Wat betekent de snel wisselende consumentenvraag voor de voedingsmiddelenindustrie?

Wat betekent de snel wisselende consumentenvraag voor de voedingsmiddelenindustrie?

KENNISPARTNER - Trends in voeding volgen elkaar in hoog tempo op: wanneer de ene trend goed en wel is geland, doet de andere alweer zijn intrede. Deze snel wisselende consumentenvraag trekt een zware wissel op de voedingsmiddelenindustrie.

Op een gemiddelde verjaardag verschijnen er steeds vaker komkommer, cherrytomaatjes en selderij op tafel, een verantwoorde en biologische manier van eten is inmiddels namelijk ook bij de doorsnee consument populair. Producten zoals lijnzaad, amandelmelk en kokosolie vliegen de winkel uit. Eerder moest je hiervoor naar een speciaalzaak, maar tegenwoordig vind je deze producten in de schappen van de meeste supermarkten. Met hun aanbod spelen zij in op de vraag van de consument.

Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat het assortiment van de supermarkt de afgelopen tien jaar grote veranderingen heeft ondergaan. Bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie moeten steeds meer moeite doen om concurrerend te blijven. Daarbij hebben ze ook nog te maken met toenemende regelgeving en complexe toeleveringsketens voor inkoop en distributie.

Bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie moeten dus veel ballen hooghouden en in de toekomst komen er waarschijnlijk nog veel meer bij. Volgens marktvoorspellingen veranderen de komende vijf jaar verpakte consumentengoederen zelfs meer en vaker dan in de afgelopen vijftig jaar.

Digital Twin

In de praktijk ontwikkelen merken steeds vaker meerdere productvarianten, zoals een ‘gewone’ variant, een biologische variant en een variant met minder suiker. Hiervoor zijn vaak meer productielijnen en -processen nodig dan mogelijk is via traditionele productiemethoden. Hoe krijg je dit als bedrijf gemanaged? Via een conservatieve manier van werken is dit bijna onhaalbaar. Om die reden zie je dat steeds meer organisaties inzetten op het digitaliseren van processen, zoals het ontwerpproces.

Om snel nieuwe producten te kunnen ontwikkelen is het bijvoorbeeld mogelijk om een Digital Twin (digitale tweeling) te maken van een product. Dit is een computersimulatie van het product, waarmee het product ontworpen en getest kan worden voordat het een daadwerkelijk prototype wordt. Op deze manier kunnen bedrijven snel een volledig ontwikkeld en getest product op de markt brengen. De time-to-market wordt hiermee maar liefst de helft korter, waardoor bedrijven veel sneller kunnen inspelen op trends.

Op papier gebaseerde processen kunnen simpelweg de complexiteit niet aan. Hoe groter een productportfolio, hoe groter de variatie, het volume en de complexiteit waarmee een bedrijf te maken heeft. Het digitaliseren van processen is dan ook een belangrijke eerste stap richting een toekomstbestendige organisatie. Hierbij gaat het niet alleen om het maken van een Digital Twin, maar valt ook te denken aan het monitoren van processen. Zo kunnen bijvoorbeeld bierbrouwers met sensoren de temperatuur in gistketels controleren, waardoor ze precies weten wanneer het tijd is om het bier af te tappen of wanneer de ketels gereinigd moeten worden. Deze vorm van digitalisering zorgt voor een efficiëntere manier van produceren en het voorkomt onnodige verspilling. Dit soort geavanceerde monitoring en automatisering is misschien eerder uitzondering dan regel, waardoor er nu (nog) grote concurrentievoordelen te behalen zijn. Het digitaliseren van processen lijkt dan ook een vereiste om een toekomstbestendige organisatie te blijven. Dat smaakt naar meer, toch?

Auteur: Nick Lefevre, sales executive bij Siemens PLM Softwarekennispartner van VMT

5/6-11-2024 | Free From Food Ingredients

5/6-11-2024 | Free From Food Ingredients

Ben je opzoek naar producenten, importeurs of exporteurs van bijvoorbeeld clean-labelproducten, functionele-ingrediënten of glutenvrijevoeding? Dan...

Beeld: HAS Green Academy

09-12-2024 | Cursus Packaging Projectmanager

HAS Bedrijfsopleidingen organiseert de cursus Packaging Projectmanager.

Beeld: HAS Green Academy

04-06-2024 | Workshop Succesvolle food innovatie met de...

HAS Bedrijfsopleidingen organiseert een ééndaagse workshop Succesvolle food innovatie met de Verleidingstoolbox.

28-05-2024 | Training risicobeoordeling allergenen (online)

28-05-2024 | Training risicobeoordeling allergenen (online)

Met de training VITAL risicobeoordeling allergenen wordt geoefend met het toepassen en berekenen van drempelwaarden en ga je er zelfstandig mee aan...

24-06-2024 | Cursus CIP en Innovatieve reinigingstechnieken

24-06-2024 | Cursus CIP en Innovatieve reinigingstechnieken

Tweedaagse cursus Cleaning in Place t.b.v. de producenten en machinebouwers in Food, Feed en Pharma. Hierin komen alle nieuwe automatische...

07-06-2024 | Cursus Hygiënisch engineering - Droge processen

07-06-2024 | Cursus Hygiënisch engineering - Droge processen

In deze eendaagse cursus worden de basisprincipes behandeld voor voedselveilig produceren. U krijgt in korte tijd een totaaloverzicht van de...

BrauBeviale en Drinktec slaan handen ineen

BrauBeviale en Drinktec slaan handen ineen

NürnbergMesse en Messe München slaan handen ineen en kondigen een joint venture aan tussen beursbedrijven BrauBeviale en Drinktec: YONTEX. De beurzen...

Kweekvlees dichterbij dan Nederland denkt: proeverijen binnenkort mogelijk

Kweekvlees dichterbij dan Nederland denkt: proeverijen binnenkort...

Binnenkort is het proeven van kweekvlees in Nederland mogelijk. De eerste proeverijen met 'cultured meat' zullen waarschijnlijk in de herfst plaats...