nieuws

Het weekeinde in met vier recalls

Voedselveiligheid & Kwaliteit

Het weekeinde in met vier recalls

Diepvrieserwten, kaasspread, pesto en kipproducten werden eind vorige week teruggeroepen, zo maakte de NVWA vrijdag eind van de werkdag vrijwel gelijktijdig bekend. De vraag doet zich voor of deze vorm van recalls uitvoeren nog langer vol te houden is.

De NVWA waarschuwde om 17.46 via haar site de terugroepactie van Pinguin diepvrieserwten extra fijn. De toezichthouder en Emté zelf geven vage, tegenstrijdige informatie. Via de NVWA waarschuwing wordt gemeld dat listeria in de productieomgeving is aangetroffen.

 

pinguin-erwten

Op eigen site leest de consument dat de extra fijne erwtjes wel degelijk besmet zijn met de pathogeen om vervolgens te vermelden dat de recall niet betekent dat het product “effectief is besmet” wat dit laatste ook mag betekenen. De waarschuwing op Emté.nl staat onder de andere producten en aanbiedingen waardoor deze niet erg opvalt.

Salmonella in pijnboompitten

Tien minuten later, om 17.56 uur, deed de NVWA de tweede productwaarschuwing uitgaan. Dit keer betrof het producten waarin pijnboompitten waarin Salmonella is aangetroffen, waren verwerkt. DupontCheese besloot hun Ensalada kaasspread groen en rood in diverse varianten te halen uit de winkels van Deen, Dekamarkt, Dirk, Jumbo en diverse kaasspeciaalzaken. Een omvangrijke recall van vijf verschillende producten met in totaal 58 THT data.

Opvallend is dat op jumbo.com de consument geen enkele waarschuwing krijgt te zien terwijl alle andere retailers via pop-up vensters hun klanten op niet te missen wijze attenderen op het voor hen mogelijk gevaarlijke product, verwijzend naar Salmonella die maag- en darmproblemen kan veroorzaken.

Salmonella in Franse kipproducten

De derde recall, die van Franse kipproducten door Albert Heijn, meldde de NVWA om 18.23 uur. In deze scharrelkipfilet, kipfiletblokjes kipfilethaasjes en kipdijfilet is Salmonella aangetroffen. Net als bij hun recall van gerookte varkensfilet diezelfde week volstaat AH met algemene terminologie als “mogelijk gevaar voor de gezondheid” en worden klanten “verzocht het product niet te eten en terug te brengen”. Bij de onvoldoende gegaarde varkensfilet was er blijkbaar meer urgente en werd de klant hetzelfde “dringend verzocht”.

ah-franse-kippoducten

Ook de manier waarop de kwaliteitssuper op AH.nl de productwaarschuwing onder de aandacht brengt van haar klanten laat sterk te wensen over. Geen pop-up venster maar een licht bruine balk die direct onder de zwarte menubalk is gepositioneerd die de consument gemakkelijk over het hoofd kan zien.

Recalls nog langer vol te houden

De vier recalls overziend, gecombineerd met de vele van eerder dit jaar, doet de vraag opkomen of deze vorm van recalls nog langer is vol te houden. In alle recalls wordt de consument slechts een optie geboden: terugbrengen naar de winkel. Strikt gezien is dat niet altijd noodzakelijk.

Vaak kan de producent en/of retail ook de consument er ook op attenderen dat zij de producten veilig kunnen eten, mits zij deze afdoende verhitten zoals bij de diepvrieserwten en Franse kip. Daarmee worden erg kostbare acties beperkt in omvang, wordt minder hoogwaardig product onnodig weggegooid en misschien wel het belangrijkste: wordt de consument geleerd hoe met voedselveiligheidrisico’s rond zijn eten om te gaan.

Uiteraard kent de nadruk op het bieden van eigen handelingsperspectief van de consument zijn beperkingen, denk aan toxine producerende pathogenen, ready-to-eat producten enzovoorts.

Reageer op dit artikel