Food Law Event: clean label volgens de NVWA

Food Law Event: clean label volgens de NVWA

Zijn de verschillende clean label alternatieven, waaronder plantenextracten, nog wel toegestaan? Dat is een centrale vraag waar veel voedingsmiddelenproducenten en retailers, maar ook de NVWA zich over buigen. De toezichthouder heeft het onderwerp additievenetikettering inmiddels scherper op de kaart staan en wil de industrie en retail hierover informeren op het Food Law Event op 20 juni.

In de afgelopen jaren is de levensmiddelenmiddelenindustrie steeds vaker gebruik gaan maken van plantenextracten die bestanddelen bevatten met een technologische functie. Deze plantenextracten worden op het etiket vermeld als een ‘gewoon ingrediënt’, maar voldoen aan de definitie van een levensmiddelenadditief. Vaak bevatten de extracten dezelfde stof als het additief, alleen in onzuivere vorm. Zo worden producten onterecht als ‘clean label’ bestempeld.

Wanneer is een extract een additief?

Als een extract voor een technologisch doel wordt toegevoegd, zoals conserveringsmiddel, antioxidant of stabilisator, dan wordt dit beschouwd als additief gebruik. Daarom moeten die extracten worden gezien als levensmiddelenadditieven en voldoen aan de wettelijke eisen voor de etikettering en zuiverheid van additieven.

Op het Food Law Event op 20 juni zullen Joyce de Stoppelaar van de NVWA en Kees Planken van het Ministerie van VWS het additievenbeleid voor 2019-2020 uitgebreid toelichten. Additieven etikettering versus clean label. Zijn de verschillende alternatieven voor clean label, waaronder plantenextracten, nog wel toegestaan? Of hebben sommigen een E-nummer nodig? Het webdossier additieven wordt uitgediept waarbij  oude, bekende standpunten en nieuwe standpunten naar voren komen. Ook het Carry over standpunt zal worden toegelicht. Een mooi moment om uw vragen te stellen aan NVWA. Bekijk hier het programma en meld je direct aan.

Bekijk hier mee achtergronden op VMT over dit onderwerp

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

Werken met reststromen: zo zit het met de wetgeving

Werken met reststromen: zo zit het met de wetgeving

Steeds meer producenten stappen in het verwerken van reststromen. Zowel eigen reststromen als die van andere bedrijven dienen steeds vaker als...

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve...

Food Law Event 2024: van NVWA-inspectie en claims tot plantaardige benamingen en harmonisatie

Food Law Event 2024: van NVWA-inspectie en claims tot plantaardige...

Waar vormt Europese wetgeving een rem voor transitie en innovatie en waar liggen de kansen? Wat zijn de speerpunten van het VWS op gebied van...

Europese harmonisatie probiotica-claim mogelijk? Dit is de laatste stand van zaken

Europese harmonisatie probiotica-claim mogelijk? Dit is de laatste...

De International Probiotics Association Europe (IPA Europe) roept op tot geharmoniseerd gebruik van de claim 'probiotica' in de Europese Unie. Over...

Beeld: Shutterstock

Herkomstetikettering en benamingen plantaardige alternatieven: dit is...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er...

Beeld: Shutterstock

Italië vervolgt strijd tegen Nutri-Score door voorstel wijziging...

In Italië stelt de partij van Giorgia Meloni een aanpassing in de grondwet voor. Het land wil in de grondwet opnemen dat 'de Republiek gezonde...

Beeld: Shutterstock

Zorgt omzeiling suikertaks voor nieuwe vormgeving wet? 'Op dit moment...

Producent Riedel introduceerde recent Appelsientje Fruitdrink met een vleugje zuivel. Door het toevoegen van de zuivel hoeft de producent geen...

Een eigen logo op je etiket: hier moet je op letten

Een eigen logo op je etiket: hier moet je op letten

De uitdrukking 'een beeld zegt meer dan duizend woorden' is er niet voor niets. Het gebruik van logo's kan consumenten snel informeren over...