Bresc

Ethnic inspiration by Bresc

Tegenwoordig beperkt de (thuis)keuken zich niet tot de landsgrenzen, maar gaat zij daar ver overheen. De hele wereld fungeert als inspiratiebron. De laatste jaren is de vraag naar de etnische keuken sterk gestegen, te zien is in de Thaise, Japanse, Texmex en Peruaanse trends. Lokale gerechten vertaalt naar internationale concepten.

Eén van de bekendste stromingen die al langere tijd zichtbaar is, is de Indonesische keuken. Wat begon met het imago van talloze Chinees-Indische afhaalrestaurants en ‘veel voor weinig’, is de afgelopen jaren veranderd in erkenning en waardering voor de authentieke Indonesische keuken. Bresc speelt in op deze trend met de drie nieuwe compounds nasi goreng, no-babi ketjap en rendang. Ook zijn de producten direct clean label. Authentieke, culinaire compounds die gemakkelijk toepasbaar zijn voor klanten in de foodindustrie.

Het vervangen van dierlijke eiwitten (vlees) door plantaardige alternatieven binnen bestaande en bekende gerechten zoals babi ketjap en rendang, heeft grote gevolgen bij deze gerechten. Met name wat betreft het gebruik van de kruiden. Dierlijke eiwitten hebben over het algemeen meer eigen smaak die ze in de regel, middels uittredende vleessappen, ook geven aan het gehele gerecht. Bij plantaardige eiwitten is dit niet het geval. Daarnaast hebben deze producten veel minder ‘eigen’ smaak, zodat ze voor de smaak geheel afhankelijk zijn van de toegevoegde kruiden. Daardoor gebruik je altijd meer kruiden in een vegetarisch gerecht dan in zijn ‘vleesbevattende’ tegenhanger.

Hierbij zijn de koelverse kruiden van Bresc een grote hulp. Wij werken veelal met verse kruiden in onze compounds, welke een directe smaakimpact hebben op het product. Door het gebruik van verse kruiden kun je ook met minder zout en/of bouillonkorrels toe. De smaak van de verse kruiden geeft daarnaast een authentieke beleving aan de gerechten, wat bij de Indonesische keuken van doorslaggevend belang is.

Meer weten?
Graag gaan wij met u het gesprek aan over de mogelijkheden in uw product. Neem contact met ons op via info@bresc.com.

banner

Foodpairing

Foodpairing is een innovatieve manier om mondiale smaken van producten met elkaar te combineren en het out of the box denken te stimuleren. Deze tool gaat uit van het gegeven dat producten uit heel veel smaakmoleculen bestaan, ieder met zijn eigen profiel. Deze worden aan de hand van wetenschappelijke analyses vastgesteld. Naarmate het profiel van een product meer overeenkomt met het profiel van een ander product wordt de match beter. Om de overeenkomsten en combinaties van producten aan te duiden wordt er gebruik gemaakt van de zogeheten Foodpairing trees. Hoe dichter de producten bij het centrum komen hoe beter de combinatie.

Data producten

Naast de knoflook gehakt, de geroosterde, de zwarte en de standaard knoflookpuree zijn ook de thai red curry, de tikka masala, de madras curry, de rode peper-, de gember-, de citroengras-, de paprika- en de mierikswortelpuree reeds opgenomen in deze database. Met inspiratie vanuit de Foodpairing tree is het aan de professional om de juiste verhoudingen in combinaties te vinden en daarmee zijn eigen handtekening te zetten onder zijn gerechten.

Ga naar onze website en bekijk de resultaten van onze producten.