nieuws

Drankensector verliest meeste geld bij plain packaging

Wetgeving & Toezicht

Drankensector verliest meeste geld bij plain packaging

Het weglaten van merklogo’s, kleuren en lettertypes op verpakkingen, ook wel plain packaging genoemd, heeft grote gevolgen als dit wordt doorgetrokken naar de dranken- en voedingsindustrie. Dit onderzocht onafhankelijk financieel adviesbureau Brand Finance.

In 2015 ondersteunde de wereldgezondheidsorganisatie (WHO) de Tobacco Atlas die pleitte voor een doorvertaling van plain packaging vanuit de tabaksindustrie naar alcohol en sommige voedselproducten en dranken. Plain packaging op alcohol is een veelbesproken onderwerp.

In het onderzoeksrapport van Brand Finance wordt onderzocht wat de gevolgen zijn van plain packaging als dit beleid wordt ingevoerd in de dranken- en voedingsindustrie. Het adviesbureau onderzocht de mogelijke financiële impact in vier categorieën: alcohol, snoep, zoute snack en suikerrijke dranken.

Acht grote bedrijven zouden samen omgerekend €159,4 miljard verliezen door verminderde kracht van het merk en marketingeffectiviteit.

Drankenindustrie

De drankenindustrie zou het hardst getroffen worden, met een verlies van omgerekend €255,6 miljard. Alcohol en suikerrijke dranken zijn het meest kwetsbaar voor plain packaging. PepsiCo (27%) en Coca-Cola (€40 miljard) zouden het meest verlies draaien. De plain packaging wetgeving zou impact hebben op het gehele portfolio van alcoholproducenten zoals Heineken, AB InBev en Pernod Ricard.

Creatieve industrie

David Haigh, CEO van Brand Finance: “Het toepassen van plain packaging in de f&b-sector zou ’s werelds meest iconische merken onherkenbaar maken en het beeld van supermarktschappen voor altijd veranderen. De voorspelde verliezen zijn slechts het topje van de ijsberg. Plain packaging zorgt ook voor verliezen in de creatieve industrie – design en reclame –  die erg afhankelijk zijn van FMCG- (Fast Moving Consumer Goods, red.) contracten.

Reageer op dit artikel