Bresc

Het laatste nieuws

Specialist aan het woord

Kiezen voor duidelijkheid

Gertjan vd Wouden | R&D Culinairy

Veel fabrikanten houden bij hun productontwikkeling en assortimentsportfolio rekening met de clean label eisen. Echter, aan welke eigenschappen zo’n product dan moet voldoen is niet helemaal duidelijk.

De uitleg en verwachting van de klant omtrent deze term is ook nog eens sterk verschillend. Bij het ontbreken van een algemene definitie is het de verantwoordelijkheid van de producent om aan te geven wat voor hen nu de invulling er van is.

Wij kiezen in het geval van clean label voor duidelijkheid op ingrediëntniveau. Eerlijke ingrediënten met een pure smaak, zonder E-nummers. Het is de uitdaging om met clean label producten dezelfde smaak, kwaliteit, eigenschappen en veiligheid van onze ingrediënten te behouden. Om onze producten koelvers veilig en verantwoord te maken, maken we gebruik van natuurlijke ingrediënten zoals zout en/of azijn. Omdat wij de authentieke smaak van onze producten zo belangrijk vinden, maken wij geen gebruik van additieven zonder functie. Wij maken dus géén gebruik van kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen.

In mijn optiek is koelverse Clean label de toekomst. Pure smaken van pure ingrediënten zonder overbodige toevoegingen. De smaak van vers, met het gemak van koelvers. Echter vraagt dit nog het nodige aan informatie en duidelijkheid omtrent de toepassing van koelverse Clean label ingrediënten in processen binnen de voedingsindustrie. Graag gaan wij met u het gesprek aan over de mogelijkheden van Clean label ingrediënten in uw product.

Een vat vol tegenstrijdigheden

Erik van Mil | QESH customer services

Vanuit kwaliteitsoogpunt gezien is de beste plaats voor een clean label momenteel bovenop een vat boordevol met tegenstrijdigheden en onduidelijkheden. Clean label is namelijk een hot item in de levensmiddelenindustrie. Vrijwel ieder zichzelf respecterend bedrijf is er op de één of andere manier mee bezig.

Wettelijk gezien is er echter helemaal niets vastgelegd over Clean label. Wat als gevolg heeft dat er binnen de levensmiddelenindustrie zeer veel verschillende invullingen zijn. Zoals een declaratie met zo weinig mogelijk ingrediënten, producten zonder additieven / E nummers, alleen natuurlijke ingrediënten, producten zonder “schadelijke” en “overbodige” additieven, enzovoorts.

Het ontbreken van de wettelijke kaders zorgt ervoor dat het Clean label gebeuren een grote druk op de kwaliteitsafdeling legt. Omdat steeds weer uitgezocht moet worden wat een klant onder Clean label verstaat, nagegaan moet worden in hoeverre onze producten in die definitie passen en of er aanpassingen nodig/mogelijk zijn. Dus veel vragen richting klanten en ook leveranciers, maar ook veel intern overleg.

De wetgeving op dit gebied zal waarschijnlijk nog wel enige tijd op zich laten wachten. Door het ontbreken van een duidelijk afgebakend kader, zal Clean label de komende tijd waarschijnlijk voor steeds meer verwarring bij consumenten gaan zorgen. Waardoor ook de diverse consumentenorganisaties zich meer en meer met het begrip gaan bemoeien en zullen gaan eisen dat de wetgever stappen gaat ondernemen.

Aan de ene kant brengt Clean label veel onduidelijkheden en extra druk op de kwaliteitsafdeling en de rest van het bedrijf. Aan de andere kant ook een enorm mooie uitdaging om jezelf als bedrijf verder te ontwikkelen en te specialiseren.