Dutch Spices

VOEDING VOOR IEDEREEN

Dutch Spices wil voeding maken voor iedereen. Dit voedsel is smaakvol, betaalbaar en beschikbaar voor een grote groep, ook voor mensen met een voedselallergie.

DE DROOM VAN DUTCH SPICES

Volgens de filosofie van Dutch Spices moet iedereen veilig en smaakvol kunnen eten. Want wij weten dat eten een belangrijke rol vervult in ons leven: voor gezondheid, voor groei en om samen van te genieten. En dat recht heeft iedereen.

Dutch Spices stelt producten beschikbaar voor diverse klantengroepen: industrie, ambacht, consument en foodservice. Want daar waar mensen (gaan) eten en/of eten kruiden, wil Dutch Spices mensen ontzorgen door smaakvolle en veilige producten aan te bieden.

Meer informatie over producten per klantengroep? Kijk hier.

PASSIE VOOR SMAAK EN PASSIE VOOR INGREDIËNTEN

Door de jarenlange ervaring met ingrediënten en smaken, weten we exact hoe we de juiste smaak moeten opbouwen. Dagelijks ontwikkelen wij nieuwe smaken en wij kijken naar optimalisaties van bestaande smaken/recepturen. Twee pijlers die hierbij altijd gelden: de combinatie van ingrediënten is in balans en smaakvol én de ingrediënten zijn veilig, dus vrij van allergenen volgens de VITAL norm.

Omdat wij weten dat voedingsmiddelenbedrijven exact op de hoogte willen en moeten zijn over de grondstoffen er bij hen binnenkomen, verzorgen wij uitgebreide productspecificaties. Deze zijn voor ieder product beschikbaar en nooit ouder dan één jaar. Omdat er bij Dutch Spices geen gebruik wordt gemaakt van de 24 allergenen van de LeDa-lijst (niet via receptuur en niet via kruisbesmetting), komen er geen allergenen binnen in de bedrijven waar Dutch Spices ingrediënten levert. Zo werken we dagelijks aan onze droom om smaakvolle voeding te maken voor iedereen.

VITAL NORM - EERSTE IN EUROPA

Mede door de moderne productielocatie, geschoolde werknemers en grote kennis van allergeenvrije producten en processen garandeert Dutch Spices dat de door haar geproduceerde en/of geleverde producten voldoen aan de VITAL norm. VITAL is de wereldwijd geaccepteerde norm voor allergenenmanagement. Deze strenge norm kan alleen nageleefd worden in samenwerking met alle schakels in de keten. Dit vraagt dagelijks een topsport benadering van vele partijen.

Lees hier meer over de VITAL norm.

SMAAKVOL EN VRIJ VAN 24 ALLERGENEN

Met onze zeer schone en streng gecontroleerde producten is Dutch Spices uniek in Europa in wat zij doet. Dit is gerealiseerd door het bouwen van een compleet nieuwe productiefaciliteit in Nijkerk met als uitgangspunt 'If you really want to change, you have to disconnect with the past'. Vanuit die basis is Dutch Spices ontstaan. Want als je smaakvolle en allergeenvrije producten wilt aanbieden, dan moet je volgens een strenge norm werken, de gehele keten hebben gecontroleerd en dagelijks openstaan voor optimalisaties. Hierdoor kunnen wij garanderen dat de producten van Dutch Spices voldoen aan de strenge VITAL norm en dat betekent geen allergenen als ingrediënt verwerken en geen allergenen die mogelijk als kruisbesmetting aanwezig kunnen zijn.

Voor meer informatie over Dutch Spices naar onze website.

PRODUCTGROEPEN

Voor onze klanten is onderscheid in smaak zeer belangrijk, de kruidenmix bepaalt dit voor het grootse deel. Daarom hebben wij vrijwel geen standaard producten maar leveren wij maatwerk. Altijd geldt dat smaak en veiligheid voorop staan. U kunt aangeven welke wensen u heeft voor het ontwikkelen van nieuwe smaken. Wij voldoen graag aan uw wensen als het gaat om verpakkingsvorm en de inhoud. Zo kunt u helpen mee te werken aan onze droom om een brede keuze smaakvolle en allergeenvrije voeding te maken voor een grote groep mensen.

Lees meer over onze droge producten/paneermixen, marinades en sauzen.

Paneermelden

paneermelen

Mixen

mixen

Natte producten

natte producten

Dutch Spices wint de titel: Onderneming van het Jaar

In april 2014 is Dutch Spices als winnaar uitgeroepen en draagt daarmee de titel 'Onderneming van het Jaar'. Dutch Spices was genomineerd in de categorie Industrie en Dienstverlening en wist de twee andere genomineerde bedrijven, ArlaFood en Landgoed Salentein, achter zich te laten.

Nieuw trendrapport van Dutch Spices: Foodtrends zomer 2018

Vanuit de firma’s Epos en Dutch Spices wordt tweemaal per jaar een trendrapport gemaakt. Het trendrapport voor de zomer 2018 is geheel nieuw opgezet. De nadruk ligt op de belangrijkste ontwikkelingen in het voedingslandschap, denk aan consumentengedrag, formule- en winkelconcepten en smaakrichtingen. Aanvullend zijn nieuwe producten ontwikkeld die aansluiten op deze nieuwe trends.

Online-groei biedt kansen voor horecazaken

De groei van online winkelen heeft invloed op het aantal passanten in de winkelstraat; dit levert leegstand van winkelpanden op. Inmiddels stagneert deze leegstand, welke vooral te danken is aan de groei van horecazaken zoals lunchrooms, ijsverkooppunten en fastfood.

Retail & Leisure

Consumenten kunnen voor foodproducten steeds beter terecht in van oorsprong non-food formules. Er komen meer winkelconcepten die inspelen op de beleving en het vermaak (synergie retail en leisure). Denk aan formule specifieke foodhallen en de enorme groei van festivals waarbinnen foodfestivals het hardst groeien.

Ons eten wordt duurder

We moeten meer uitgeven voor onze voeding, welke sinds 2016 3,3% duurder is geworden. Dit ten opzichte van 1,3% voor totale goederen en diensten. En dit voelen we in onze beurs, want 11% van de consumentenbesteding gaat naar voeding. Hiervan gaat een kwart naar vlees en vis, gevolgd door brood & granen en groente & fruit (elk 20%). Op de vierde plaats komt zuivel met 14%.

Waste Creates

We gooien jaarlijks 1.300.000.000.000 kg voedsel weg (wereldwijd). Dit is 1/3 van de totale voedselproductie. 42% wordt weggegooid door de consument. Dit zijn met name producten in de groepen zuivel, brood, groente, fruit en aardappelen. Het voorkomen van waste leidt tot creativiteit en nieuwe initiatieven, zoals het verwerken van aardappelen en brood naar bier (pieperbier en bammetjesbier).

Gezond eten

De groente en fruitconsumptie in Nederland is met 8% gestegen. En dat was nodig ook: gemiddeld eten we 127 gram groente per dag eten, terwijl het advies 250 gram is. Retailers bieden mooie concepten aan om de consument te ondersteunen in deze consumptiegroei, denk aan uitbreiding van voorgesneden groente en DIY smoothie-bekers.

Consumenten blijven clean & clear label belangrijk vinden, het gaat hier vooral om reductie van zout, suiker, E-nummers en allergenen. Voor wat betreft de kwaliteit van voeding, gaat meer aandacht naar het soort vet in producten dan de hoeveelheid vet.

Eiwitbron

Meer consumenten zijn flexitariër en kiezen voor plantaardige eiwitbronnen. Naar verwachting verschuift het aandeel dierlijk vs plantaardig van 65%-35% naar 50%-50% in 2025.

Smaakrichtingen

Vanuit het Midden-Oosten is de smaak Za'atar zeer populair. DIt is een smaakvolle kruidenmix, de gebuikte ingrediënten zijn afhankelijk van de regio. Vanuit de Zuidelijke Verenigde Staten zijn vooral de stevigere smaken in trek, denk aan chipotle en smokey. Als derde smaakrichting komt Boboti op vanuit Zuid Afrika. Ook de ingrediënten die de Boboti-smaak bepalen, zijn per regio verschillend. Echter, de typische kerrie-smaak is altijd herkenbaar. Een mooie smaak die zowel in zomer als in de winter toegepast kan worden op diverse producten en in diverse gerechten.

Interesse?

Ben u geïnteresseerd in een klantspecifieke presentatie? Neem dan contact op met uw contactpersoon bij Dutch Spices. Nog geen contactpersoon? Dan kunt u een mail sturen naar info@dutchspices.nl.

Nieuw trendrapport van Dutch Spices: Foodtrends zomer 2017

Vanuit de firma's Epos en Dutch Spices wordt tweemaal per jaar een trendrapport gemaakt. Het trendrapport voor de zomer 2017 is geheel nieuw opgezet en behandeld de trends vanuit persona's. Belangrijke items in het trendrapport zijn grenzeloze of etnische smaken in combinatie met traditionele producten.

Klantspecifiek trendrapport

Het rapport neemt de consument, vanuit persona's, als uitgangspunt en per persona worden de nieuwste observaties, trends en concepten toegelicht. Zo experimenteren de millenials vooral met culturen en nieuwe smaken en houden de senioren meer van traditionele concepten. Het trendrapport wordt uitsluitend klantspecifiek aangeboden.

Combinatie: etnische smaken én traditionele producten

Wij zien vooral een toekomst voor de smaken uit Azië, Mexico en de Arabische landen. Voor de singles worden Arabische smaken succesvol, zoals de Chermoula Kruidenmix in een runderworst, gecombineerd met een saus met een Mexicaans smaakprofiel. Vanuit Azië komen de curry smaken op. Voor de gezinnen blijven we toekomst zien in traditionele producten zoals een broodje hamburger of een haute dog, rijkelijk opgemaakt en gecombineerd met verschillende smaken in de vorm van een kruidenmix en een saus. Grotere vleesstukken, zoals een T-bone, combineren uitstekend met een Mexicaanse Kruidenrub en Chipotle Kruidenboter.

Gezondheid neemt toe in belang

De consument let meer op gezondheid, vooral bij de maaltijd thuis en bij de tussendoortjes. Dit wordt doorvertaald in concepten als groente- en fruitsalades met een bijzondere dressing, zoals een dressing met limoen. Meer groente sluit aan op het nieuwe advies in de schijf van 5. Binnen de ontwikkeling van nieuwe smaken wordt bij Dutch Spices en Epos rekening gehouden met eetgedrag en diëten. Zo bieden deze bedrijven producten aan met ongeharde oliën en zo min mogelijk E-nummers en een reductie in zout. De producten van Dutch Spices zijn daarnaast vrij van de 24 meest voorkomende allergenen en ook wordt kruisbesmetting uitgesloten. Om deze reden zijn de currysauzen een goed alternatief in de non-dairy range (vrij van melkproducten, dus lactose- en koemelkeiwitvrij).

Interesse?

Ben u geïnteresseerd in een klantspecifieke presentatie? Neem dan contact op met uw contactpersoon bij Dutch Spices. Nog geen contactpersoon? Dan kunt u een mail sturen naar info@dutchspices.nl.