nieuws

Misleidt Peijnenburg over Zero Volkoren?

Wetgeving & Toezicht

Misleidt Peijnenburg over Zero Volkoren?

Zet Koninklijke Peijnenburg claims als volkoren en rijk aan vezel duidelijk of misleidend op de verpakking van hun nieuwe Zero Volkoren ontbijtkoek? De fabrikant legde deze vraag via Nederland Voedselland en facebook voor aan consument. Best spannend. De eerste ervaringen zijn …

vooral positief, laat Manon Swinkels weten. Zij maakte als junior Brand Manager de dialoog met vooral consumenten van nabij mee. “We zijn enorm tevreden over de resultaten en we gaan vast ook meer van dit soort cases doen. We willen super transparant zijn. We doen en weten heel veel en zullen dat ook steeds vaker en steeds meer gaan communiceren naar de consument.”

Nieuwe koeksoorten

Aanleiding voor de volksraadpleging is een combinatie van veranderende regelgeving en de ontwikkeling van ontbijtkoeken waarin juist minder (suiker) dan wel meer (vezels) zijn verwerkt. In week 15 komt de Zero Volkoren op de markt, een ontbijtkoek zonder toegevoegde suikers met 65% volkoren roggemeel rijk aan vezels. In week 25 komt ook de nieuwe Volkoren koek op de markt met 65% volkoren rogge meel in plaats van 50% in de huidige volkoren koek.

Nieuwe interpretatie NVWA

Maart 2017 kondigde de NVWA aan dat zij hun standpunt uit 1992 herziet vanwege een veranderd wettelijk kader. Dit standpunt hield in dat de aanduiding ‘volkoren’ gebruikt mag worden als het graanmaalderijproduct, anders dan brood, voor tenminste 50% uit volkorenmeel bestaat en bij de aanduiding dan wel in de ingrediëntendeclaratie het percentage volkorenmeel wordt vermeld.

Voor de nieuwe interpretatie verwijst de NVWA naar Verordening (EU) nr. 1169/2011, artikel 7, eerste lid, onder d en artikel 17, vijfde lid, in samenhang met Bijlage VI, onder punt 4. “Is bij de vervaardiging van volkorenbiscuits bijvoorbeeld een gedeelte van het volkorenmeel vervangen door bloem, dan dient dit bij de benaming van het product duidelijk vermeld te worden (vb. “Volkorenbiscuits met bloem”).”

Nederland Voedselland

Met deze nieuwe regels in gedachten en het beleid om zo transparant mogelijk te willen zijn, ontwikkelde Peijnenburg een nieuw etiket voor hun nieuwe koeksoorten. Maar begrijpt en waardeert de consument deze informatie? Daarom de volksraadpleging op Nederland Voedselland en facebook. Die actie is best uniek te noemen; zelden stelt een fabrikant zich zo kwetsbaar op als bij deze case.

“Hoe kun je als fabrikant transparant communiceren over een volkoren product dat niet 100% volkoren is zonder te misleiden?”, vraagt Swinkels de lezers op Nederland Voedselland, een platform waar fabrikanten een open dialoog willen voeren met maatschappij en bedrijven.

Want anders dan dat de consument misschien naar aanleiding van de naam Volkoren zou denken, zijn de nieuwe ontbijtkoek niet volledig, maar voor 65% gemaakt van volkoren roggemeel en voor 35% van roggemeel.

“Een ontbijtkoek gemaakt van 100% volkorenmeel is droog en bakt niet goed op (rijzen, red). Het is een soort baksteen”, verklaart Swinkels. Overigens heeft Peijnenburg de ambitie om in 2020 wel met een ontbijtkoek op te markt te komen waarin wel uitsluitend volkoren roggemeel is verwerkt.”

Claim Rijk aan vezels

Behalve volkoren zet Peijnenburg ook de claim ‘Rijk aan vezels’ op de nieuwe ontbijtkoek. Daaraan zijn geen extra suikers toegevoegd, maar xylitol aangevuld met oligofructose, een voedingsvezel afkomstig uit witlofwortel. Vandaar de naam ‘Volkoren Zero’.

Vanuit het volkoren roggemeel voldoet de koek al aan de wettelijke eis van minimaal 6 gram vezels/100g product. Door de extra toegevoegde vezels bevat de koek zelfs ruim 20g/100g product. Normale ontbijtkoek van het merk bevat per portie (plak) slechts 0,9g vezels/100g product, de volkoren variant 1,4g/100g terwijl 100 gram Peijnenburg Zero al 5,4g vezels bevat en de nieuwe Zero Volkoren dus 6,2g vezels.

Erg positief over reacties

Swinkels: “Veel mensen reageerden erg positief op onze actie. Mensen vonden onze raadpleging fijn, getuigen van lef of kenden de regelgeving niet. Ook merkten we dat consumenten moeten wennen aan het vermelden van het aandeel volkorenmeel. Zij zien groot het percentage van 65%, maar zien in de ingrediëntendeclaratie 27% staan. Maar dat hebben we goed kunnen uitleggen.”

Dat uitleggen is belangrijk omdat producenten van andere volkorenproducten, zoals crackers, eierkoeken ook het percentage volkorenmeel moeten gaan vermelden. Swinkels: “Een volkoren cracker, volkoren eierkoek of volkoren plak ontbijtkoek hebben allemaal verschillende ingrediënten verhoudingen, sommigen bevatten slechts enkele procenten volkorenmeel, maar zijn alle drie volkoren. Wat ons betreft heeft een consument baat bij een vermelding waarmee op een eenduidige wijze volkoren producten vergeleken worden, over productcategorieën heen.”

Kritisch over xylitol

Hoewel niet expliciet naar gevraagd, reageerde een enkele consument kritisch op de toegepaste xylitol. Deze suikervervanger werd als ‘nep’ of als reden om een product niet te kopen genoemd.

Alles evaluerend toont Swinkels zich “super tevreden” over deze voor hen spannende volksraadpleging. “In het algemeen waren consumenten positief en werd er veel uitleg gevraagd over de door ons gemaakte keuzes. Echt negatieve reacties op de aanduidingen voor volkoren en vezels hebben we niet gehad.”

Maximale transparantie

Het raadplegen van de consument past volgens de brandmanager ook helemaal in het beleid van moederbedrijf Lotus dat transparantie hoog in het vaandel heeft. “Jonge consumenten, maar ook NGO’s worden steeds kritischer. Zelf weten we enorm veel over onze producten, van grondstof tot eindproduct. Ook spelen we in op wensen als clean label. Zo bevat onze standaard koek nog slechts vijf ingrediënten. De consument zou deze bij wijze van spreken thuis zelf kunnen bakken.”

“Dergelijke informatie dragen we nog te weinig uit, maar zijn belangrijkrijk voor onze positionering in de markt en waardering van onze consument”, vindt Swinkels. “We zullen dan ook zeker vaker dergelijke cases aan de consument voorleggen”, besluit zij stellig.

Food Future Event

Radicale ketentransparantie is het centrale thema van het Food Future Event dat VMT samen met Voeding Nu op 5 april in Den Bosch organiseert, met in het programma cases van HAK, Eosta en Nestlé en bijdragen van FNLI en het Dutch Institute of Food & Design.

Reageer op dit artikel