nieuws

AH: ‘We zitten in vacuüm rondom communicatie gezonde producten’

Wetgeving & Toezicht

AH: ‘We zitten in vacuüm rondom communicatie gezonde producten’

Nu het Vinkje-logo wordt uitgefaseerd, is de discussie rondom een voedselkeuzelogo of een andere vorm van ‘front-of-pack’-labelling losgebarsten. Marktleider Albert Heijn ziet een nieuw systeem liever vandaag dan morgen de intrede doen. “We zitten momenteel in een vacuüm en onthouden de consument informatie.”

Begin april pleitte de Consumentenbond via de Tweede Kamer voor een voedsellogo met een kleurcodering. Bij dit pleidooi leverde de bond een onderzoeksrapport ‘Voedselkeuzelogo’s’. Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Paul Blokhuis kondigde kort daarop een onderzoek aan naar de eventuele introductie van een nieuw voedselkeuzelogo. Vervolgens kwam het RIVM met een advies om een nieuw integraal systeem voor productverbetering te ontwikkelen. De huidige systemen, zoals het Akkoord Verbetering Productsamenstelling, het inmiddels afgeschafte Vinkje en de Schijf van Vijf vertonen volgens het RIVM-advies te weinig samenhang.

 

Nieuw systeem

Er lijkt dus weer beweging lijkt te zijn aan het front van voedselkeuzelogo’s en productverbetering. Maar het zal nog een behoorlijke tijd duren vooraleer er een nieuw eenduidig en algemeen geaccepteerd systeem zal zijn om daadwerkelijk over de (relatieve) gezondheid van een product te communiceren.

 

Claimsverordening

En daar lopen voedingsmiddelenproducenten en retailers nu tegenaan. Want deze zijn bij communicatie over voeding gebonden aan de huidig geldende Claimsverordening (Verordening (EG) Nr. 1924/2006). Kortweg komt het erop neer dat er sinds het uitfaseren van het Vinkje noch op de verpakking, noch op het schap of in andere communicatie-uitingen iets gezegd mag worden over productverbeteringen of de meest gezonde keuze in een categorie.

 

Albert Heijn

Ook Ika van de Pas, Director Quality Development bij Albert Heijn benadrukt dat -naast de positieve aspecten van consumentenbescherming- de Claimsverordening ook ‘een dwangbuis’ kan zijn. Ze ging op dit onderwerp in op het VMT Food Future Event op 5 april in Den Bosch. Van de Pas: “Bij de communicatie over gezondheid en productverbetering lopen we steeds vaker tegen de claimsverordening aan. Op heel veel fronten werken we aan productverbetering, maar erover vertellen is niet toegestaan.”

 

Zo mag AH verminderde percentages zout en suiker pas op de verpakking vermelden vanaf 30% (zout vanaf 25%). Van de Pas: “Bij veel producten zijn zulke grote stappen nog niet mogelijk, maar daar werken we wel hard aan. Maar dat de AH-cervelaat nu 17% minder zout en de AH halve perziken op siroop nu 21% minder suiker bevatten, kunnen we nu niet vertellen vanwege de geldende Claimsverordening. Het is momenteel dus ‘be good and can’t tell it’. Zo onthouden we klanten ook relevante informatie.”

 

Vacuüm

“Sinds het Vinkje is afgeschaft, is ons het belangrijkste middel ontnomen om te vertellen dat een product gezonder is dan vergelijkbare varianten in de categorie. De geldende leidraad bij productbeoordelingen is de Schijf van Vijf. Maar dat  mogen we niet aan het schap communiceren. We zitten dus in een vacuüm op dit moment.”, stelt Van de Pas.

 

Food Law Event 21 juni

Wat kunnen mogen producenten van voedingsmiddelen en retailers vertellen over hun producten? Dit onderwerp staat ook centraal op het aanstaande Food Law Event op 21 juni in Vianen. Met toonaangevende sprekers vanuit de voedingsmiddelenindustrie, advocatuur, wetenschap en overheid. Bekijk het hele programma hier. Aanmelden kan hier.

Reageer op dit artikel