeld met bier in de hand. Onderwijl klinkt een vrolijk lied: “Dit zijn dagen van goud, het beste moet nog komen, want ik deel ze met jou.” Het doel van de campagne: door het tonen van proostende mensen in horecagelegenheden, laten zien dat consumenten, ondanks de coronamaatregelen, samen kunnen genieten van bier in de horeca.

Reclame Code Commissie

De Reclame Code Commissie (RCC) ontving een klacht over de campagne van de Nederlandse Brouwers. Klaagster vond dat de campagne het drinken van alcohol verheerlijkt; gesuggereerd wordt dat ‘gouden momenten’ niet zonder bier beleefd kunnen worden.

De RCC wijst de klacht af. Reclame maken voor het drinken van bier in het algemeen is niet verboden. Wel moeten de regels van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA) worden nageleefd. Zo mag alcoholreclame geen overmatige of onverantwoorde consumptie tonen. Maar dat is hier niet het geval. De campagne zet niet aan tot onverantwoord alcoholgebruik; het is slechts een suggestie om sámen te genieten van het drinken van bier.

Conclusie

koud bierWe mogen proosten op de terrassen én in reclames, ook in deze bijzondere tijd, maar het moet wel verantwoord blijven. In verband met corona betekent dit: geniet van een drankje op een terras en houd je aan de maatregelen van de overheid. Voor reclame voor alcoholische dranken wil dat zeggen; houd je aan de regels van de RvA. Elk met één biertje in de hand om te proosten is prima. Het wordt onverantwoord als vervolgens iedereen dit biertje in beeld in één keer achterover zou slaan. In dat geval zal het glas halfleeg zijn bij de RCC.

Auteur: Ebba Hoogenraad, advocaat food law bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

Beeld: Shutterstock

Zorgt omzeiling suikertaks voor nieuwe vormgeving wet? 'Op dit moment...

Producent Riedel introduceerde recent Appelsientje Fruitdrink met een vleugje zuivel. Door het toevoegen van de zuivel hoeft de producent geen...

Wetswijziging zorgt voor aanpassing in het identificatiemerk voor dierlijke producten

Wetswijziging zorgt voor aanpassing in het identificatiemerk voor...

Het identificatiemerk, ook bekend als het 'ovaaltje', dat producenten van levensmiddelen van dierlijke oorsprong op hun producten moeten vermelden,...

Kweekvlees en precisiefermentatie: ver van ons bed of snelle realiteit? 

Kweekvlees en precisiefermentatie: ver van ons bed of snelle...

Kweekvlees en levensmiddelen geproduceerd met behulp van precisiefermentatie kunnen een rol spelen bij duurzame voedselproductie. Voordat deze...

VMT 3 (2024): Etikettering, logo's en claims

VMT 3 (2024): Etikettering, logo's en claims

In dit nummer meer over hoe R&D'ers en de Consumentenbond denken over de Nutri-Score. Ook meer over benamingen voor plantaardige alternatieven voor...

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om deze stoffen gaat het

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om...

De Europese Unie verbiedt een aantal rookaroma's die producten als rookworst en barbecuesaus een rooksmaak geven. De smaakstoffen zijn ongezond,...

Harmonisatie wetgeving Europese lidstaten: mogelijkheid of utopie? 

Harmonisatie wetgeving Europese lidstaten: mogelijkheid of utopie?

Veel kwaliteitsmanagers uit de voedingsindustrie geven aan dat nationale wetgeving in Europese lidstaten erg verschillend kan zijn. Dit leidt tot...

Beeld: NZO

NZO reageert op discussie plantaardige benamingen: 'Creativiteit gaat...

Er is de laatste tijd veel ophef over benamingen voor plantaardige alternatieven voor zuivel. Verschillende producten kwamen in het nieuws vanwege...

Of je worst lust? Meatable laat voor het eerst kweekvlees proeven in EU

Of je worst lust? Meatable laat voor het eerst kweekvlees proeven in...

Het Nederlandse bedrijf Meatable laat woensdag voor het eerst in de Europese Unie mensen een worst van in het laboratorium gekweekt vlees proeven. De...