artikel

Koreaanse Food Valley in de maak

Technologie & Techniek

Koreaanse Food Valley in de maak

De Koreaanse overheid heeft flink geïnvesteerd in een foodsciencecluster: Foodpolis. Dit cluster moet de lokale mkb-foodindustrie een impuls geven. Voor internationale, bijvoorbeeld Nederlandse bedrijven kan het cluster toegang bieden tot de enorme Aziatische foodmarkt.

Wie de Koreaanse hoofdstad Seoul in zuidelijke richting verlaat, komt na de vele wolkenkrabbers en tweëenhalf uur rijden langs velden met zoete aardappelen en rijst, in de kleine stad Iksan in de provincie Noord-Jeolla. Daar is 2,32 miljoen vierkante meter grond, voorheen rijstvelden, klaargemaakt voor de bouw van Foodpolis oftewel het Korea National Food Cluster. De eerste fase van dit industrieel foodcomplex en cultureel foodcenter wordt dit jaar gecompleteerd. De locatie is ge kozen vanwege de logistieke voordelen. Iksan ligt in de buurt van vijf zeehavens en vijf luchthavens en daarmee op twee uur vliegen van zestig steden met meer dan een miljoen inwoners. Daarnaast zijn er in de omgeving van deze stad diverse onderzoeksinstituten op het gebied van landbouw, evenals als het ministerie van Landbouw, Voeding en Plattelandszaken.

Impuls lokale foodmarkt

Het sciencepark is opgericht om de Koreaanse foodindustrie een impuls te geven. Het cluster moet fungeren als een vestigingsplek voor agrofood-, foodprocessing- en verpakkingsbedrijven die willen doorbreken in de Azië/Pacific-regio. Deze regio omvat anderhalf miljard mensen en is groeiende. De oprichters hebben inspiratie opgedaan in andere Europese foodparken, zoals die in Emilia Romagna in Italië en Napa Valley in de Verenigde Staten en zeker ook de Food Valley in Wageningen. De samenwerking tussen bedrijven, onderzoeksinstituten zoals TNO en NIZO food research en Wageningen Universiteit diende als voorbeeld.

Onderzoekscentra

Op het foodsciencepark komen ook zes onderzoekscentra waar de gevestigde bedrijven terecht kunnen met onderzoeksvragen. Het gaat om drie technologische centra met foodfunctionaliteit, kwaliteit en veiligheid en verpakken als specialisatie. Daarnaast komt er een pilotplant voor producttesten, een incubatiecentrum waar bedrijven productieplant kunnen huren en een agentschap dat ondersteuning biedt aan bedrijven en de R&D-centra. Een van de technologische centra die op Foodpolis een plekje krijgt, is die over foodfunctionaliteit. Dit centrum bevindt zich nu nog op de Wonkwang Universiteit. Op die locatie voeren de onderzoekers al diverse projecten uit voor Koreaanse mkb-bedrijven, vertelt Lee Hyun Soon, senior researcher bij het Korea National Food Cluster. Uitgevoerde projecten zijn onder meer analyse van de oorzaak van bruinkleuring van verpakte sojabonenpuree, de ontwikkeling van een technologie om ginsengproducten voor de Japanse markt te ontwikkelen door de smaak te analyseren en de ontwikkeling van ingrediënten uit de aroniabes, de appelbes, die in Korea groeit. Bij dit onderzoekscentrum werken twintig specialisten. “Zij kunnen niet alle projecten aanpakken. Daarom hebben we een netwerk van 800 specialis ten en fungeren we als coördinator tussen bedrijven en specialisten zoals het Campdeninstituut in het Verenigd Koninkrijk.”

Voeding van hoge kwaliteit

“Noordoost-Azië is een enorme markt”, zegt Lee Ju-Myeung, directeur-generaal beleid foodindustrie bij het ministerie voor Landbouw, Voeding en Plattelandszaken. “Het inkomen van de Chinezen stijgt en daarmee ook de vraag naar kwalitatief beter voedsel. En Japan importeert meer voedsel sinds de nucleaire crisis van een aantal jaren geleden.” In de regio is het label ‘Made in Korea’ een stempel van veilig voedsel. Chinezen komen graag boodschappen doen in het land (zie kader volgende pagina). De foodtrends in Korea zijn onder andere de groei van eenpersoonshuishoudens die voedsel eisen van hoge kwaliteit. Een andere trend is de groeiende groep oudere mensen die baat kunnen hebben bij functional foods. De verwachting is dat de markt voor healthfood zal groeien en dan specifiek op het gebied van ziektepreventie, cosmetica en anti-ageing.

Aandeel food verhogen

De uitdaging van de Koreaanse voedingsmiddelenindustrie is het aandeel van food in de economie te verhogen. “Het aandeel dat de Koreaanse voedingsmiddelenindustrie heeft in de totale industrie is 5 procent. In Japan is dat 12 procent en in de Verenigde Staten 15 procent.” Daarnaast zijn de meeste bedrijven middelgroot tot klein. In Korea zijn er een aantal grote voedingsmiddelenbedrijven, maar het gros (70%) is kleinschalig met ongeveer tien werk – nemers. Tegelijkertijd is er in de regio een grote vraag naar voedsel dat veilig en gezond is. “Via Foodpolis willen we de R&D van vooral deze kleine bedrijven versterken. Foodpolis moet voor hen een springplank zijn voor groei en export”, aldus Ju-Myeung.

Handelsovereenkomsten

Zuid-Korea heeft met meer dan vijftig landen handelsovereenkomsten gesloten, waarvan die met China de grootste is in zijn soort, geeft de directeur-generaal aan. Deze handelsovereenkomsten bieden volgens de organisatie achter Foodpolis internationale bedrijven de mogelijkheid om te exporteren naar deze landen, waaronder China, Japan en natuurlijk ook Korea zelf. Internationale bedrijven die investeren in Foodpolis kunnen belastingvoordelen tegemoet zien:

  • bedrijven hoeven de eerste drie jaar geen vennootschapsbelasting te betalen;
  • de twee jaar erna krijgen ze 50 procent korting op deze belasting;
  • investeerders hoeven vijftien jaar lang geen onroerendgoedbelasting te betalen;
  • geen tarieven voor de import van productiegoederen;
  • ze betalen een lage huur voor het land.

Diverse internationale bedrijven hebben al een aanvraag ingediend. Eén ervan is al goedgekeurd, die van Praga Brewery, een Tsjechische bierproducent die zich in oktober van dit jaar gaat vestigen op het Koreaans foodpark. Het bedrijf wil zijn bier in Korea introduceren.

Gefermenteerde rode ginseng

BTC is een van de Koreaanse bedrijven die kan profiteren van Foodpolis. Het kleine R&D-bedrijf met twintig medewerkers is opgericht in 2006 en produceert functionele ingrediënten. Het bedrijf heeft een aantal patenten op de productie van een extract van rode ginseng en maakt onder meer extracten van ginsengpoeder door fermentatie en ingrediënten van groene thee. Het proces van grondstof tot functioneel ingrediënt is als volgt: sourcing, extractie, refining (verhoogt het gehalte aan actieve ingrediënten), fermentatie (verhoogt de beschikbaarheid) en encapsulatie. Volgens Kim Tae Young, ceo van BTC, is veroudering een belangrijke trend, ook in Korea. Het bedrijf voert onderzoek uit naar ingrediënten die verlies van spiermassa kunnen tegengaan, naar het verbeteren van de huid en gezondheidsproducten voor vrouwen. Voor mannen richt het bedrijf zich op ingrediënten tegen haarverlies en voor de prostaat. BTC verhuist naar het Foodcluster om dichter bij foodbedrijven te zijn, de grote mate van steun en de subsidies. “We kunnen samenwerken met de universiteiten in de om geving van Foodpolis”, zegt Young. Een andere belangrijke reden is de aanwezigheid van de pilotplant. “Nu outsourcen we de productie van onze ingrediënten. We verwachten dat we door het gebruik van een eigen productieplant minder kosten kwijt zijn aan het outsourcen.” Ook het feit dat Foodpolis door de overheid geleid wordt, geeft volgens Young vertrouwen.

Reageer op dit artikel